REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać uprawnienia energetyczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Strzałkowski

REKLAMA

Do jakiej komisji należy złożyć wniosek, aby uzyskać odpowiednie uprawnienia energetyczne, i co powinien zawierać taki wniosek? Jaki zakres wiedzy trzeba mieć, aby zdać egzamin przed komisją kwalifikacyjną?

 

REKLAMA

Wniosek należy złożyć najlepiej do najbliższej komisji kwalifikacyjnej. Ogólny zakres wiedzy, jaki trzeba mieć, przystępując do egzaminu, określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (dalej: rozporządzenie), a bardziej szczegółowo powinna określić komisja przed egzaminem.

 

Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci muszą spełniać wymagania kwalifikacyjne określone przepisami prawa dla stanowisk pracy, na których wykonuje się prace w zakresie konserwacji, remontów, montażu i prace kontrolno-pomiarowe (eksploatacja) oraz w zakresie dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie jest podstawowym aktem prawnym, które określa:

• jakie kwalifikacje należy posiadać, aby wykonywać określone rodzaje prac,

• jaką wiedzą muszą wykazać się osoby, które ubiegają się o nabycie kwalifikacji,

• tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i

• jednostki, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne, a także

• wysokość opłat, jakie wiążą się ze sprawdzaniem kwalifikacji.

Rozporządzenie określa także wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

 

Zakres wiedzy

Wiedza, jakiej wymaga się od osób zajmujących się eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji sieci jest związana z pracami, jakie są na tych stanowiskach pracy wykonywane oraz z potencjalnymi zagrożeniami, które podczas wykonywania prac mogą wystąpić. I tak, osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego muszą wykazać się wiedzą na temat:

• zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

• zasad eksploatacji oraz instrukcji eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• zasad i warunków wykonywania prac kontrolno-pomiarowych i montażowych,

• zasad i wymagań bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy,

• instrukcji postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i środowiska.

Natomiast osoby zajmujące się dozorem nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci zobowiązane są znać:

• przepisy dotyczące przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii oraz prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• przepisy i zasady postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,

• przepisy dotyczące eksploatacji, wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej oraz stosowania instrukcji eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

• przepisy dotyczące budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,

• przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem udzielania pierwszej pomocy oraz wymagań ochrony środowiska,

• zasady postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,

• zasady dysponowania mocą urządzeń przyłączonych do sieci,

• zasady i warunki wykonywania prac kontrolno-pomiarowych i montażowych.

 

 

 

Komisje kwalifikacyjne

Sprawdzeniem kwalifikacji zajmują się powoływane w tym celu komisje kwalifikacyjne. Sprawdzenie kwalifikacji i ich potwierdzenie następuje na wniosek osób zainteresowanych uzyskaniem stosownych uprawnień lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego te osoby.

Wniosek o sprawdzenie kwalifikacji musi zawierać:

• dane personalne osoby ubiegającej się o sprawdzenie posiadanych kwalifikacji (imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, numer PESEL lub numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania),

• informacje na temat posiadanego wykształcenia,

• informacje o przebiegu pracy zawodowej, wykonywanego aktualnie zawodu oraz

• informacje o rodzaju i zakresie wnioskowanych uprawnień.

Wniosek powinien zawierać także nazwę i adres pracodawcy. Należy do niego dołączyć również wykaz posiadanych świadectw kwalifikacyjnych oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego.

Komisje te mogą być powoływane przez Prezesa Regulacji Energetyki:

• w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 200 osób wykonujących prace w zakresie eksploatacji i dozoru urządzeń instalacji i sieci energetycznych,

• przy stowarzyszeniach naukowo-technicznych, jeżeli statuty tych stowarzyszeń zawierają postanowienia określające zakres wykonywanej działalności na rzecz gospodarki energetycznej.

W jednostkach podległych ministrom lub szefom agencji komisje powołuje właściwy minister lub szef agencji. Najpopularniejszymi komisjami, cieszącymi się dobrą renomą, są komisje przy oddziałach Stowarzyszenia Elektryków Polskich, tzw. komisje SEP-owskie.

Egzamin

REKLAMA

Sprawdzenie posiadania kwalifikacji do zajmowania się eksploatacją lub dozorem urządzeń, instalacji i sieci przeprowadza się w formie egzaminu ustnego. Zdaje się go przed zespołem egzaminacyjnym powołanym spośród członków komisji kwalifikacyjnej. Komisja kwalifikacyjna ustala szczegółową tematykę egzaminu. Powiadamia ona również osoby ubiegające się o potwierdzenie kwalifikacji o terminie egzaminu z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Powiadomienie musi nastąpić w formie pisemnej.

Egzamin przeprowadza się w formie ustnej, a z jego przebiegu sporządza się protokół. Wynik egzaminu może być albo 'pozytywny' albo „negatywny”. Dokumentację z przeprowadzonego egzaminu przekazuje się przewodniczącemu komisji.

Przewodniczący komisji odpowiada za właściwe przygotowanie egzaminów, a więc za terminowe powiadomienie osób egzaminowanych, prawidłowe powołanie zespołów egzaminacyjnych, sprawdzenie, czy złożone wnioski zawierają wszystkie niezbędne informacje oraz czy dołączone zostały wymagane przepisami dokumenty. Przewodniczący zespołu odpowiada natomiast za prawidłowy przebieg egzaminu, w tym przeprowadzenie głosowania decydującego o wyniku egzaminu.

 

Świadectwo kwalifikacyjne

Po przeprowadzeniu egzaminu, zakończonego wynikiem pozytywnym, w ciągu 14 dni komisja wydaje świadectwo kwalifikacyjne. Świadectwo musi zawierać oznaczenie komisji kwalifikacyjnej - w tym jej nazwę, adres i numer.

Świadectwo potwierdza uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci na stanowisku dozoru lub eksploatacji. W świadectwie zawarte są informacje na temat przeprowadzonego egzaminu oraz dane personalne osoby, której uprawnienia zostały potwierdzone. Dokument ten jednoznacznie określa, iż osoba w nim wymieniona spełnia wymagania kwalifikacyjne do wykonywania pracy na stanowisku dozoru lub eksploatacji, a także określa zakres prac (np. obsługa, konserwacja, remont, montaż, wykonywanie prac kontrolno-pomiarowych). Na świadectwie znajdują się także informacje, dla jakich rodzajów urządzeń, instalacji i sieci zostały potwierdzone kwalifikacje. Świadectwo kwalifikacji ważne jest 5 lat.

 

Podstawa prawna:

• Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (DzU z 2006 r. nr 89, poz. 625 ze zm.),

• Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (DzU nr 89, poz. 828 ze zm.).

Andrzej Strzałkowski 

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA