REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gwiazdowski Grzegorz
Fedor Magdalena
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja międzyludzka jest zawsze przymusowa. Ludzie są na nią zdani, ponieważ za każdym razem wpływają na innych swoją obecnością, wyglądem, zachowaniem, słowem.

Niemożliwy jest brak komunikacji, a co za tym idzie - brak budowy relacji z innymi osobami. Każdy przekaz ma jakiś cel ustalony świadomie lub podświadomie. Podobnie jest z budowaniem relacji - zawsze zmierzają w jakimś kierunku.

REKLAMA

Relacje budują biznes

Kiedy powstaje jakaś idea biznesowa, ludzie potrzebują innych, by móc ją urzeczywistnić, ponieważ świat biznesu to tak naprawdę świat ludzkich relacji. To one w połączeniu z pomysłami zamieniają się w funkcjonujące firmy. Jeśli przyjrzymy się bliżej słowom „firma”, „rynek”, „popyt”, „podaż” itp., to okaże się, że każde z nich jest wirtualnym tworem, za którym kryją się właśnie ludzie i wspomniane relacje między nimi.

Firma to grupa ludzi, których celem jest pozyskanie jak największego rynku. Rynek to klient i producent. To oni dyktują popyt i podaż i funkcjonują w postaci korelatu, gdzie jedno bez drugiego nie może istnieć.

Jaka jest zatem idea budowania relacji? Co jest jej celem i dlaczego warto dbać, by była jak najlepsza? A skoro tworzy się samoistnie, dlaczego nie zacząć tworzyć jej w świadomy sposób? Może warto zadbać o jej jakość, aby w przyszłości przyniosła dorodne owoce w postaci wyjątkowej znajomości np. marki? Może warto zadbać o kilka małych elementów procesu komunikacji, które go ulepszą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze zasady

Jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy, żeby relacja biznesowa, jak i każda inna, niezależnie od formy kontaktu, satysfakcjonowała wszystkie strony? Poniżej podajemy kilka wybranych.

REKLAMA

Zawsze szanuj zdanie drugiej osoby - każdy ma swoje przekonania, wartości, racje, które są dla niego istotne i prawdziwe. Za każdym razem, gdy jedna osoba neguje punkt widzenia drugiej, jej sposób na życie lub stara się narzucić własne poglądy, wkracza na jej „terytorium” i musi się liczyć ze sprzeciwem.

Komunikat wysłany nie oznacza, że został zrozumiany - jeśli chcesz porozumieć się z drugą osobą, zawsze weź pod uwagę, że jej postrzeganie świata różni się od twojego, co może prowadzić do nieporozumień. Podczas rozmowy sprawdź, czy dokładnie zrozumiała twoje słowa, ponieważ to, co dla ciebie jest oczywiste, nie zawsze będzie tak samo widziane/rozumiane przez nią.

Zawsze dotrzymuj słowa - szczególnie w biznesie zaufanie i prawdomówność są niezwykle ważne. Nigdy nie jesteś w stanie do końca przewidzieć konsekwencji niedotrzymanego słowa. Może się zdarzyć, że w wyniku nawet nieprzewidzianych sytuacji nie będziesz mógł zrealizować obietnicy, dlatego żeby utrzymać pozytywną relację, informuj na bieżąco o tym, co się wydarzyło. W ten sposób druga osoba nie poczuje się oszukana.

REKLAMA

• Spotykaj się z ludźmi, zamiast dzwonić lub wysyłać e-maile - nie ma nic cenniejszego niż kontakt osobisty z partnerem. Zachowania werbalne i niewerbalne są nieodzownym elementem komunikacji i tak naprawdę zajmują główną część przekazu w budowaniu relacji. Znajomość tej reguły pozwala na głębsze poznanie partnera, a odczytywanie sygnałów, które mniej lub bardziej świadomie wysyła, może pomóc w odkryciu prawdziwych motywów, jakimi się kieruje.

Korzystaj z pomocy specjalistów z dziedziny komunikacji - są osoby, które poświęcają mnóstwo czasu i energii, by posiąść wiedzę na temat procesu budowania relacji. Skorzystanie z pomocy profesjonalnego negocjatora, doradcy personalnego czy trenera podnosi efektywność działań i daje gwarancję pozytywnego zrealizowania twojej idei.

Różne role, wspólny cel

Aby biznes mógł powstać, potrzebny jest kontakt przynajmniej dwóch osób. Za każdym razem z jednej i z drugiej strony są ludzie, którzy czegoś potrzebują, mają jakieś pragnienia i swoje cele, do których dążą. Muszą się zatem komunikować z innymi, żeby to osiągnąć czy zrealizować. W każdej relacji istotne jest stanowisko, jakie dana osoba chce zajmować. Pozycja lidera daje możliwość prowadzenia i pociągania za sobą mas, zwiększa szansę na realizację założonych celów. Pozycja osoby „prowadzonej” charakteryzuje się zaufaniem do lidera i wiarą w podjęty kierunek rozwoju firmy. Każdy, niezależnie od roli, jaką wybierze, kieruje się swoimi kryteriami. Jednak w ostatecznym rachunku i lider, i „prowadzony” mają wspólny cel, który przyniesie każdemu korzyści.

Grzegorz Gwiazdowski

prezes zarządu B2B Park

Magdalena Fedor

specjalista ds. kluczowych klientów B2B Park, www.b2bpark.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA