REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Gwiazdowski Grzegorz
Fedor Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja międzyludzka jest zawsze przymusowa. Ludzie są na nią zdani, ponieważ za każdym razem wpływają na innych swoją obecnością, wyglądem, zachowaniem, słowem.

Niemożliwy jest brak komunikacji, a co za tym idzie - brak budowy relacji z innymi osobami. Każdy przekaz ma jakiś cel ustalony świadomie lub podświadomie. Podobnie jest z budowaniem relacji - zawsze zmierzają w jakimś kierunku.

REKLAMA

Relacje budują biznes

Kiedy powstaje jakaś idea biznesowa, ludzie potrzebują innych, by móc ją urzeczywistnić, ponieważ świat biznesu to tak naprawdę świat ludzkich relacji. To one w połączeniu z pomysłami zamieniają się w funkcjonujące firmy. Jeśli przyjrzymy się bliżej słowom „firma”, „rynek”, „popyt”, „podaż” itp., to okaże się, że każde z nich jest wirtualnym tworem, za którym kryją się właśnie ludzie i wspomniane relacje między nimi.

Firma to grupa ludzi, których celem jest pozyskanie jak największego rynku. Rynek to klient i producent. To oni dyktują popyt i podaż i funkcjonują w postaci korelatu, gdzie jedno bez drugiego nie może istnieć.

Jaka jest zatem idea budowania relacji? Co jest jej celem i dlaczego warto dbać, by była jak najlepsza? A skoro tworzy się samoistnie, dlaczego nie zacząć tworzyć jej w świadomy sposób? Może warto zadbać o jej jakość, aby w przyszłości przyniosła dorodne owoce w postaci wyjątkowej znajomości np. marki? Może warto zadbać o kilka małych elementów procesu komunikacji, które go ulepszą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze zasady

Jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy, żeby relacja biznesowa, jak i każda inna, niezależnie od formy kontaktu, satysfakcjonowała wszystkie strony? Poniżej podajemy kilka wybranych.

REKLAMA

Zawsze szanuj zdanie drugiej osoby - każdy ma swoje przekonania, wartości, racje, które są dla niego istotne i prawdziwe. Za każdym razem, gdy jedna osoba neguje punkt widzenia drugiej, jej sposób na życie lub stara się narzucić własne poglądy, wkracza na jej „terytorium” i musi się liczyć ze sprzeciwem.

Komunikat wysłany nie oznacza, że został zrozumiany - jeśli chcesz porozumieć się z drugą osobą, zawsze weź pod uwagę, że jej postrzeganie świata różni się od twojego, co może prowadzić do nieporozumień. Podczas rozmowy sprawdź, czy dokładnie zrozumiała twoje słowa, ponieważ to, co dla ciebie jest oczywiste, nie zawsze będzie tak samo widziane/rozumiane przez nią.

Zawsze dotrzymuj słowa - szczególnie w biznesie zaufanie i prawdomówność są niezwykle ważne. Nigdy nie jesteś w stanie do końca przewidzieć konsekwencji niedotrzymanego słowa. Może się zdarzyć, że w wyniku nawet nieprzewidzianych sytuacji nie będziesz mógł zrealizować obietnicy, dlatego żeby utrzymać pozytywną relację, informuj na bieżąco o tym, co się wydarzyło. W ten sposób druga osoba nie poczuje się oszukana.

REKLAMA

• Spotykaj się z ludźmi, zamiast dzwonić lub wysyłać e-maile - nie ma nic cenniejszego niż kontakt osobisty z partnerem. Zachowania werbalne i niewerbalne są nieodzownym elementem komunikacji i tak naprawdę zajmują główną część przekazu w budowaniu relacji. Znajomość tej reguły pozwala na głębsze poznanie partnera, a odczytywanie sygnałów, które mniej lub bardziej świadomie wysyła, może pomóc w odkryciu prawdziwych motywów, jakimi się kieruje.

Korzystaj z pomocy specjalistów z dziedziny komunikacji - są osoby, które poświęcają mnóstwo czasu i energii, by posiąść wiedzę na temat procesu budowania relacji. Skorzystanie z pomocy profesjonalnego negocjatora, doradcy personalnego czy trenera podnosi efektywność działań i daje gwarancję pozytywnego zrealizowania twojej idei.

Różne role, wspólny cel

Aby biznes mógł powstać, potrzebny jest kontakt przynajmniej dwóch osób. Za każdym razem z jednej i z drugiej strony są ludzie, którzy czegoś potrzebują, mają jakieś pragnienia i swoje cele, do których dążą. Muszą się zatem komunikować z innymi, żeby to osiągnąć czy zrealizować. W każdej relacji istotne jest stanowisko, jakie dana osoba chce zajmować. Pozycja lidera daje możliwość prowadzenia i pociągania za sobą mas, zwiększa szansę na realizację założonych celów. Pozycja osoby „prowadzonej” charakteryzuje się zaufaniem do lidera i wiarą w podjęty kierunek rozwoju firmy. Każdy, niezależnie od roli, jaką wybierze, kieruje się swoimi kryteriami. Jednak w ostatecznym rachunku i lider, i „prowadzony” mają wspólny cel, który przyniesie każdemu korzyści.

Grzegorz Gwiazdowski

prezes zarządu B2B Park

Magdalena Fedor

specjalista ds. kluczowych klientów B2B Park, www.b2bpark.pl

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA