REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowanie finansowe - organizacja procesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Folga
Dymnicki Marcin
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca i menedżer w mniej lub bardziej sformalizowany sposób planuje swój biznes. W dużych przedsiębiorstwach zatrudniane są sztaby ludzi, którzy zajmują się planowaniem, a czas na to poświęcony niejednokrotnie wynosi kilkanaście procent czasu pracy każdego zarządzającego.

Planowanie finansowe ma wspierać biznes, a nie być dodatkowym, niepotrzebnym obowiązkiem biurokratycznym wymyślonym przez księgowych. Bez planowanie nie da się dzisiaj robić profesjonalnie biznesu i nie można zapewnić mu bezpiecznego rozwoju, dlatego to zadanie należy do zarządów i właścicieli firm.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego warto planować?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego planować, jest prosta. Planowanie finansowe ma nam m.in. zapewnić:

1. Przewidywalność przepływów gotówkowych.

REKLAMA

2. Sterowanie przepływami, przy dostosowaniu wydatków do wpływów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Dostosowanie tempa wzrostu biznesu do możliwości finansowania.

4. Pozyskiwanie finansowania w optymalnym momencie.

5. Narzędzie komunikacji z bankami i innymi kapitałodawcami.

6. Ustalenie celów dla pracowników.

Kto powinien zajmować się planowaniem?

Planowanie finansowe jest zasadniczo umiejscowione w działach finansowych. Jednak trzeba rozróżnić składanie planu w arkuszu kalkulacyjnym i koordynację tego procesu od rzeczywistego planowania biznesu. W planowanie, szczególnie długoterminowe, musi być zaangażowany cały management firmy. Szef sprzedaży planuje przychody, szef produkcji - koszty wytworzenia i inwestycje itp. Ostateczna odpowiedzialność za plan spoczywa oczywiście na szefie firmy, którego rolą jest dopilnowanie, aby jego pracownicy z jednej strony planowali realistycznie, z drugiej - ambitnie. Szczególnie, kiedy plan może być podstawą celów dla zarządu.

Co planować i jak często?

Budując ramy procesu planistycznego, najpierw należy określić, co chcemy i powinniśmy planować. Najważniejsze w każdej firmie powinno być zawsze planowanie przepływów gotówkowych. Rachunek zysków i strat też jest bardzo ważny, bo w długim okresie gotówka jest generowana przez zysk, ale i w długim, i w krótkim czasie bez znajomości potrzeb gotówkowych nie da się prowadzić biznesu, co dobitnie pokazały ostatnie miesiące. Oczywiście oba rachunki - wyników i cash flow - są ze sobą powiązane, więc w praktyce bardzo często planuje się oba elementy, niekoniecznie w tej samej częstotliwości.

W większości małych i średnich firm, które nie mają dużych nadwyżek środków pieniężnych na rachunkach bankowych, cash flow powinno się planować mniej więcej co dwa tygodnie i powinna to być prognoza na najbliższy miesiąc. Przy czym od strony praktycznej może to wyglądać tak, że najbliższe dwa tygodnie planujemy po dniach, a kolejne - jako całe tygodnie. Przykładowy układ takiego planu może wyglądać jak w tabelach 1 i 2.

 

Tabela 1. Cash flow Spółka X Tydzień 1

Tabela 2. Cash flow Spółka X Tydzień 3-4

Powyższa forma cash flow jest przygotowywana metodą bezpośrednią, czyli nie zaczynamy od rachunku wyników, ale od planowanych wpłat od klientów. Ta metoda jest prostsza do stosowania w krótkim okresie, kiedy mamy już sporo faktur, zamówień i na tej podstawie łatwiej określić planowany cash flow niż według metody pośredniej, w której wychodzimy od zysku księgowego.

Takie planowanie pozwala nam zapewnić bezpieczeństwo kasowe w krótkim okresie, ale już nie pokaże, że np. za parę miesięcy mamy duże wydatki inwestycyjne, na które musimy pozyskać finansowanie.

Dlatego warto raz w miesiącu (lub co dwa) przygotować prognozę na kilka najbliższych miesięcy, a nawet na najbliższy rok. Możemy co prawda zastosować metodę bezpośrednią planowania cash flow, ale nie ma wtedy, w większości branż i firm, możliwości posługiwania się już istniejącymi zamówieniami. Dlatego łatwiejsze może być zaplanowanie na kolejne miesiące przychodów, kosztów i wyniku finansowego, a następnie wprowadzenie korekty o zmiany w kapitale pracującym i inwestycjach. Format takiego planu może wyglądać jak w tabeli 3.

W tabeli 3 widać bezpośrednie powiązanie rachunku wyników i cash flow. Planując cash flow na kilka miesięcy do przodu, musimy zaplanować rachunek wyników, np. w takiej formie (oczywiście musi być dostosowana do branży) - patrz tab. 4.

 

Tabela 3. Cash flow Spółka X 12 miesięcy

Tabela 4. Cash flow Spółka X 12 miesięcy

Chcąc zaplanować zmiany w kapitale pracującym, należy oszacować rotację zapasów, należności, zobowiązań. W ten sposób, przez nałożenie wskaźników na przewidywane przychody i koszty, otrzymamy przybliżone zapotrzebowanie na gotówkę zamrożoną w kapitale pracującym. Poza obecną rotacją trzeba uwzględnić czynniki, które nie mają odbicia w przeszłości, ale mogą mieć w przyszłości, np. spodziewany prewencyjny wzrost stanu zapasów materiałów produkcyjnych związany z oczekiwanym wzrostem ceny.

Łatwiej precyzyjnie zaplanować inwestycje, bo o ich wielkości i momencie zakupu decyduje sama firma.

Przy długoterminowych prognozach - jeżeli faktycznie chcemy planować co miesiąc lub co dwa miesiące na następne 12 miesięcy - nie musimy za każdym razem zaczynać od nowa. Wystarczy po prostu wykorzystać poprzedni plan, skorygować go tam, gdzie jest nieaktualny, i dodać kolejny okres.

Planowanie wspiera biznes

Planowanie finansowe ma wspierać biznes, a nie być dodatkowym, niepotrzebnym obowiązkiem biurokratycznym wymyślonym przez księgowych. Bez planowanie nie da się dzisiaj robić profesjonalnie biznesu i nie można zapewnić mu bezpiecznego rozwoju. Dlatego odpowiedzialnym za planowanie musi być szef firmy, a nie księgowy. I to szef firmy musi być pewny, że przedstawiane plany są wiarygodne.

Marcin Dymnicki, Jacek Folga

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA