REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady przedstawiania sobie osób w biznesie

Stanisław Krajski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obserwując różne zachowania osób w kontaktach służbowych, dochodzę do wniosku, że albo nie ma ustalonych jasnych zasad, albo każdy kieruje się takimi, jakie sam sobie ustali. Jaka kolejność w przedstawianiu sobie osób panuje w biurze, a jaka podczas kolacji służbowej? Co zrobić, gdy biznes i życie prywatne „krzyżują” się, oraz gdy w sytuacjach służbowych pojawiają się osoby prywatne?

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Musimy wiedzieć, że w praktyce życia wspólnotowego funkcjonuje kilka precedencji. Podstawową z nich jest precedencja towarzyska, która jest punktem wyjścia i odniesienia dla pozostałych. Obok niej funkcjonują precedencje środowiskowe, które wyznaczone są przez hierarchię funkcji, tytułów zawodowych i stanowisk (wojsko, kościół, sfery naukowe, biznes), precedencje państwowe i samorządowe ustalane w każdym kraju przez odpowiednie akty prawne oraz precedencja dyplomatyczna.

Honory w biurze

Precedencja biznesowa wydawałaby się na pierwszy rzut oka procedencją banalnie prostą. W każdej firmie mamy precyzyjnie określoną hierarchię. Najważniejszy jest szef, potem jego zastępcy, następnie kierownicy działów, ich zastępcy, pracownicy. Tak więc kwestia przedstawiania osób pracujących w firmie wydaje się narzucać sama. Szefowi przedstawiamy kierownika działu, kierownikowi działu pracownika itd.

REKLAMA

Okazuje się jednak, że nie we wszystkich wypadkach tak postępujemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, należy pamiętać, nowy pracownik zawsze przedstawiany jest pozostałym pracownikom z dłuższym stażem.

Po drugie, w precedencji biznesu, tak jak w towarzyskiej, najważniejszą osobą jest gospodarz. Gdy więc przedstawiamy sobie pracownika i kierownika działu w pokoju szefa, wówczas kierownik jest ważniejszy i to jemu przedstawiamy pracownika. Gdy jednak osoby te są sobie przedstawiane w pokoju pracownika, to pracownik jako gospodarz jest ważniejszy i to jemu przedstawiamy kierownika.

Po trzecie, precedencja biznesowa obowiązuje tylko tam, gdzie zachodzi zależność służbowa. Jeśli zatem przedstawiamy sobie pracownika działu A i kierownika działu B (a więc osoby, pomiędzy którymi nie zachodzi żadna zależność służbowa), to musimy zastosować się do precedencji towarzyskiej. Ważność osób określa się, przyznając im tzw. honory. Ten jest najważniejszy, kto ma najwięcej honorów. Honor przyznajemy za wiek (osoba starsza jest ważniejsza od młodszej), za płeć (kobieta jest ważniejsza od mężczyzny), za funkcje publiczne (np. radny jest ważniejszy od osoby niesprawującej żadnej funkcji publicznej), za tytuły naukowe (doktor jest ważniejszy od magistra), za moment wejścia do danego pomieszczenia (osoba już obecna jest ważniejsza od osoby, która właśnie wchodzi), za to, że ktoś jest gościem (gość jest ważniejszy od domownika). Przyznawanie honorów nie jest kwestią automatyczną. Wymaga dobrej orientacji i etykietalnej intuicji (która z reguły wynika z praktyki).

Kobieta mężczyźnie czy mężczyzna kobiecie?

Jeśli przedstawiamy sobie pracownika działu A, którym jest kobieta i kierownika działu B, który jest mężczyzną (w podobnym wieku co ta kobieta), ważniejsza jest kobieta i to jej przedstawiamy mężczyznę. Jeżeli jednak pracownik działu A jest mężczyzną i ma 57 lat, a kierownik działu B jest kobietą, która ma 28 lat, ważniejszy jest mężczyzna i to jemu przedstawimy kobietę. Z kolei, gdy przedstawiamy sobie pracownika działu A, którym jest kobieta 25 lat, kierownika działu B, którym jest kobieta 40 lat i kierownika działu C, którym jest mężczyzna 30 lat, to hierarchia jest następująca: kierownik działu B, pracownik działu A, kierownik działu C. Tak więc kierownikowi działu B przedstawiamy najpierw pracownika działu A, następnie kierownika działu C i pracownikowi działu A przedstawiamy kierownika działu C.

Gość mile widziany

Jeżeli do naszego działu przybywa osoba z innego działu (i nie ma tu żadnej zależności służbowej) automatycznie posiada ona status gościa. Podczas przedstawiania to pracownik innego działu jako gość jest zawsze ważniejszy od każdego pracownika naszego działu (również kierownika i jego zastępcy). To zatem jemu przedstawiamy pozostałych.

W precedencji biznesu funkcjonują oczywiście wszystkie kategorie gości, a zatem najważniejszy - gość honorowy, drugi co do znaczenia gość zagraniczny i wreszcie gość zwykły. Goście to kontrahenci, klienci oraz wszystkie pozostałe osoby odwiedzające firmę. Gościem honorowym może być każdy, kto zostanie za takiego z jakiegoś uzasadnionego powodu uznany przez kierownictwo firmy. Fakt wyboru na gościa honorowego musi zostać wszystkim na piśmie lub ustnie oznajmiony.

Gość zagraniczny jest ważniejszy od wszystkich osób, poza gościem honorowym. Jeśli więc naszą firmę odwiedza delegacja zagranicznych studentów, to studentowi przedstawiamy naszych pracowników, szefa i klientów.

Jeżeli naszą firmę odwiedza klient i następuje jego zetknięcie się z szefem firmy, to klientowi jako gościowi, a więc osobie ważniejszej, przedstawiamy szefa firmy.

Towarzysko-biznesowy galimatias

Precedencja biznesowa zaczyna się krzyżować z precedencją towarzyską, i to w specyficzny, skomplikowany sposób, gdy pojawiają się sytuacje służbowo-towarzyskie, w których zachowane są relacje służbowe, ale pojawiają się osoby spoza firmy. Taką, typową zresztą, sytuacją jest przyjęcie organizowane przez firmę (np. z okazji podpisania strategicznej dla firmy umowy), na którym pracownicy pojawiają się z osobami towarzyszącymi (które nie podlegają wprost precedencji biznesu).

Na kursach etykiety biznesu prowadzonych w Niemczech często nakazuje się ich uczestnikom rozwiązać następujący problem dotyczący takiej sytuacji. Na przyjęciu organizowanym przez firmę spotykają się na środku sali dwie pary: szef z żoną i pracownik z żoną. Szef zna tylko pracownika, pracownik tylko szefa, żona szefa nie zna pracownika i jego żony, żona pracownika nie zna szefa i jego żony. W jaki sposób ma przebiegać proces przedstawiania?

W porządku precedencji biznesowej, która tu jest podstawowa, pierwszy jest szef, a potem jest pracownik. Kobiety zwykle nie podlegają tej precedencji, a więc ważniejsza powinna być kobieta starsza. Jednak w tym konkretnym przypadku żona szefa jest zawsze ważniejsza niż żona pracownika. Mamy więc następującą hierarchię: żona szefa, żona pracownika, szef, pracownik. Wydawałoby się zatem, że należy najpierw przedstawić żonie szefa żonę pracownika, następnie żonie pracownika przedstawić szefa, a następnie żonie szefa przedstawić pracownika. Kto jednak ma to zrobić, jeśli spotkała się tylko ta czwórka? Musimy pamiętać o tym, że przedstawiać może tylko ten, kto zna osobę przedstawianą i osobę, której ją przedstawia. Mamy więc na pierwszy rzut oka sytuację pata etykietalnego. Zgodnie z zasadami savoirvivre'u szef powinien przedstawić swojej żonie pracownika, aby ten mógł jej przedstawić, jako osoba już jej znana, swoją żonę. Następnie przedstawia swojej żonie szefa.

I wreszcie sytuacja najprostsza: przedstawianie sobie osób o tej samej ważności. Mówimy wtedy po prostu: „Poznajcie się państwo”, i osoby te same się sobie przedstawiają.

Stanisław Krajski

Autor jest doktorem nauk humanistycznych, filozofem, historykiem filozofii i kultury, autorem 36 książek, w tym czterech z zakresu savoir-vivre. Prowadzi Akademię Dobrych Manier i Etykiety Biznesu.

Kontakt:

stanislaw@krajski.com.pl

 

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA