REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gwiazdowski Grzegorz
Fedor Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja międzyludzka jest zawsze przymusowa. Ludzie są na nią zdani, ponieważ za każdym razem wpływają na innych swoją obecnością, wyglądem, zachowaniem, słowem.

Niemożliwy jest brak komunikacji, a co za tym idzie - brak budowy relacji z innymi osobami. Każdy przekaz ma jakiś cel ustalony świadomie lub podświadomie. Podobnie jest z budowaniem relacji - zawsze zmierzają w jakimś kierunku.

REKLAMA

REKLAMA

Relacje budują biznes

Kiedy powstaje jakaś idea biznesowa, ludzie potrzebują innych, by móc ją urzeczywistnić, ponieważ świat biznesu to tak naprawdę świat ludzkich relacji. To one w połączeniu z pomysłami zamieniają się w funkcjonujące firmy. Jeśli przyjrzymy się bliżej słowom „firma”, „rynek”, „popyt”, „podaż” itp., to okaże się, że każde z nich jest wirtualnym tworem, za którym kryją się właśnie ludzie i wspomniane relacje między nimi.

Firma to grupa ludzi, których celem jest pozyskanie jak największego rynku. Rynek to klient i producent. To oni dyktują popyt i podaż i funkcjonują w postaci korelatu, gdzie jedno bez drugiego nie może istnieć.

REKLAMA

Jaka jest zatem idea budowania relacji? Co jest jej celem i dlaczego warto dbać, by była jak najlepsza? A skoro tworzy się samoistnie, dlaczego nie zacząć tworzyć jej w świadomy sposób? Może warto zadbać o jej jakość, aby w przyszłości przyniosła dorodne owoce w postaci wyjątkowej znajomości np. marki? Może warto zadbać o kilka małych elementów procesu komunikacji, które go ulepszą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze zasady

Jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy, żeby relacja biznesowa, jak i każda inna, niezależnie od formy kontaktu, satysfakcjonowała wszystkie strony? Poniżej podajemy kilka wybranych.

Zawsze szanuj zdanie drugiej osoby - każdy ma swoje przekonania, wartości, racje, które są dla niego istotne i prawdziwe. Za każdym razem, gdy jedna osoba neguje punkt widzenia drugiej, jej sposób na życie lub stara się narzucić własne poglądy, wkracza na jej „terytorium” i musi się liczyć ze sprzeciwem.

Komunikat wysłany nie oznacza, że został zrozumiany - jeśli chcesz porozumieć się z drugą osobą, zawsze weź pod uwagę, że jej postrzeganie świata różni się od twojego, co może prowadzić do nieporozumień. Podczas rozmowy sprawdź, czy dokładnie zrozumiała twoje słowa, ponieważ to, co dla ciebie jest oczywiste, nie zawsze będzie tak samo widziane/rozumiane przez nią.

Zawsze dotrzymuj słowa - szczególnie w biznesie zaufanie i prawdomówność są niezwykle ważne. Nigdy nie jesteś w stanie do końca przewidzieć konsekwencji niedotrzymanego słowa. Może się zdarzyć, że w wyniku nawet nieprzewidzianych sytuacji nie będziesz mógł zrealizować obietnicy, dlatego żeby utrzymać pozytywną relację, informuj na bieżąco o tym, co się wydarzyło. W ten sposób druga osoba nie poczuje się oszukana.

• Spotykaj się z ludźmi, zamiast dzwonić lub wysyłać e-maile - nie ma nic cenniejszego niż kontakt osobisty z partnerem. Zachowania werbalne i niewerbalne są nieodzownym elementem komunikacji i tak naprawdę zajmują główną część przekazu w budowaniu relacji. Znajomość tej reguły pozwala na głębsze poznanie partnera, a odczytywanie sygnałów, które mniej lub bardziej świadomie wysyła, może pomóc w odkryciu prawdziwych motywów, jakimi się kieruje.

Korzystaj z pomocy specjalistów z dziedziny komunikacji - są osoby, które poświęcają mnóstwo czasu i energii, by posiąść wiedzę na temat procesu budowania relacji. Skorzystanie z pomocy profesjonalnego negocjatora, doradcy personalnego czy trenera podnosi efektywność działań i daje gwarancję pozytywnego zrealizowania twojej idei.

Różne role, wspólny cel

Aby biznes mógł powstać, potrzebny jest kontakt przynajmniej dwóch osób. Za każdym razem z jednej i z drugiej strony są ludzie, którzy czegoś potrzebują, mają jakieś pragnienia i swoje cele, do których dążą. Muszą się zatem komunikować z innymi, żeby to osiągnąć czy zrealizować. W każdej relacji istotne jest stanowisko, jakie dana osoba chce zajmować. Pozycja lidera daje możliwość prowadzenia i pociągania za sobą mas, zwiększa szansę na realizację założonych celów. Pozycja osoby „prowadzonej” charakteryzuje się zaufaniem do lidera i wiarą w podjęty kierunek rozwoju firmy. Każdy, niezależnie od roli, jaką wybierze, kieruje się swoimi kryteriami. Jednak w ostatecznym rachunku i lider, i „prowadzony” mają wspólny cel, który przyniesie każdemu korzyści.

Grzegorz Gwiazdowski

prezes zarządu B2B Park

Magdalena Fedor

specjalista ds. kluczowych klientów B2B Park, www.b2bpark.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA