REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Debiut za pół ceny

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W początkowym etapie każdej firmy potrzebne są fundusze, które pomogą jej się rozwijać. Młode firmy, szczególnie w kontekście panującego jeszcze kryzysu nie mają jednak zbyt wielu alternatyw pozyskania kapitału. Jedną z możliwości staje się więc giełdowy rynek NewConnect, na którym jak się okazuje, zadebiutować można za pół ceny.

REKLAMA

Powołanie do życia polskiego rynku alternatywnego stworzyło rodzimym przedsiębiorcom bardzo ciekawe możliwości obniżenia kosztów pozyskania kapitału. Nawet 50% kosztów przeznaczonych na usługi doradcze oraz analizy niezbędne do pozyskania inwestorów może bowiem zostać dofinansowana ze środków unijnych. Dzięki takiej możliwości ryzyko pozyskania kapitału za pośrednictwem rynku giełdowego zostaje znacząco zminimalizowane, gdyż znaczącą część nakładów poniesionych na przygotowanie oferty zostaje refundowana i odciążona od ryzyka. Zanim jednak rozpoczniemy dywagacje na ten temat warto prześledzić w ramach jakiego działania można skorzystać z dofinansowania.

REKLAMA


Przedsiębiorca może uzyskać środki na przygotowanie do pozyskania zewnętrznego źródła finansowania w ramach działania 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP” w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Celem działania jest wsparcie mikroprzedsiębiorstw oraz tzw. MŚP w poszukiwaniu inwestorów prywatnych na realizację nowoczesnych przedsięwzięć. Na pozyskanie wsparcia mają również szanse projekty tworzenia portali internetowych kojarzących inwestorów z przedsiębiorcami oraz umożliwiających wymianę doświadczeń, które nie będą jednak w bezpośredni sposób przedmiotem zainteresowania planujących debiut na rynku giełdowym spółek.

REKLAMA


O dofinansowanie z zakresu działania 3.3 mogą ubiegać się m. in. wspomniane już mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie spółki prowadzące działalność i mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryteria MSP według wzoru dostępnego na stronie internetowej PARP. O wsparcie nie mogą się natomiast ubiegać przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa, rybołówstwa i akwakultury, wytwarzania i obrotu produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne, włókien syntetycznych, górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, a także budownictwa okrętowego.


Firmy, które spełniają jednak kryteria mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw mogą ubiegać się o dofinansowanie przygotowania do poszukiwania inwestorów oraz do prezentacji swojej oferty poprzez zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznego inwestora. Kwota wsparcia w ramach działania 3.3 przeznaczona na poszukiwanie inwestorów udzielona mikro, małemu lub średniemu przedsiębiorcy nie może przekroczyć 2 mln euro. Natomiast kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w 2009 roku nie może przekroczyć łącznej kwoty 62,4 mln zł.


Maksymalna kwota dotacji, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca nie może przekroczyć 50% faktycznie poniesionych wydatków. Co istotne, dotacja, o którą mogą ubiegać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy otrzymywana jest w formie refundacji, co oznacza że przedsiębiorca najpierw musi sam opłacić koszty realizacji projektu, a zwrot części nakładów następuje dopiero w terminie późniejszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dofinansowanie będzie udzielane na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym. W szczególności chodzi tutaj o przygotowanie biznesplanów, analiz finansowych i ekonomicznych, wycen spółek, usług prawniczych, audytów i badań przedinwestycyjnych oraz dokumentów informacyjnych (prospektów emisyjnych, memorandów informacyjnych oraz dokumentów informacyjnych). Oznacza to, że refundacja może objąć działania z zakresu przygotowania do przeprowadzenia emisji na rynku publicznym, jakim jest rynek NewConnect. Stwarza to inwestorom planującym debiut w alternatywnym systemie obrotu duże możliwości. Koszty poniesione na przeprowadzenie oferty są dość wysokie, a w obecnej sytuacji na rynku kapitałowym ryzyko niepowodzenia oferty jest wysokie. Jednakże w sytuacji, w której połowa kosztów przeprowadzenia oferty będzie refundowana ryzyko to ulega znaczącemu ograniczeniu i sprzyja poszukiwaniu inwestorów, dzięki czemu młode firmy mają szansę pozyskać kapitał na dalszy rozwój.

 


Wniosek o dofinansowanie należy jednak złożyć przed rozpoczęciem działań mających na celu znalezienie inwestora. Oznacza to więc, że przedsiębiorstwo, które chciałoby skorzystać z dofinansowania ze środków unijnych powinno odpowiednio wcześnie zaplanować działania. Okres od momentu złożenia wniosku do momentu poinformowania wnioskodawcy o decyzji następuje w terminie około 4 miesięcy. Oznacza to więc, że aby mieć pewność, że nasze działania związane z rozpoczęciem procesu pozyskania inwestora będą refundowane, cały proces należy zaplanować około pięciu miesięcy przed ich faktycznym rozpoczęciem. Możliwe jest jednak zainicjowanie procesu pozyskiwania inwestora już w trakcie przeprowadzanej oceny projektu.


Wniosek o refundację części kosztów na zakup usług doradczych w celu pozyskania inwestora zewnętrznego podlega ocenie formalnej oraz ocenie merytorycznej. Oba etapy oceny przeprowadzane są metodą „zero-jedynkową”, przy czym ocena formalna trwa do 25 dni roboczych, natomiast ocena formalna i merytoryczna łącznie do 90 dni. Aby jednak wniosek mógł zostać rekomendowany do wsparcia musi spełnić 100% kryteriów merytorycznych. Ponadto, żeby przedsiębiorstwo mogło ubiegać się o dotację nie może zalegać z należnościami wobec właściwego Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co w czasach panującego kryzysu może zdyskwalifikować część zainteresowanych dotacją firm.


Poza tym bardzo ważna jest również innowacyjność projektu, na realizację którego wnioskodawca poszukuje kapitału. Innowacyjność definiowana jest przy tym jako: „wdrożenie nowości do praktyki gospodarczej, wprowadzenie do praktyki nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.”


Na koniec warto wskazać najczęściej popełniane we wnioskach błędy. Poza usterkami formalnymi, takimi jak brak załączników, czy wypełnienie wniosku niezgodnie z instrukcją, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na błędy merytoryczne. Wśród najczęściej popełnianych należy wymienić: brak spójności pomiędzy celami projektu, a wskaźnikami, brak zagwarantowania przez wnioskodawcę m.in. 5% środków finansowych na płatność końcową, czy uwzględnienie w harmonogramie rzeczowo - finansowym kosztów niekwalifikujących się do objęcia wsparciem.


Wniosek jest więc jeden. Mimo kryzysu na rynku kapitałowym pozyskanie kapitału jest możliwe. Każdorazowo trzeba jednak przeanalizować swój projekt, a następnie zastanowić się z jakich źródeł finansowania można skorzystać oraz jak należy się o nie starać, aby nie popełniać podstawowych błędów.

  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA