REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać uprawnienia energetyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Strzałkowski

REKLAMA

Do jakiej komisji należy złożyć wniosek, aby uzyskać odpowiednie uprawnienia energetyczne, i co powinien zawierać taki wniosek? Jaki zakres wiedzy trzeba mieć, aby zdać egzamin przed komisją kwalifikacyjną?

 

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek należy złożyć najlepiej do najbliższej komisji kwalifikacyjnej. Ogólny zakres wiedzy, jaki trzeba mieć, przystępując do egzaminu, określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (dalej: rozporządzenie), a bardziej szczegółowo powinna określić komisja przed egzaminem.

 

Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci muszą spełniać wymagania kwalifikacyjne określone przepisami prawa dla stanowisk pracy, na których wykonuje się prace w zakresie konserwacji, remontów, montażu i prace kontrolno-pomiarowe (eksploatacja) oraz w zakresie dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie jest podstawowym aktem prawnym, które określa:

• jakie kwalifikacje należy posiadać, aby wykonywać określone rodzaje prac,

• jaką wiedzą muszą wykazać się osoby, które ubiegają się o nabycie kwalifikacji,

• tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i

• jednostki, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne, a także

• wysokość opłat, jakie wiążą się ze sprawdzaniem kwalifikacji.

Rozporządzenie określa także wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

 

Zakres wiedzy

Wiedza, jakiej wymaga się od osób zajmujących się eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji sieci jest związana z pracami, jakie są na tych stanowiskach pracy wykonywane oraz z potencjalnymi zagrożeniami, które podczas wykonywania prac mogą wystąpić. I tak, osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego muszą wykazać się wiedzą na temat:

• zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

• zasad eksploatacji oraz instrukcji eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• zasad i warunków wykonywania prac kontrolno-pomiarowych i montażowych,

• zasad i wymagań bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy,

• instrukcji postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i środowiska.

Natomiast osoby zajmujące się dozorem nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci zobowiązane są znać:

• przepisy dotyczące przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii oraz prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• przepisy i zasady postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,

• przepisy dotyczące eksploatacji, wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej oraz stosowania instrukcji eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• przepisy dotyczące budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,

• przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem udzielania pierwszej pomocy oraz wymagań ochrony środowiska,

• zasady postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,

• zasady dysponowania mocą urządzeń przyłączonych do sieci,

• zasady i warunki wykonywania prac kontrolno-pomiarowych i montażowych.

 

 

 

Komisje kwalifikacyjne

Sprawdzeniem kwalifikacji zajmują się powoływane w tym celu komisje kwalifikacyjne. Sprawdzenie kwalifikacji i ich potwierdzenie następuje na wniosek osób zainteresowanych uzyskaniem stosownych uprawnień lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego te osoby.

Wniosek o sprawdzenie kwalifikacji musi zawierać:

• dane personalne osoby ubiegającej się o sprawdzenie posiadanych kwalifikacji (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer PESEL lub numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania),

• informacje na temat posiadanego wykształcenia,

• informacje o przebiegu pracy zawodowej, wykonywanego aktualnie zawodu oraz

• informacje o rodzaju i zakresie wnioskowanych uprawnień.

Wniosek powinien zawierać także nazwę i adres pracodawcy. Należy do niego dołączyć również wykaz posiadanych świadectw kwalifikacyjnych oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego.

Komisje te mogą być powoływane przez Prezesa Regulacji Energetyki:

• w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 200 osób wykonujących prace w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń instalacji i sieci energetycznych,

• przy stowarzyszeniach naukowo-technicznych, jeżeli statuty tych stowarzyszeń zawierają postanowienia określające zakres wykonywanej działalności na rzecz gospodarki energetycznej.

W jednostkach podległych ministrom lub szefom agencji komisje powołuje właściwy minister lub szef agencji. Najpopularniejszymi komisjami, cieszącymi się dobrą renomą, są komisje przy oddziałach Stowarzyszenia Elektryków Polskich, tzw. komisje SEP-owskie.

Egzamin

Sprawdzenie posiadania kwalifikacji do zajmowania się eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji i sieci przeprowadza się w formie egzaminu ustnego. Zdaje się go przed zespołem egzaminacyjnym powołanym spośród członków komisji kwalifikacyjnej. Komisja kwalifikacyjna ustala szczegółową tematykę egzaminu. Powiadamia ona również osoby ubiegające się o potwierdzenie kwalifikacji o terminie egzaminu z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Powiadomienie musi nastąpić w formie pisemnej.

Egzamin przeprowadza się w formie ustnej, a z jego przebiegu sporządza się protokół. Wynik egzaminu może być albo 'pozytywny' albo „negatywny”. Dokumentację z przeprowadzonego egzaminu przekazuje się przewodniczącemu komisji.

Przewodniczący komisji odpowiada za właściwe przygotowanie egzaminów, a więc za terminowe powiadomienie osób egzaminowanych, prawidłowe powołanie zespołów egzaminacyjnych, sprawdzenie, czy złożone wnioski zawierają wszystkie niezbędne informacje oraz czy dołączone zostały wymagane przepisami dokumenty. Przewodniczący zespołu odpowiada natomiast za prawidłowy przebieg egzaminu, w tym przeprowadzenie głosowania decydującego o wyniku egzaminu.

 

Świadectwo kwalifikacyjne

Po przeprowadzeniu egzaminu, zakończonego wynikiem pozytywnym, w ciągu 14 dni komisja wydaje świadectwo kwalifikacyjne. Świadectwo musi zawierać oznaczenie komisji kwalifikacyjnej - w tym jej nazwę, adres i numer.

Świadectwo potwierdza uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku dozoru lub eksploatacji. W świadectwie zawarte są informacje na temat przeprowadzonego egzaminu oraz dane personalne osoby, której uprawnienia zostały potwierdzone. Dokument ten jednoznacznie określa, iż osoba w nim wymieniona spełnia wymagania kwalifikacyjne do wykonywania pracy na stanowisku dozoru lub eksploatacji, a także określa zakres prac (np. obsługa, konserwacja, remont, montaż, wykonywanie prac kontrolno-pomiarowych). Na świadectwie znajdują się także informacje, dla jakich rodzajów urządzeń, instalacji i sieci zostały potwierdzone kwalifikacje. Świadectwo kwalifikacji ważne jest 5 lat.

 

Podstawa prawna:

• Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (DzU z 2006 r. nr 89, poz. 625 ze zm.),

• Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (DzU nr 89, poz. 828 ze zm.).

Andrzej Strzałkowski 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA