REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Gwiazdowski Grzegorz
Fedor Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja międzyludzka jest zawsze przymusowa. Ludzie są na nią zdani, ponieważ za każdym razem wpływają na innych swoją obecnością, wyglądem, zachowaniem, słowem.

Niemożliwy jest brak komunikacji, a co za tym idzie - brak budowy relacji z innymi osobami. Każdy przekaz ma jakiś cel ustalony świadomie lub podświadomie. Podobnie jest z budowaniem relacji - zawsze zmierzają w jakimś kierunku.

REKLAMA

Relacje budują biznes

Kiedy powstaje jakaś idea biznesowa, ludzie potrzebują innych, by móc ją urzeczywistnić, ponieważ świat biznesu to tak naprawdę świat ludzkich relacji. To one w połączeniu z pomysłami zamieniają się w funkcjonujące firmy. Jeśli przyjrzymy się bliżej słowom „firma”, „rynek”, „popyt”, „podaż” itp., to okaże się, że każde z nich jest wirtualnym tworem, za którym kryją się właśnie ludzie i wspomniane relacje między nimi.

Firma to grupa ludzi, których celem jest pozyskanie jak największego rynku. Rynek to klient i producent. To oni dyktują popyt i podaż i funkcjonują w postaci korelatu, gdzie jedno bez drugiego nie może istnieć.

Jaka jest zatem idea budowania relacji? Co jest jej celem i dlaczego warto dbać, by była jak najlepsza? A skoro tworzy się samoistnie, dlaczego nie zacząć tworzyć jej w świadomy sposób? Może warto zadbać o jej jakość, aby w przyszłości przyniosła dorodne owoce w postaci wyjątkowej znajomości np. marki? Może warto zadbać o kilka małych elementów procesu komunikacji, które go ulepszą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze zasady

Jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy, żeby relacja biznesowa, jak i każda inna, niezależnie od formy kontaktu, satysfakcjonowała wszystkie strony? Poniżej podajemy kilka wybranych.

REKLAMA

Zawsze szanuj zdanie drugiej osoby - każdy ma swoje przekonania, wartości, racje, które są dla niego istotne i prawdziwe. Za każdym razem, gdy jedna osoba neguje punkt widzenia drugiej, jej sposób na życie lub stara się narzucić własne poglądy, wkracza na jej „terytorium” i musi się liczyć ze sprzeciwem.

Komunikat wysłany nie oznacza, że został zrozumiany - jeśli chcesz porozumieć się z drugą osobą, zawsze weź pod uwagę, że jej postrzeganie świata różni się od twojego, co może prowadzić do nieporozumień. Podczas rozmowy sprawdź, czy dokładnie zrozumiała twoje słowa, ponieważ to, co dla ciebie jest oczywiste, nie zawsze będzie tak samo widziane/rozumiane przez nią.

Zawsze dotrzymuj słowa - szczególnie w biznesie zaufanie i prawdomówność są niezwykle ważne. Nigdy nie jesteś w stanie do końca przewidzieć konsekwencji niedotrzymanego słowa. Może się zdarzyć, że w wyniku nawet nieprzewidzianych sytuacji nie będziesz mógł zrealizować obietnicy, dlatego żeby utrzymać pozytywną relację, informuj na bieżąco o tym, co się wydarzyło. W ten sposób druga osoba nie poczuje się oszukana.

REKLAMA

• Spotykaj się z ludźmi, zamiast dzwonić lub wysyłać e-maile - nie ma nic cenniejszego niż kontakt osobisty z partnerem. Zachowania werbalne i niewerbalne są nieodzownym elementem komunikacji i tak naprawdę zajmują główną część przekazu w budowaniu relacji. Znajomość tej reguły pozwala na głębsze poznanie partnera, a odczytywanie sygnałów, które mniej lub bardziej świadomie wysyła, może pomóc w odkryciu prawdziwych motywów, jakimi się kieruje.

Korzystaj z pomocy specjalistów z dziedziny komunikacji - są osoby, które poświęcają mnóstwo czasu i energii, by posiąść wiedzę na temat procesu budowania relacji. Skorzystanie z pomocy profesjonalnego negocjatora, doradcy personalnego czy trenera podnosi efektywność działań i daje gwarancję pozytywnego zrealizowania twojej idei.

Różne role, wspólny cel

Aby biznes mógł powstać, potrzebny jest kontakt przynajmniej dwóch osób. Za każdym razem z jednej i z drugiej strony są ludzie, którzy czegoś potrzebują, mają jakieś pragnienia i swoje cele, do których dążą. Muszą się zatem komunikować z innymi, żeby to osiągnąć czy zrealizować. W każdej relacji istotne jest stanowisko, jakie dana osoba chce zajmować. Pozycja lidera daje możliwość prowadzenia i pociągania za sobą mas, zwiększa szansę na realizację założonych celów. Pozycja osoby „prowadzonej” charakteryzuje się zaufaniem do lidera i wiarą w podjęty kierunek rozwoju firmy. Każdy, niezależnie od roli, jaką wybierze, kieruje się swoimi kryteriami. Jednak w ostatecznym rachunku i lider, i „prowadzony” mają wspólny cel, który przyniesie każdemu korzyści.

Grzegorz Gwiazdowski

prezes zarządu B2B Park

Magdalena Fedor

specjalista ds. kluczowych klientów B2B Park, www.b2bpark.pl

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA