REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja wewnętrzna w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Kałdunek

REKLAMA

W wielu przedsiębiorstwach zdecydowanie nie docenia się znaczenia komunikacji wewnętrznej. Specjaliści ds. komunikacji korporacyjnej są przekonani, iż wysyłka mailowych wiadomości do pracowników w zupełności wystarcza. Tylko gdzie tu dialog?

W dzisiejszym świecie biznesu, kluczowym składnikiem sukcesu jest wizerunek firmy. Na wizerunek firmy składają się takie komponenty takie jak firma jest postrzegana, jak komunikuje się z otoczeniem, jak ustosunkowuje się do powstających problemów oraz jak chce się rozwijać. Większość zarządów kładzie nacisk na działania PR zewnętrznego, mając świadomość jego siły i znaczenia. Jednak często zapomina się o fakcie, że dobry PR zaczyna się wewnątrz firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Wewnętrzny Public Relations jest bardzo istotny w rozwoju organizacji. Każdy zarządzający wie, a przynajmniej powinien wiedzieć, że siła przedsiębiorstwa tkwi w zasobach ludzkich.  Wpływ na przedsiębiorstwo i jego wizerunek, mają nie tylko pracownicy, ale również rodziny, zarząd, przyszli oraz dawni pracownicy. Badania pokazały, że 70% sytuacji kryzysowych w firmie związanych z Public relations wynika z działań byłych pracowników. Wniosek jest taki, że aby kreować wizerunek firmy należy zacząć  od wewnątrz. Dbanie o dobrą komunikacje z pracownikami, włączanie ich do życia firmy pozwoli ograniczyć ryzyko sytuacji kryzysowych oraz będzie działało na korzyść firmy.

Nie da się ukryć, że najefektywniejszy pracownik to taki, który czuje się związany z firmą, identyfikuje się z nią, jest włączony w proces decyzyjny. Istotnym faktem jest również to aby pracownik czuł, że w razie wątpliwości jego opinia zostanie wysłuchana, a problem rozwiązany. Jest to szczególnie ważne w momencie przeprowadzania zmian w firmie. Każde przedsiębiorstwo musi wprowadzać z czasem zmiany, jeśli chce nadążyć za rozwijającym się rynkiem i konkurencją. Sprawne dostosowanie organizacji do otoczenia, powinno się zacząć od przygotowania pracowników do tych zmian. Nie można pominąć również faktu, iż pracownikom należy wyjaśnić dlaczego zmiany są wprowadzane. Komunikacja w trakcie wprowadzania zmian, pomoże również na kontrolę podejmowanych działań oraz ewentualne ograniczenie ryzyka błędów.

Efektywna komunikacja z pracownikami może przynieść dla organizacji szereg korzyści oraz ograniczenie niepokoju wśród pracowników. Pracownicy będą kreować pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Spójny system PR wewnętrznego skutkuje większą lojalnością kadry pracowniczej, wzrostem zaufania do kadry zarządzającej. Wyjaśnianie trudnych spraw z pracownikami, poskutkuje rozładowaniem napiętej atmosfery i niedomówień. Wszystko to przełoży się na większą efektywność pracowników, łatwiejsze wprowadzanie zmian. Zadowolony pracownik będzie również promował firmę i pracodawcę na zewnątrz organizacji, kształtując w ten sposób pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Aby prowadzić dobry PR wewnętrzny, należy używać odpowiednich narzędzi. Tutaj zarządzający mają szereg rozwiązań, których używają do komunikacji z pracownikami. Począwszy od mailingów, intranetu, wortali pracowniczych, poprzez gazetki firmowe, listy od zarządu, spotkania z zarządem aż po imprezy firmowe i integracyjne. Wszystkie te narzędzia stosuje się w zależności od struktury i rozmiaru przedsiębiorstwa. Mimo dużych zalet, każde z tych narzędzi ma swoje minusy i nie będzie odpowiednie dla wszystkich firm. Zarządy często są w błędzie, kiedy stosując tylko mailing i powiadomienia, uważają iż jest to dobra komunikacja. Niestety jest to błędne przekonanie, gdyż można tu mówić jedynie o informowaniu pracowników. Nie ma możliwości dialogu czy komunikacji dwustronnej. Pracownicy otrzymują daną wiadomość, ale często w trakcie pracy, nie mają czasu na czytanie pouczeń prezesa czy kierownika. Kiedy tych wiadomości przychodzi znaczna ilość, na zapoznanie się z nimi  nie ma możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że pracownik nie ma możliwości wyrażenia swojej opinii. O pewnych wydarzeniach jest on tylko informowany. Jeśli chce odpowiedzieć, może napisać maila lub spotkać się z zarządem (co jest jak wiadomo praktycznie nie możliwe w dużych przedsiębiorstwach). Jednak wielu pracowników unika tego typu działań, bojąc się o swoje stanowisko pracy. Niestety jest to bolączką wielu organizacji. Pracownicy obawiają się wyrażać swoje wątpliwości i obawy. Dlatego tez pomimo swoich zalet, narzędzia takie jak listy dyskusyjne, maile, skrzynki skarg i wniosków. Wszystkie te elementy wiążą się z podaniem imienia i nazwiska pracownika. Pracownicy z pewnością będą bardziej odważni i bez obaw będą mogli wyrazić swoje wątpliwości oraz pytania, kiedy będą mogli ukryć się pod nickiem.

Ostatnio coraz popularniejsze stają się czaty organizowane dla pracowników. Jest to bardzo ciekawe narzędzie, które pozwala pracodawcom wyczuć nastroje wśród pracowników. O czacie informowana jest cała załoga i każdy może wziąć w nim udział. Dzięki anonimowości uczestników, pracownicy mogą bez obaw zadawać nawet trudne pytania. Mogą one być niewygodne dla zarządzających. Jednak tylko w ten sposób można rozwiać obawy i niepokoje pracowników. Drażliwe pytania powinny być również dla zarządzających oznaką  sporych niepokojów wśród pracowników. Jak najszybsze rozwiązanie problemu, poskutkuje większą wydajnością pracujących. Nie od dziś wiadomo, że personel mający poczucie bezpieczeństwa pracuje efektywniej i sprawniej.

Dużą zaletą tego narzędzia komunikacji jest też to, że można dotrzeć do dużej liczby uczestników. Osobiste spotkania z zarządzającymi mogłyby zając mnóstwo czasu. Dlatego też, w wielu przedsiębiorstwach komunikacja wewnętrzna jest tak bardzo ograniczona, jeśli nie bagatelizowana. Czaty z pracownikami umożliwiają debatę wśród większości pracowników. Pytania do zarządzających można zadawać już wcześniej, więc odpowiadający na pytania mogą się odpowiednio przygotować. Wyjaśnienie powodów zmian będzie doskonałym wprowadzeniem do przekształceń. Taka rozmowa sprawi, że pracownik poczuje się doceniony w firmie. Kadra pracownicza będzie miała poczucie, że jest częścią organizacji a ich zdanie się liczy.  

Zarządzający często obawiają się, że pracownicy którzy na czacie będą anonimowi, mogą wykorzystywać ten fakt i zachowywać się nieodpowiednio. Czaty często są moderowane, więc istnieje możliwość wyeliminowania obraźliwych i kłopotliwych kwestii. Poza tym, pracownicy którzy z założenia są odpowiedzialni, kreatywni i godni zaufania, nie powinni sprawiać kłopotów.

Z doświadczenia wiemy, że czaty zamknięte cieszą się dużą popularnością. Na czaty loguje się większość pracowników, zadając dużo pytań swoim pracodawcom. Taka rozmowa jest idealnym rozwiązaniem dla tych firm, którym w szczególności zależy na dobrej komunikacji z pracownikami. Wiele problemów można rozwiązać już w zalążku, unikając jego eskalacji. Wyjaśnienie pracownikom pewnych spraw, przyczyn, będzie miało odzwierciedlenie w jakości pracy. Kadra pracownicza, włączona do rozmowy odniesie wrażenie, że ich opinia jest ważna.

Nie można również nie dostrzec ogromnej wygody dla zarządzających. Czat jest intuicyjnie przygotowany, więc rozmowa z taką ilością osób nie nastręcza wielu problemów. Zarządzający mogą przeprowadzić rozmowę z każdego miejsca na Ziemi, wystarczy dostęp do Internetu i komputer. Prezesi i dyrektorzy często muszą wyjeżdżać w różnego rodzaju delegacje, spotkania biznesowe. Czasem bardzo długo nie pojawiają się w siedzibie firmy. Są również sprawy nie cierpiące zwłoki. Czaty w tej sytuacji są idealnym rozwiązaniem.

Pracownicy firmy zawszę byli i będą jej najlepszą wizytówką. To jakie stosunki ma organizacja ze swoją kadrą, świadczy o kulturze biznesu. A to jest początkiem do świetnych relacji z otoczeniem. Dlatego tez kadra dyrektorska w szczególności powinna zadbać o to, by komunikacja góra-dół była na jak najwyższym poziomie.


Dagmara Kałdunek

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA