REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja wewnętrzna w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Kałdunek

REKLAMA

W wielu przedsiębiorstwach zdecydowanie nie docenia się znaczenia komunikacji wewnętrznej. Specjaliści ds. komunikacji korporacyjnej są przekonani, iż wysyłka mailowych wiadomości do pracowników w zupełności wystarcza. Tylko gdzie tu dialog?

REKLAMA

W dzisiejszym świecie biznesu, kluczowym składnikiem sukcesu jest wizerunek firmy. Na wizerunek firmy składają się takie komponenty takie jak firma jest postrzegana, jak komunikuje się z otoczeniem, jak ustosunkowuje się do powstających problemów oraz jak chce się rozwijać. Większość zarządów kładzie nacisk na działania PR zewnętrznego, mając świadomość jego siły i znaczenia. Jednak często zapomina się o fakcie, że dobry PR zaczyna się wewnątrz firmy.

REKLAMA

Wewnętrzny Public Relations jest bardzo istotny w rozwoju organizacji. Każdy zarządzający wie, a przynajmniej powinien wiedzieć, że siła przedsiębiorstwa tkwi w zasobach ludzkich.  Wpływ na przedsiębiorstwo i jego wizerunek, mają nie tylko pracownicy, ale również rodziny, zarząd, przyszli oraz dawni pracownicy. Badania pokazały, że 70% sytuacji kryzysowych w firmie związanych z Public relations wynika z działań byłych pracowników. Wniosek jest taki, że aby kreować wizerunek firmy należy zacząć  od wewnątrz. Dbanie o dobrą komunikacje z pracownikami, włączanie ich do życia firmy pozwoli ograniczyć ryzyko sytuacji kryzysowych oraz będzie działało na korzyść firmy.

REKLAMA

Nie da się ukryć, że najefektywniejszy pracownik to taki, który czuje się związany z firmą, identyfikuje się z nią, jest włączony w proces decyzyjny. Istotnym faktem jest również to aby pracownik czuł, że w razie wątpliwości jego opinia zostanie wysłuchana, a problem rozwiązany. Jest to szczególnie ważne w momencie przeprowadzania zmian w firmie. Każde przedsiębiorstwo musi wprowadzać z czasem zmiany, jeśli chce nadążyć za rozwijającym się rynkiem i konkurencją. Sprawne dostosowanie organizacji do otoczenia, powinno się zacząć od przygotowania pracowników do tych zmian. Nie można pominąć również faktu, iż pracownikom należy wyjaśnić dlaczego zmiany są wprowadzane. Komunikacja w trakcie wprowadzania zmian, pomoże również na kontrolę podejmowanych działań oraz ewentualne ograniczenie ryzyka błędów.

Efektywna komunikacja z pracownikami może przynieść dla organizacji szereg korzyści oraz ograniczenie niepokoju wśród pracowników. Pracownicy będą kreować pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Spójny system PR wewnętrznego skutkuje większą lojalnością kadry pracowniczej, wzrostem zaufania do kadry zarządzającej. Wyjaśnianie trudnych spraw z pracownikami, poskutkuje rozładowaniem napiętej atmosfery i niedomówień. Wszystko to przełoży się na większą efektywność pracowników, łatwiejsze wprowadzanie zmian. Zadowolony pracownik będzie również promował firmę i pracodawcę na zewnątrz organizacji, kształtując w ten sposób pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.

Aby prowadzić dobry PR wewnętrzny, należy używać odpowiednich narzędzi. Tutaj zarządzający mają szereg rozwiązań, których używają do komunikacji z pracownikami. Począwszy od mailingów, intranetu, wortali pracowniczych, poprzez gazetki firmowe, listy od zarządu, spotkania z zarządem aż po imprezy firmowe i integracyjne. Wszystkie te narzędzia stosuje się w zależności od struktury i rozmiaru przedsiębiorstwa. Mimo dużych zalet, każde z tych narzędzi ma swoje minusy i nie będzie odpowiednie dla wszystkich firm. Zarządy często są w błędzie, kiedy stosując tylko mailing i powiadomienia, uważają iż jest to dobra komunikacja. Niestety jest to błędne przekonanie, gdyż można tu mówić jedynie o informowaniu pracowników. Nie ma możliwości dialogu czy komunikacji dwustronnej. Pracownicy otrzymują daną wiadomość, ale często w trakcie pracy, nie mają czasu na czytanie pouczeń prezesa czy kierownika. Kiedy tych wiadomości przychodzi znaczna ilość, na zapoznanie się z nimi  nie ma możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że pracownik nie ma możliwości wyrażenia swojej opinii. O pewnych wydarzeniach jest on tylko informowany. Jeśli chce odpowiedzieć, może napisać maila lub spotkać się z zarządem (co jest jak wiadomo praktycznie nie możliwe w dużych przedsiębiorstwach). Jednak wielu pracowników unika tego typu działań, bojąc się o swoje stanowisko pracy. Niestety jest to bolączką wielu organizacji. Pracownicy obawiają się wyrażać swoje wątpliwości i obawy. Dlatego tez pomimo swoich zalet, narzędzia takie jak listy dyskusyjne, maile, skrzynki skarg i wniosków. Wszystkie te elementy wiążą się z podaniem imienia i nazwiska pracownika. Pracownicy z pewnością będą bardziej odważni i bez obaw będą mogli wyrazić swoje wątpliwości oraz pytania, kiedy będą mogli ukryć się pod nickiem.

Ostatnio coraz popularniejsze stają się czaty organizowane dla pracowników. Jest to bardzo ciekawe narzędzie, które pozwala pracodawcom wyczuć nastroje wśród pracowników. O czacie informowana jest cała załoga i każdy może wziąć w nim udział. Dzięki anonimowości uczestników, pracownicy mogą bez obaw zadawać nawet trudne pytania. Mogą one być niewygodne dla zarządzających. Jednak tylko w ten sposób można rozwiać obawy i niepokoje pracowników. Drażliwe pytania powinny być również dla zarządzających oznaką  sporych niepokojów wśród pracowników. Jak najszybsze rozwiązanie problemu, poskutkuje większą wydajnością pracujących. Nie od dziś wiadomo, że personel mający poczucie bezpieczeństwa pracuje efektywniej i sprawniej.

Dużą zaletą tego narzędzia komunikacji jest też to, że można dotrzeć do dużej liczby uczestników. Osobiste spotkania z zarządzającymi mogłyby zając mnóstwo czasu. Dlatego też, w wielu przedsiębiorstwach komunikacja wewnętrzna jest tak bardzo ograniczona, jeśli nie bagatelizowana. Czaty z pracownikami umożliwiają debatę wśród większości pracowników. Pytania do zarządzających można zadawać już wcześniej, więc odpowiadający na pytania mogą się odpowiednio przygotować. Wyjaśnienie powodów zmian będzie doskonałym wprowadzeniem do przekształceń. Taka rozmowa sprawi, że pracownik poczuje się doceniony w firmie. Kadra pracownicza będzie miała poczucie, że jest częścią organizacji a ich zdanie się liczy.  

Zarządzający często obawiają się, że pracownicy którzy na czacie będą anonimowi, mogą wykorzystywać ten fakt i zachowywać się nieodpowiednio. Czaty często są moderowane, więc istnieje możliwość wyeliminowania obraźliwych i kłopotliwych kwestii. Poza tym, pracownicy którzy z założenia są odpowiedzialni, kreatywni i godni zaufania, nie powinni sprawiać kłopotów.

Z doświadczenia wiemy, że czaty zamknięte cieszą się dużą popularnością. Na czaty loguje się większość pracowników, zadając dużo pytań swoim pracodawcom. Taka rozmowa jest idealnym rozwiązaniem dla tych firm, którym w szczególności zależy na dobrej komunikacji z pracownikami. Wiele problemów można rozwiązać już w zalążku, unikając jego eskalacji. Wyjaśnienie pracownikom pewnych spraw, przyczyn, będzie miało odzwierciedlenie w jakości pracy. Kadra pracownicza, włączona do rozmowy odniesie wrażenie, że ich opinia jest ważna.

Nie można również nie dostrzec ogromnej wygody dla zarządzających. Czat jest intuicyjnie przygotowany, więc rozmowa z taką ilością osób nie nastręcza wielu problemów. Zarządzający mogą przeprowadzić rozmowę z każdego miejsca na Ziemi, wystarczy dostęp do Internetu i komputer. Prezesi i dyrektorzy często muszą wyjeżdżać w różnego rodzaju delegacje, spotkania biznesowe. Czasem bardzo długo nie pojawiają się w siedzibie firmy. Są również sprawy nie cierpiące zwłoki. Czaty w tej sytuacji są idealnym rozwiązaniem.

Pracownicy firmy zawszę byli i będą jej najlepszą wizytówką. To jakie stosunki ma organizacja ze swoją kadrą, świadczy o kulturze biznesu. A to jest początkiem do świetnych relacji z otoczeniem. Dlatego tez kadra dyrektorska w szczególności powinna zadbać o to, by komunikacja góra-dół była na jak najwyższym poziomie.


Dagmara Kałdunek

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA