REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Debiut za pół ceny

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W początkowym etapie każdej firmy potrzebne są fundusze, które pomogą jej się rozwijać. Młode firmy, szczególnie w kontekście panującego jeszcze kryzysu nie mają jednak zbyt wielu alternatyw pozyskania kapitału. Jedną z możliwości staje się więc giełdowy rynek NewConnect, na którym jak się okazuje, zadebiutować można za pół ceny.

Powołanie do życia polskiego rynku alternatywnego stworzyło rodzimym przedsiębiorcom bardzo ciekawe możliwości obniżenia kosztów pozyskania kapitału. Nawet 50% kosztów przeznaczonych na usługi doradcze oraz analizy niezbędne do pozyskania inwestorów może bowiem zostać dofinansowana ze środków unijnych. Dzięki takiej możliwości ryzyko pozyskania kapitału za pośrednictwem rynku giełdowego zostaje znacząco zminimalizowane, gdyż znaczącą część nakładów poniesionych na przygotowanie oferty zostaje refundowana i odciążona od ryzyka. Zanim jednak rozpoczniemy dywagacje na ten temat warto prześledzić w ramach jakiego działania można skorzystać z dofinansowania.

REKLAMA

REKLAMA


Przedsiębiorca może uzyskać środki na przygotowanie do pozyskania zewnętrznego źródła finansowania w ramach działania 3.3 „Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP” w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Celem działania jest wsparcie mikroprzedsiębiorstw oraz tzw. MŚP w poszukiwaniu inwestorów prywatnych na realizację nowoczesnych przedsięwzięć. Na pozyskanie wsparcia mają również szanse projekty tworzenia portali internetowych kojarzących inwestorów z przedsiębiorcami oraz umożliwiających wymianę doświadczeń, które nie będą jednak w bezpośredni sposób przedmiotem zainteresowania planujących debiut na rynku giełdowym spółek.


O dofinansowanie z zakresu działania 3.3 mogą ubiegać się m. in. wspomniane już mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie spółki prowadzące działalność i mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryteria MSP według wzoru dostępnego na stronie internetowej PARP. O wsparcie nie mogą się natomiast ubiegać przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa, rybołówstwa i akwakultury, wytwarzania i obrotu produktami mającymi imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne, włókien syntetycznych, górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, a także budownictwa okrętowego.

REKLAMA


Firmy, które spełniają jednak kryteria mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw mogą ubiegać się o dofinansowanie przygotowania do poszukiwania inwestorów oraz do prezentacji swojej oferty poprzez zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznego inwestora. Kwota wsparcia w ramach działania 3.3 przeznaczona na poszukiwanie inwestorów udzielona mikro, małemu lub średniemu przedsiębiorcy nie może przekroczyć 2 mln euro. Natomiast kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w 2009 roku nie może przekroczyć łącznej kwoty 62,4 mln zł.


Maksymalna kwota dotacji, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca nie może przekroczyć 50% faktycznie poniesionych wydatków. Co istotne, dotacja, o którą mogą ubiegać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy otrzymywana jest w formie refundacji, co oznacza że przedsiębiorca najpierw musi sam opłacić koszty realizacji projektu, a zwrot części nakładów następuje dopiero w terminie późniejszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dofinansowanie będzie udzielane na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym. W szczególności chodzi tutaj o przygotowanie biznesplanów, analiz finansowych i ekonomicznych, wycen spółek, usług prawniczych, audytów i badań przedinwestycyjnych oraz dokumentów informacyjnych (prospektów emisyjnych, memorandów informacyjnych oraz dokumentów informacyjnych). Oznacza to, że refundacja może objąć działania z zakresu przygotowania do przeprowadzenia emisji na rynku publicznym, jakim jest rynek NewConnect. Stwarza to inwestorom planującym debiut w alternatywnym systemie obrotu duże możliwości. Koszty poniesione na przeprowadzenie oferty są dość wysokie, a w obecnej sytuacji na rynku kapitałowym ryzyko niepowodzenia oferty jest wysokie. Jednakże w sytuacji, w której połowa kosztów przeprowadzenia oferty będzie refundowana ryzyko to ulega znaczącemu ograniczeniu i sprzyja poszukiwaniu inwestorów, dzięki czemu młode firmy mają szansę pozyskać kapitał na dalszy rozwój.

 


Wniosek o dofinansowanie należy jednak złożyć przed rozpoczęciem działań mających na celu znalezienie inwestora. Oznacza to więc, że przedsiębiorstwo, które chciałoby skorzystać z dofinansowania ze środków unijnych powinno odpowiednio wcześnie zaplanować działania. Okres od momentu złożenia wniosku do momentu poinformowania wnioskodawcy o decyzji następuje w terminie około 4 miesięcy. Oznacza to więc, że aby mieć pewność, że nasze działania związane z rozpoczęciem procesu pozyskania inwestora będą refundowane, cały proces należy zaplanować około pięciu miesięcy przed ich faktycznym rozpoczęciem. Możliwe jest jednak zainicjowanie procesu pozyskiwania inwestora już w trakcie przeprowadzanej oceny projektu.


Wniosek o refundację części kosztów na zakup usług doradczych w celu pozyskania inwestora zewnętrznego podlega ocenie formalnej oraz ocenie merytorycznej. Oba etapy oceny przeprowadzane są metodą „zero-jedynkową”, przy czym ocena formalna trwa do 25 dni roboczych, natomiast ocena formalna i merytoryczna łącznie do 90 dni. Aby jednak wniosek mógł zostać rekomendowany do wsparcia musi spełnić 100% kryteriów merytorycznych. Ponadto, żeby przedsiębiorstwo mogło ubiegać się o dotację nie może zalegać z należnościami wobec właściwego Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co w czasach panującego kryzysu może zdyskwalifikować część zainteresowanych dotacją firm.


Poza tym bardzo ważna jest również innowacyjność projektu, na realizację którego wnioskodawca poszukuje kapitału. Innowacyjność definiowana jest przy tym jako: „wdrożenie nowości do praktyki gospodarczej, wprowadzenie do praktyki nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.”


Na koniec warto wskazać najczęściej popełniane we wnioskach błędy. Poza usterkami formalnymi, takimi jak brak załączników, czy wypełnienie wniosku niezgodnie z instrukcją, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na błędy merytoryczne. Wśród najczęściej popełnianych należy wymienić: brak spójności pomiędzy celami projektu, a wskaźnikami, brak zagwarantowania przez wnioskodawcę m.in. 5% środków finansowych na płatność końcową, czy uwzględnienie w harmonogramie rzeczowo - finansowym kosztów niekwalifikujących się do objęcia wsparciem.


Wniosek jest więc jeden. Mimo kryzysu na rynku kapitałowym pozyskanie kapitału jest możliwe. Każdorazowo trzeba jednak przeanalizować swój projekt, a następnie zastanowić się z jakich źródeł finansowania można skorzystać oraz jak należy się o nie starać, aby nie popełniać podstawowych błędów.

  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA