REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi hostingowe dla firm

Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Hosting to swoisty outsourcing sprzętu i usług z zakresu IT. Może obejmować np.: dzierżawę serwerów, łącza internetowego, aplikacji, powierzchni dyskowej itp.

Ze względu na cenę i na jakość usługi, można go podzielić na:

REKLAMA

Hosting masowy

REKLAMA

Usługa nastawiona na jak najniższa cenę - z jednego, fizycznego serwera może korzystać kilkadziesiąt, a nawet kilkaset firm jednocześnie. Nadmierne obciążenie serwera u jednego z wynajmujących przekłada się bezpośrednio na spadek wydajności pozostałych firm korzystających z tego samego urządzenia. Nie może więc być mowy o gwarancji jakości świadczonych usług.

Podpisując umowę na hosting masowy, wynajmujący musi zdać sobie sprawę, że w przypadku awarii nie ma gwarantowanego czasu reakcji i czasu naprawy. Przed podjęciem decyzji o dzierżawie warto dowiedzieć się, czy oferujący tę usługę ma odpowiednie zaplecze. Hosting po stronie sprzętowej powinien być zbudowany z serwerowych rozwiązań (odpowiednie pomieszczenie, serwery, odpowiednie łącza itp.). Na rynku istnieją firmy oferujące hosting, które w celu zmniejszenia kosztów korzystają ze zwykłych komputerów, w nieprzystosowanych do tego celu pomieszczeniach, z brakiem redundancji (nadmiarowości) łącza internetowego i zasilania. Należy je omijać szerokim łukiem, ponieważ prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jest bardzo duże. Nie ma natomiast nic złego w tym, że firma hostingowa nie ma własnego zaplecza, tzw. data center, lecz je dzierżawi.

REKLAMA

Hosting masowy oferuje usługi, takie jak: firmowa strona WWW, poczta, serwer FTP, sklep internetowy, statystyki itp. Może się na nie zdecydować organizacja, która nie zamierza inwestować w budowę własnego zaplecza technicznego, a także chce ograniczyć do minimum zatrudnienie w dziale IT, a jednocześnie usługi IT nie są krytyczne dla działania przedsiębiorstwa. Firma, dla której przerwa w działaniu firmowej strony internetowej czy wielogodzinny brak dostępu do poczty elektronicznej nie powoduje większych reperkusji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą hostingu masowego jest to, że usługi dostajemy niemal na tacy. Nie potrzebujemy zatrudniać informatyka, żeby zarządzać kontami pocztowymi, zakładać je i kasować. Użytkownik otrzymuje na ogół panel administracyjny, z którego poziomu może dokonywać wszelkich ustawień firmowej poczty. Nie jest też potrzebny specjalista do utworzenia, a następnie aktualizacji internetowej strony. Wystarczy, że zleci to firmie hostingowej, wynajmie serwer i łącze. Dokupując system CMS (system zarządzania treścią), otrzymuje możliwość własnoręcznej edycji strony WWW.

Wszystkie wymienione usługi przeznaczone są dla najmniej wymagających firm. Na przykład, zakupiona strona będzie przygotowana według gotowego szablonu (do wyboru kilkadziesiąt/kilkaset), bez wymyślnej grafiki, zindywidualizowanych podstroi, linków itp.

Hosting dedykowany

Jest przeznaczony dla bardziej wymagającego odbiorcy i wcale nie musi oznaczać, że z jednego fizycznego serwera nie będzie korzystać więcej niż jedna firma. Warto więc na etapie negocjacji i podpisywania umowy zapewnić sobie wyłączność na dany serwer. Podniesie to opłaty, ale odbiorca będzie miał pewność, że nikt prócz jego firmy nie ma wpływu na obciążenie serwera.

Hosting dedykowany w pełni zarządzany polega na tym, że odbiorca zamawia serwer o danych parametrach, korzysta z pomieszczeń i łączy internetowych firmy hostingowej, ale wszelkie prace instalacyjne, konfiguracyjne oraz obsługowe wykonywane są przez jego pracowników.

Na hosting dedykowany decydują się firmy, dla których poprawne i nieprzerwane działanie usług IT jest kluczowe dla działania przedsiębiorstwa. Z racji tego, że w hostingu dedykowanym dzierżawiona jest technologia, a nie wiedza, firma zlecająca hosting musi mieć odpowiednią, wykwalifikowaną kadrę informatyków. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z hostingu należy najpierw policzyć, co się bardziej opłaca: zbudowanie serwerowni, zakup serwerów, macierzy dyskowych, urządzeń sieciowych i tylko wynajęcie łącza, czy wynajęcie wszystkiego od razu.

Nie ma prostej odpowiedzi, które rozwiązanie jest lepsze. Budując własną infrastrukturę, firma musi od razu ponieść określone i wcale niemałe koszty, ale w dłuższej perspektywie czasu takie rozwiązanie bardziej się opłaca. Oferty firm hostingowych są mniej więcej tak skonstruowane, by po około 3 latach zwróciły się nakłady poniesione na zapewnienie zamówionych usług. Wykupując hosting, firma nie musi budować specjalnego pomieszczenia na serwerownię (podwieszane podłogi, suchy system gaśniczy), nie musi martwić się o zapewnienie zasilania awaryjnego, czy też o zapewnienie redundancji łączy internetowych. Jeśli jednak przedsiębiorstwo przewiduje dalszy rozwój i wzrost zapotrzebowania na usługi IT, a tym samym wzrost liczby serwerów, to nakłady poniesione na budowę własnej infrastruktury w przeliczeniu na jeden serwer będą maleć. Można przyjąć założenie, że dla jednego czy dwóch fizycznych serwerów nie warto budować własnej infrastruktury, ale jeśli planujemy dalszy rozwój lub jeśli na starcie przedsięwzięcia fizycznych serwerów jest kilka, a dodatkowo firma dysponuje kapitałem, warto rozważyć budowę własnego zaplecza.

Pod rozwagę należy wziąć i to, że w przypadku hostingu dedykowanego dane informatyczne przedsiębiorstwa przekazywane są poza siedzibę firmy. Baza danych klientów, korespondencja pocztowa i wiele innych informacji fizycznie znajdują się na serwerze w pomieszczeniu firmy hostingowej.

Jeśli jednak zdecydujemy się na hosting dedykowany, jest kilka elementów na które należy zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług.

Przede wszystkim należy się upewnić, czy firma oferująca hosting ma odpowiednie data center (własne lub dzierżawione). To już truizm, ale zaplecze musi być wyposażone w redundantne (nadmiarowe) zasilanie, zasilanie awaryjne (UPS-y), a najlepiej, gdy posiada dodatkowo własny generator prądu na wypadek awarii.

Poza tym zaplecze firmy hostingowej powinno być połączone z wieloma dostawcami łączy internetowych, żeby w przypadku awarii jednego z dostawców, można było przekierować cały ruch internetowy na innego dostawcę.

Warto podpisać umowę, w której usługodawca zagwarantuje nam odpowiedni, akceptowalny poziom SLA.

W przypadku hostingu dedykowanego zleceniodawca powinien mieć pełen dostęp do serwera pod względem informatycznym, wtedy fizyczny dostęp staje się właściwie niepotrzebny.

Przed podpisaniem umowy należy jeszcze określić sposób komunikacji między wynajmującym a firmą hostingową oraz upewnić się, że w ofercie jest usługa czasowego podniesienia parametrów łącza (wszelkie akcje marketingowe znacznie zwiększające ruch internetowy w krótkim czasu).

Parametr SLA

SLA (Service Level Agreement) to zobowiązanie dostawcy, że przez określony (procentowo) czas usługi będą na pewno dostępne. Można wyróżnić SLA połączone, czyli dotyczące dostępności wszystkich usług (dostępność serwerów, aplikacji, łącza, inżynierów), jak również SLA selektywne, określane na każdą z tych usług osobno. Deklaracja firmy hostingowej, że zapewnia SLA na poziomie 99,7%, oznacza, że przez 99,7% roku gwarantuje poprawne działanie danej usługi lub wszystkich usług. Jeśli producent nie dotrzyma umowy i przerwa w pracy będzie dłuższa, hostingowy zleceniobiorca powinien zapłacić na rzecz zleceniodawcy karę umowną, o ile taka została wynegocjowana. SLA na poziomie 99,7% jest świetną wartością i w zasadzie mamy gwarancję nieprzerwanej pracy. W praktyce tak się nie dzieje i dla firm, w których nieprzerwana dostępność usług stanowi bardzo ważną kwestię, SLA będzie zbyt niskie.

Wyobraźmy sobie portal, który żyje z reklam zamieszczanych na swojej stronie. Każda przerwa w działaniu serwisów będzie się wiązała ze stratami finansowymi. SLA na poziomie 99,7% daje przerwę w pracy, w skali roku, wyliczoną poniżej:

1 h = 60 min

24 h * 365 dni = 8760 h w ciągu roku = 525 600 min w ciągu roku

100% = 525 600 min

10% = 52 560 min

1% = 5 256 min

0,1 % = 525 min

Tak więc 0,1 % w skali roku to aż 525 minut, czyli 8,75 godz.

Zatem poziom SLA = 99,7% oznacza, że firma hostingowa zastrzega, iż w ciągu roku usługi mogą być dla danej firmy niedostępne przez 26,25 godz.

Posiłkując się przykładem portalu, widzimy, że SLA 99,7% może być niewystarczające. Przy czym umowa nie precyzuje, czy ewentualna 26-godzinna przerwa będzie jednorazowa, czy też będą to na przykład dwugodzinne przerwy każdego miesiąca. Nie wiadomo też, w jakich godzinach (w dzień czy w nocy) może nastąpić przerwa. Oczywiście, tych przerw w działaniu usługi może nie być wcale, choć jeśli wystąpią, zleceniodawca nie będzie miał podstaw, by zażądać odszkodowania wobec firmy hostingowej, chyba że zostanie przekroczony limit. Warto jednak wiedzieć, że podwyższenie poziomu SLA o choćby 0,1 % będzie miało bardzo duży wpływ na cenę.

Ranking firm hostingowych

Aby pomóc firmom w przedzieraniu się w gąszczu ofert, postanowiliśmy wymyślić hipotetyczne przedsiębiorstwo z określonymi potrzebami na usługi IT. Następnie do kilku firm hostingowych rozesłaliśmy ankietę z prośbą o jej wypełnienie.

Założenia:

Firma reklamowa, zatrudniająca 50 pracowników.

Prezes firmy postanowił nie inwestować w budowę własnej serwerowni, dział administratorów itp., lecz zamierza skorzystać z hostingu na wszystkie potrzebne usługi.

Rozważane są dwa warianty:

1. Hosting serwerów - właściciel firmy podaje wymagania i liczy na doradztwo i wycenę usług przez firmy hostingowe. W tym przypadku najważniejsza jest cena. W związku z tym nie ma wymogu gwarancji przepustowości łącza czy wydajności serwerów.

2. Hosting serwerów dedykowanych, zarządzanych - właściciel firmy określa parametry serwerów, jakie chce hostować. Dodatkowym założeniem jest wymóg, by na hostowanych serwerach nie działały żadne usługi świadczone dla firm trzecich. W tym przypadku położony jest nacisk na jakość świadczonych usług.

 

Wariant 1:

• średnie dzienne obciążenie WWW to 10 000 realnych użytkowników;

• potrzeba 100 kont pocztowych, z możliwością zarządzania (samodzielne tworzenie, kasowanie kont, samodzielne tworzenie, kasowanie autorespondra), przekierowanie poczty. Dostęp zarówno przez WWW, jak i przez klientów pocztowych;

• ftp z nieograniczoną ilością kont; dzienny transfer upload/download to 2GB/5GB;

• video streaming, realizowany z hostowanego serwera; dzienny upload: 10GB;

• archiwum (30 dni wstecz) wszystkich danych znajdujących się na hostowanych serwerach.

W przypadku hostingu masowego po przesłanych do naszej redakcji ankietach widać, że pod względem technicznym oferty wiele się nie różnią. Każda firma oferuje te same usługi w pełni zarządzane - poczta, ftp, bazy danych itp. Jedyna różnica była w przypadku możliwości zaprojektowania strony oraz sprzedaży narzędzia do samodzielnej edycji strony WWW (system CMS). Nie każda firma oferowała takie usługi, co nie musi być minusem. Po prostu zlecamy wykonanie internetowej strony firmie trzeciej.

Nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć, która firma świadczy lepszej jakości usługi. Tutaj odsyłamy na specjalistyczne fora internetowe, gdzie można zasięgnąć opinii na ten temat. Radzimy za to bardzo dokładnie czytać umowy. Jak najmniej zwracać uwagę na slogany typu: 'pierwszy rok za złotówkę', a bardziej upewnić się, jakie są zapisy w umowie, którą przedsiębiorstwo podpisuje z firmą hostingową. Przewidujmy, że nasze potrzeby mogą wzrosnąć - więcej odwiedzających naszą stronę internautów, rozrastający się sklep internetowy. Upewnijmy się, że wraz ze wzrostem firma hostingowa będzie w stanie sprostać naszym wymaganiom.

Jeśli chodzi o ceny, różnice są spore. Jednak nie sugerujmy się nimi za bardzo. Podane w tabeli nie są ofertą w rozumieniu prawa handlowego.

Wariant 2:

• Firma chce zakupić 3 serwery o takich samych parametrach, nie gorszych niż:

- serwer HP DL 360 G6;

- liczba procesorów: 2 szt. quad core 2 GHz;

- pamięć: 16GB (z możliwością rozszerzenia do 32);

- liczba dysków: 2 dyski 72GB każdy SAS/SATA 15k,

- 2x Gigabit Lan;

- hot swap: dyski i zasilacze;

- redundancja zasilacza i wentylatorów.

- Oprogramowanie:

- Na jednym serwerze

- Windows Serwer 2008 Enterprise

- SQL Serwer 2008 Standard Edition

- Oprogramowanie antywirusowe

- Na pozostałych dwóch serwerach

- Oprogramowanie Open Source (niewymagające ponoszenia kosztów przez firmę hostującą serwery)

- CentOS

- Mysql

- Postfix

- itp.(wszystkie te programy wynajmujący zainstaluje we własnym zakresie)

Dodatkowe założenia:

• Zakupione serwery muszą być wykorzystywane tylko przez firmę zamawiającego.

• Musi istnieć możliwość zdalnego zarządzania tymi serwerami ssh, rdesktop itp.

• Podpisanie umowy na trzy lata.

• Podany koszt miesięcznej obsługi (bez stosowania jakichkolwiek promocji, typu 3 miesiące gratis itp.).

• Dodatkowo firma chce płacić za rzeczywiste wykorzystanie powierzchni dyskowej. Przy czym powierzchnia dyskowa musi być realizowana na macierzy dyskowej nie gorszej niż HP MSA 2000. Proszę podać koszt w przeliczeniu na 1GB.

• To samo co dla powierzchni dyskowej, proszę podać koszt za 1GB za wykonanie kopii bezpieczeństwa.

• Firma chce płacić za rezerwację przepustowości łącza. Proszę podać koszt za 1Mb/s.

• Wszystkie ceny netto w zł.

W przypadku hostingu dedykowanego, na pierwszy rzut oka rzucają się spore różnice w cenie, ale nie są one ostateczne. Firmy ustalają je indywidualnie w trakcie rozmów handlowych.

 Ogólnie panuje zasada: im dłuższy czas trwa umowy, tym cena może być niższa. Zwróćmy także uwagę, że w jednej firmie mamy do czynienia ze stosunkowo dużymi opłatami za dzierżawę serwerów, ale zarazem ta firma oferuje jedne z najniższych opłat za łącze internetowe. Tak wiec w przypadku, gdy będziemy potrzebowali dużego pasma, sumaryczna cena może okazać się tu najbardziej atrakcyjna.

Z pewnością duży wpływ na cenę ma zadeklarowany poziom SLA. Choć nie widać takiej informacji w tabeli, zwracajmy uwagę na zapis dotyczący kar umownych na wypadek niespełnienia zadeklarowanego SLA.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Robert Drzazgowski

Piotr Borkowski

prezes InforIT sp. z o.o.

piotr.borkowski@inforit.pl

Bardzo ważną, a często niedocenianą kwestią w relacji klient - firma hostingowa jest zaufanie. Wszelkie warunki techniczne, takie jak: czas realizacji projektu, cena usługi, kary umowne, poziom SLA, można zawrzeć w umowie. Jednak podczas dużych wdrożeń sukces zależy także od właściwej współpracy pomiędzy partnerami handlowymi. Przy hostingu dedykowanym firma zlecająca posiada własny zespół IT. I to od współpracy między informatykami obu partnerów, a także od współpracy na szczeblu biznesowym zależy szybkość i jakość wdrożenia.

Nie można też zapominać o odpowiednim przygotowaniu projektowym. To na etapie projektu często okazuje się, że firma zlecająca zrobiła niewłaściwe założenia. Rolą firmy hostingowej jest pomoc w znalezieniu tych błędów i zaproponowaniu właściwych rozwiązań.

Przestrzegam przed pochopnym wyborem firmy hostingowej. Tylko firma posiadająca odpowiednia kadrę, zaplecze i doświadczenie gwarantować może pożądany poziom świadczonych usług.

Piotr Borkowski, prezes InforIT sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

REKLAMA

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA