REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piekacz Adrian
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Czy firma rozpoczynająca działalność ma realne szanse na otrzymanie kredytu na rozkręcenie biznesu? W jakich wypadkach jest to możliwe?

Obserwujemy liberalizację w podejściu polskich banków do finansowania działalności firm z sektora MSP. Złagodzenie kryteriów kredytowych dotyczy zarówno firm z co najmniej 12-miesięcznym stażem, jak i podmiotów rozpoczynających działalność. Produkty kredytowe dla młodych przedsiębiorstw, oferowane dziś przez kilka banków, pozwalają uporać się z przejściowymi kłopotami z cash-flow, które stanowią jedną z głównych przyczyn niskiej przeżywalności nowych przedsiębiorstw. Dlatego nowe firmy chętnie korzystają z dostępu do takich produktów. W ciągu zaledwie czterech miesięcy od wprowadzenia pakietu MultiStarter Business, zawierającego konto za 0 zł i limit kredytowy do 10 tys. zł, naszą propozycję wybrało ponad 4,5 tys. mikrofirm. Warunkiem otrzymania kredytu na początku prowadzenia działalności jest przedstawienie dobrej historii kredytowej osoby fizycznej.

REKLAMA

Czy małe lub średnie przedsiębiorstwo ma szansę także na uzyskanie kredytu inwestycyjnego?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, mogą ubiegać się również o kredyt inwestycyjny. Muszą jednak spełnić konkretne warunki. Podstawą przyznania kredytu i wyznaczenia jego kwoty jest wysokość dochodu przedsiębiorcy określoną w biznesplanie. Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie przyszłych dochodów wnioskodawcy. A może nim być firma (również ta utworzona z myślą o realizacji konkretnego projektu), której właściciel posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności będącej celem kredytowania. Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu i jego wysokości, bank sprawdza wartość aktywów finansowych wnioskodawcy, stanowiących jednocześnie źródło spłaty i prawnego zabezpieczenia produktu kredytowego (blokada na lokacie, zastaw na funduszach inwestycyjnych, zastaw na papierach wartościowych i inne). Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów, potwierdzających prawo własności do aktywów oraz określających ich aktualną wartość.

Zdarzają się sytuacje, kiedy kilku doświadczonych przedsiębiorców postanawia wspólnie przeprowadzić ciekawą inwestycję. Jednak nowy podmiot, który powstaje, nie ma historii kredytowej, a często nawet zawartych kontraktów. Jako Bank, do takich klientów podchodzimy bardzo indywidualnie i przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji finalizujemy umowę kredytową.

Jakie warunki musi spełnić działająca już mała firma, żeby dostać kredyt na inwestycje? Jaki jest minimalny okres prowadzenia działalności, aby ubiegać się o finansowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt inwestycyjny może otrzymać firma, która działa na rynku od minimum 12 miesięcy. Właściciele mikrofirm mogą przeznaczyć uzyskane środki na inwestycje w majątek trwały, np. zakup lokalu, restrukturyzację przedsiębiorstwa lub refinansowanie nakładów inwestycyjnych z poprzednich kredytów.

Standardowo banki wymagają od klientów wkładu własnego średnio na poziomie 20 proc. wartości inwestycji netto, przedstawienia biznesplanu i udokumentowania środków na VAT. Wkrótce klienci, którym zależy na tym, aby Bank sfinansował 100 proc. ich inwestycji wraz z podatkiem, będą mogli skorzystać z ubezpieczenia niskiego wkładu oraz Kredytu VAT w MultiBanku.

Firmy, które starają się o kredyt poniżej 1 mln zł w MultiBanku, nie muszą przedstawiać biznesplanu. Jako podstawowe zabezpieczenie kredytu bierzemy pod uwagę weksel własny in blanco, przewłaszczenie, zastaw lub hipotekę na przedmiocie inwestycji wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia. Przy ocenie zdolności kredytowej bardzo ważna jest dobra sytuacja ekonomiczno-finansowa firmy.

Czy z kredytu inwestycyjnego można sfinansować kupno nieruchomości, na przykład budynku na własną siedzibę?

W MultiBanku obserwujemy coraz większe zainteresowanie kredytami na sfinansowanie kupna nieruchomości. Kilka tygodni temu zgłosiła się do nas firma, która postanowiła wykupić nieruchomość, którą do tej pory wynajmowała.

Dzięki parametrom kredytu miesięczne raty były mniejsze od kosztów najmu. Zamiast 11 tys. zł miesięcznie firma płaci teraz niecałe 10 tys. zł i działa w biurze, które należy już do niej. Dodatkowym atutem jest możliwość amortyzowania nieruchomości.

Oprócz kredytów inwestycyjnych przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie od MultiBanku w postaci pożyczek. Maksymalna kwota pożyczki to 50 tys. zł, a okres spłaty to 36 miesięcy.

Pieniądze można przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przedsiębiorca może uzyskać trzymiesięczny okres karencji w spłacie rat kapitałowych. Zabezpieczenie pożyczki stanowi weksel własny in blanco wystawiony przez właściciela firmy.

Czy bank współpracuje z ubezpieczycielami? Czy proponujecie ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?

Kolejnym nowym produktem MultiBanku jest pomostowe ubezpieczenie kredytu oraz ubezpieczenie niskiego wkładu dla kredytów zabezpieczonych hipoteką.

W ramach współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Allianz Polska oraz BRE Ubezpieczenia stworzyliśmy możliwość ubezpieczenia spłaty kredytu na czas przejściowy do chwili prawomocnego ustanowienia hipoteki. Oferta ta dotyczy zarówno kredytów inwestycyjnych, jak i kredytów w rachunku bieżącym zabezpieczonych hipoteką na nieruchomościach.

Ubezpieczenie niskiego wkładu umożliwia udzielanie kredytów hipotecznych także dla tych klientów, którzy nie posiadają środków na wymagany, minimalny wkład własny w wysokości 20 proc. wartości inwestycji netto. Dzięki takiemu mechanizmowi możliwe jest kredytowanie nawet do 100 proc. wartości inwestycji.

Ubezpieczenie pomostowe pozwala zaś kredytować inwestycje na zakup lokali i nieruchomości w trakcie budowy od deweloperów oraz zapewnia bezpieczeństwo portfela kredytowego od momentu uruchomienia kredytu do dnia prawomocnego ustanowienia hipoteki na lokalu lub nieruchomości na spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu.

Czy bank planuje wprowadzenie nowych produktów dla małych i średnich przedsiębiorstw? Jakie będą to produkty?

Jeszcze w tym roku MultiBank wprowadzi dwa nowe produkty: oferty finansowania podatku VAT oraz ubezpieczenia pomostowe.

Kredyt VAT związany jest z ofertą kredytu inwestycyjnego. Pomoże on przedsiębiorcom, którzy nie mają środków własnych na opłacenie podatku VAT od inwestycji.

Nowy produkt MultiBanku może być przyznawany do każdego kredytu i jest tak samo jak on oprocentowany.

Bank nie wymaga od klienta dodatkowych zabezpieczeń, a jego spłata będzie rozłożona na cały okres kredytowanie podstawowego zobowiązania plus jeden rok.

Minimalną kwotą, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, to 10 tys. zł jednak nie może ona przekroczyć 22 proc. wartości inwestycji netto.

Kredyt VAT uruchamiany jest w formie przelewu zgodnie z terminami określonymi w umowie kredytu powiązanego. Z udzieleniem kredytu VAT nie wiążą się żadne dodatkowe opłaty.

 

ADRIAN PIEKACZ

naczelnik Wydziału Małych Firm w MultiBanku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA