REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opóźnienia w płatnościach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Bała-Bargiel
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Recesja wymusza na przedsiębiorcach stosowanie ryzykownych praktyk biznesowych. Cierpi na tym moralność płatnicza, co skutkuje rosnącym zagrożeniem niewypłacalnością.

Działanie w trudnych warunkach rynkowych wymaga dużej ostrożności i świadomości podejmowanego ryzyka. Aby skutecznie zapobiegać zatorom płatniczym, należy przede wszystkim zrozumieć, dlaczego firmy opóźniają płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Przezorny przedsiębiorca powinien być jak odpowiedzialny kierowca - obu obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Istnieje wiele przyczyn występowania opóźnień w płatnościach. Nawet uczciwy kontrahent może stracić grunt pod nogami, gdy roszczenia zgłasza coraz więcej wierzycieli. Wiele krytycznych sytuacji można przewidzieć i skutecznie im przeciwdziałać. Jakie kroki powinna podjąć firma, aby zapobiec opóźnieniom, a nawet „złym”, nieściągalnym długom?

Określić jasne warunki współpracy

Obowiązkiem każdego uczestnika obiegu towarowego jest terminowe regulowanie zobowiązań. Jednak napięte budżety często popychają firmy do poszukiwania legalnych metod opóźniania płatności. W pierwszej kolejności prowadzi to do wykorzystania wszelkich uchybień i niedopatrzeń ze strony wierzyciela. Dla przykładu, dłużnik może stwierdzić, że:

REKLAMA

faktura nie została dostarczona;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● faktura już została przez niego uregulowana;

● dobra/usługi nie zostały dostarczone;

● zamówienie zostało odwołane;

● Ddbra/usługi były wadliwe lub nie takie, jak opisano w specyfikacji;

● saldo jest nieprawidłowe, oczekiwana jest faktura korygująca.

Uchybienia natury formalnej mogą przerodzić się w długotrwałe spory, dlatego niezwykle istotne jest, aby współpraca oparta była na przejrzystych zasadach. Najważniejsza jest prawidłowa konstrukcja umowy handlowej - istotnego aspektu zabezpieczania interesu dostawcy. Wciąż jednak nie docenia się wartości tego narzędzia we współpracy z kontrahentami. W Polsce aż jedna czwarta firm prowadzi spory dotyczące wierzytelności.

Dobrze skonstruowana umowa musi zawierać precyzyjne informacje na temat wartości jej przedmiotu, a także warunków, na jakich zrealizowana zostanie płatność. Określony powinien być nie tylko jej termin i forma, ale także ewentualne konsekwencje wynikające z niewywiązania się z postanowień. Załączenie do porozumienia wzorów zamówień, faktur VAT, dokumentów potwierdzających odbiór towaru czy też wszelkich innych akt wymaganych przez strony w wielu przypadkach pozwoli uniknąć nieporozumień. Przy eksporcie, w celu ułatwienia ewentualnych działań windykacyjnych, należy zadbać, aby spory były rozstrzygane w kraju dłużnika bądź przez jurysdykcję państw, których wyroki będą akceptowane przez jego rodzinny sąd. Należy również zwrócić uwagę na specyfikę niektórych rynków. I tak w przypadku eksportu do Niemiec czy Wielkiej Brytanii istotne jest zastrzeżenie własności towaru do momentu uiszczenia całej zapłaty przez dłużnika. Jest to niezwykle ważne w rozliczeniach transakcji w ramach kredytu kupieckiego oraz sprzedaży ratalnej.

Być przygotowanym na trudne warunki współpracy

Prawdziwe zagrożenie dla płynności finansowej firmy wynika w dużym stopniu z błędnego planowania przepływów pieniężnych, a nie tylko z samego faktu długiego czasu oczekiwania na spłatę. Jeżeli towar sprzedawany jest firmom z branż, w których obowiązują długie okresy płatności, np. budowlana czy stalowa, albo w sytuacji współpracy z dużym podmiotem o rozbudowanej strukturze administracyjnej, należy koniecznie sprawdzić warunki transakcji, jeszcze przed podpisaniem umowy. Warto pamiętać o dwóch istotnych aspektach:

● uzgodnionych warunkach płatności;

● częstotliwości dokonywania rozliczeń.

Dostawca musi być świadomy ograniczeń i dostosować się do nich.

Umieć rozpoznać grę na zwłokę i być wyczulonym na niebezpieczne sygnały

Nie każde opóźnienie jest wynikiem niedopatrzenia ze strony wierzyciela. Ich rzeczywiste przyczyny maskowane są zwykłymi wymówkami, takimi jak:

● osoby upoważnione do regulowania płatności są obecnie niedostępne;

● system informatyczny do obsługi księgowości uległ awarii.

Notoryczne występowanie podobnych zdarzeń może być symptomem poważniejszych kłopotów.

 

Być przygotowanym na najgorsze

Wśród wszystkich możliwych przyczyn występowania opóźnień w płatnościach istnieją te, które zawsze pozostaną poza kontrolą wierzyciela. W czasach kryzysu największe znaczenie mają dwa szczególnie groźne czynniki:

● nabywca nie uregulował płatności, gdyż dobra nie zostały jeszcze sprzedane. By móc zapłacić, dłużnik musi upłynnić otrzymany towar;

● dłużnik ogłasza upadłość, jest niewypłacalny.

Regulowanie płatności za otrzymany towar dopiero po jego sprzedaży jest powszechną praktyką, także w okresie prosperity i wynika z ograniczonej dostępności kredytu bankowego oraz innych źródeł zewnętrznego finansowania bieżącej działalności. Podczas spowolnienia gospodarczego stosowanie tej metody jest zdecydowanie bardziej niebezpieczne, ze względu na wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia opóźnień i niewypłacalności dłużników. W konsekwencji niezwykle trudne staje się planowanie przepływów pieniężnych, a jedna upadłość, na zasadzie efektu domina, może za sobą pociągnąć pozostałe. W obliczu recesji nie należy spodziewać się poprawy sytuacji, gdyż odroczone terminy płatności są istotnym elementem utrzymania odpowiednich wyników sprzedażowych.

Niewypłacalność kluczowego kontrahenta może doprowadzić wierzyciela do upadłości. W większości przypadków konsekwencje są na tyle dotkliwe, że zabezpieczenie się przed nimi wymaga wsparcia instytucji zewnętrznej. Niekorzystne zjawiska można przewidzieć, jednakże często bywają one uwarunkowane szeregiem zdarzeń pozostających poza kontrolą którejkolwiek ze stron. W praktyce zabezpieczenie płynności finansowej firmy wymaga strategicznego zarządzania ryzykiem, m.in. poprzez budowę portfela wiarygodnych kontrahentów, skuteczną windykację oraz zabezpieczenia na wypadek, gdy poprzednie dwa kroki nie odniosą pożądanego efektu. W czasach kryzysu, ze względu na skalę zagrożenia upadłością, jest to warunek konieczny do zachowania płynności finansowej.

Ocena poszczególnych kontrahentów powinna być dokonywana na podstawie aktualnej i kompletnej informacji gospodarczej, którą zapewniają m.in. wywiadownie gospodarcze i towarzystwa ubezpieczeniowe. Pozwala ona oszacować, na ile opóźnienia w płatnościach są prawdopodobne oraz w jakich sytuacjach utrata płynności prowadzi do bankructwa czy też wyłudzenia. Analizie poddawane jest sprawozdanie finansowe, a także dodatkowe informacje uzyskane bezpośrednio od dłużnika. Ewaluacja dokonywana jest w kontekście badania sektorowego i sytuacji kontrahentów dłużnika.

Ważnymi wskaźnikami są m.in. rotacja zapasów oraz udział należności w sumie bilansowej. Ich wysoka wartość może być oznaką ograniczonej zdolności do pozyskania wierzytelności. Kontrahenci firmy mogą przekazać informacje o tym, po jakim czasie reguluje ona swoje zobowiązania. Porównanie wartości zamawianych przez firmę towarów do jej zasobów pozwala ocenić jej uczciwość - jeżeli wskaźnik jest wysoki, oznacza to, że próbuje ona dokonać wyłudzenia.

W przypadku współpracy z ubezpieczycielem kredytu kupieckiego miarą oceny wiarygodności kontrahenta jest wysokość przyznanego mu limitu kredytowego. Odzwierciedla on maksymalną kwotę, jaką skłonny jest zabezpieczyć ubezpieczyciel. Jest to czytelny wskaźnik sytuacji danego kontrahenta. Odmowa przyznania limitu ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego lub przyznanie go w niższej niż wnioskowana wartości jest przesłanką ku temu, aby nie prowadzić rozliczeń z odroczonym terminem z danym przedsiębiorcą lub prowadzić je w ograniczonym zakresie.

Dynamicznie zmieniające się środowisko biznesowe powoduje, że ocena kontrahentów powinna być dokonywana systematycznie, a podstawą ewaluacji ryzyka muszą być aktualne dane. Ponadto należy pamiętać, że nawet najbardziej precyzyjna ocena ryzyka - choć fundamentalna dla bezpieczeństwa firmy - nie daje całkowitej pewności. Firma musi mieć również możliwość szybkiego i sprawnego reagowania w sytuacjach kryzysowych, a zatem prowadzenia skutecznej windykacji.

Obecna sytuacja na rynku oraz będąca jej konsekwencją zła sytuacja finansowa firm powoduje, że polubowne postępowania windykacyjne wymagają większych nakładów pracy i merytorycznego przygotowania. Jednocześnie większa liczba spraw jest rozstrzygana na drodze sądowej. Rośnie znaczenie rozliczeń ratalnych z dłużnikami, a cały proces kontroli należności staje się dużym obciążeniem dla firm. Powoduje to, że rośnie popyt na usługi profesjonalnych windykatorów.

Wszystkie przedstawione czynności oraz instrumenty finansowe służą minimalizacji prawdopodobieństwa wystąpienia opóźnień i złych długów oraz ograniczeniu ich konsekwencji. Niesprzyjające warunki gospodarcze powodują, że firmy muszą być przygotowane na każdą ewentualność, gdyż zawsze mogą wystąpić zdarzenia prowadzające do niewypłacalności dłużnika. W tej sytuacji zabezpieczeniem jest ubezpieczenie kredytu kupieckiego. Transfer ryzyka dokonywany jest na towarzystwo ubezpieczeniowe, które bierze na siebie odpowiedzialność za powstałą szkodę.

Zarządzanie ryzykiem, szczególnie w czasach kryzysu, powinno być trwale wpisane w strategię przedsiębiorstwa. Podmioty, które wyjdą ze spowolnienia gospodarczego obronną ręką, będą mogły cieszyć się zdecydowanie silniejszą pozycją w czasach prosperity.

Ewa Bała-Bargiel

dyrektor Departamentu Obsługi Klienta Atradius Credit Insurance N.V. Oddział w Polsce

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA