REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści daje zawarcie umowy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy leasingu nie pozbawia korzystającego prawa do zaliczania opłat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów. Przy leasingu operacyjnym do kosztów podatkowych może zaliczyć całość rat, zaś przy leasingu finansowym ich część odsetkową.

Leasing to bardzo popularna forma pozyskiwania środków trwałych, które następnie są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Podatkowo leasing może się opłacać, jednak trzeba pamiętać, że obecnie ustawodawca jasno precyzuje zasady opodatkowania takich umów.

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty leasingowe

Definicja ogólna stanowi, że kosztem uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zasada ogólna znajduje jednak doprecyzowanie w przepisach wprost odnoszących się do umów leasingu. Zgodnie z nimi opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego. Zaś dla korzystającego będą stanowić odpowiednio koszt uzyskania przychodów.

REKLAMA

Cesja nie pozbawia kosztów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ciekawą sytuacją jest cesja leasingu. Z interpretacji organów podatkowych wynika, że zasadniczo taka sytuacja nie ma wpływu na prawo do kosztów uzyskania przychodów. Organy wskazują, że dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy umowy leasingowe zawarte między finansującym a korzystającym zawierają zapisy dotyczące możliwości przeniesienia przedmiotów leasingu na inny podmiot. A ponadto zgodnie z art. 519 par. 1 k.c. nastąpi nabycie prawa do korzystania z przedmiotów leasingu, a tym samym przejęcie praw i obowiązków wynikających z tych umów przez inny podmiot (pismo Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze z 20 marca 2007 r., nr PDIII423/1/239/06).

Trzeba mieć jednak na uwadze, że dla organów podatkowych sam fakt dokonania umowy cesji w tym przypadku nie będzie oznaczać automatycznego przeniesienia przywilejów podatkowych. Jak wskazano w jednej z interpretacji, kodeks cywilny w przypadku umowy leasingu dopuszcza możliwość przejęcia przez nowego korzystającego wszystkich praw i obowiązków poprzedniego korzystającego bez rozwiązywania umowy leasingowej. Ale w ocenie fiskusa nie oznacza to, że dokonana cesja będzie miała analogiczne skutki na gruncie prawa podatkowego. Przystąpienie do umowy leasingu nowego korzystającego oznacza, iż w pełni uzasadniona staje się konieczność zbadania, czy na dzień cesji umowa ta stanowi dla tego podmiotu podatkową umowę leasingową. Nie można mówić o kontynuacji podatkowej umowy leasingowej w sytuacji, gdy korzystającym został nowy podatnik i przystępuje on do umowy, której okres obowiązywania jest już krótszy, niż w momencie podpisywania jej przez pierwszego korzystającego (pismo Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2007 r., nr 1401/BP-I/4210-27/07/KST). Dlatego podatnicy, którzy chcą lub są zmuszeni do dokonania cesji leasingu, powinni pamiętać o takim skonstruowaniu umowy, aby na gruncie prawa podatkowego pozwoliła na kontynuację prawa do rozliczania kosztów związanych z leasingiem.

Zakup po zakończeniu umowy

Umowa leasingu pozwala też na zastosowanie korzystniejszych zasad opodatkowania w sytuacji, gdy po zakończeniu umowy korzystający nabywa dotychczasowy przedmiot leasingu. Jest to bardzo popularne, zwłaszcza w leasingu samochodów.

Zgodnie z art. 17c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu, finansujący przenosi na korzystającego własność środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, będących przedmiotem tej umowy przychodem ze sprzedaży jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży. Kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży jest zaś rzeczywista wartość netto.

Regulacje te stanowią preferencję podatkową, bo zazwyczaj cena zawarta w umowie jest mimo wszystko niższa od rynkowej. A organy podatkowe mogą zastosować niekorzystne dla podatników zasady określenia przychodu według wysokości wartości rynkowej, tylko jeżeli cena ta jest niższa od hipotetycznej wartości netto środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Sporne odliczenie VAT od paliwa

Wskazując na korzyści związane z umową leasingu nie można nie wspomnieć na koniec o możliwości rozliczenia VAT od paliwa, a właściwie na jeden jej aspekt związany z ograniczeniem prawa do odliczania VAT od paliwa nabywanego do aut, w tym również leasingowanych. Problem dotyczy m.in. podatników, którzy auta wzięli w leasing przed 1 maja 2004 r., a po wejściu w życie nowej ustawy o VAT zostali pozbawieni korzystniejszego rozliczenia VAT, przy zakupie paliwa do nich.

Sądy administracyjne stanęły w tej sprawie po stronie podatników. I uznają, że obowiązujące od 1 maja 2004 r. przepisy art. 17 ust. (2) Szóstej Dyrektywy przewidują wyraźne uprawnienie podatnika do odliczania podatku naliczonego zawartego w dokonywanych zakupach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ograniczenie odliczania

Jedynym ograniczeniem prawa do odliczania podatku naliczonego są przesłanki sformułowane w art. 17 ust. (6) Szóstej Dyrektywy. W ocenie sądu podatnicy mogą, powołując się bezpośrednio na art. 17 ust. (2) Szóstej Dyrektywy, odliczać podatek naliczony przy zakupach paliwa do środków transportu wykorzystywanych przy opodatkowanej działalności gospodarczej niezależnie od ograniczeń prawa krajowego zawartych w art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz niezależnie od granic takich ograniczeń wyznaczonych przez uchylone przepisy art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (np. postanowienie WSA w Krakowie z 17 maja 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 603/06, niepublikowany). W sprawie skierowane zostało pytanie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

CO MUSI ZNALEŹĆ SIĘ W UMOWIE

Zgodnie z przepisami co do zasady warunkiem niezbędnym dla skutecznego rozliczenia kosztów uzyskania przychodów umowa leasingu:

• musi być zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne.

• musi być zawarta na okres co najmniej 10 lat, gdy przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości,

• stanowić, że suma ustalonych opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

SŁOWNIK

UMOWA LEASINGU - dla celów podatku dochodowego od osób prawnych to umowa nazwana w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej finansującym, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej korzystającym podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Podstawa prawna

Art. 17a-17l ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA