REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw

Piekacz Adrian
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Czy firma rozpoczynająca działalność ma realne szanse na otrzymanie kredytu na rozkręcenie biznesu? W jakich wypadkach jest to możliwe?

Obserwujemy liberalizację w podejściu polskich banków do finansowania działalności firm z sektora MSP. Złagodzenie kryteriów kredytowych dotyczy zarówno firm z co najmniej 12-miesięcznym stażem, jak i podmiotów rozpoczynających działalność. Produkty kredytowe dla młodych przedsiębiorstw, oferowane dziś przez kilka banków, pozwalają uporać się z przejściowymi kłopotami z cash-flow, które stanowią jedną z głównych przyczyn niskiej przeżywalności nowych przedsiębiorstw. Dlatego nowe firmy chętnie korzystają z dostępu do takich produktów. W ciągu zaledwie czterech miesięcy od wprowadzenia pakietu MultiStarter Business, zawierającego konto za 0 zł i limit kredytowy do 10 tys. zł, naszą propozycję wybrało ponad 4,5 tys. mikrofirm. Warunkiem otrzymania kredytu na początku prowadzenia działalności jest przedstawienie dobrej historii kredytowej osoby fizycznej.

REKLAMA

Czy małe lub średnie przedsiębiorstwo ma szansę także na uzyskanie kredytu inwestycyjnego?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, mogą ubiegać się również o kredyt inwestycyjny. Muszą jednak spełnić konkretne warunki. Podstawą przyznania kredytu i wyznaczenia jego kwoty jest wysokość dochodu przedsiębiorcy określoną w biznesplanie. Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie przyszłych dochodów wnioskodawcy. A może nim być firma (również ta utworzona z myślą o realizacji konkretnego projektu), której właściciel posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności będącej celem kredytowania. Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu i jego wysokości, bank sprawdza wartość aktywów finansowych wnioskodawcy, stanowiących jednocześnie źródło spłaty i prawnego zabezpieczenia produktu kredytowego (blokada na lokacie, zastaw na funduszach inwestycyjnych, zastaw na papierach wartościowych i inne). Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów, potwierdzających prawo własności do aktywów oraz określających ich aktualną wartość.

Zdarzają się sytuacje, kiedy kilku doświadczonych przedsiębiorców postanawia wspólnie przeprowadzić ciekawą inwestycję. Jednak nowy podmiot, który powstaje, nie ma historii kredytowej, a często nawet zawartych kontraktów. Jako Bank, do takich klientów podchodzimy bardzo indywidualnie i przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji finalizujemy umowę kredytową.

Jakie warunki musi spełnić działająca już mała firma, żeby dostać kredyt na inwestycje? Jaki jest minimalny okres prowadzenia działalności, aby ubiegać się o finansowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt inwestycyjny może otrzymać firma, która działa na rynku od minimum 12 miesięcy. Właściciele mikrofirm mogą przeznaczyć uzyskane środki na inwestycje w majątek trwały, np. zakup lokalu, restrukturyzację przedsiębiorstwa lub refinansowanie nakładów inwestycyjnych z poprzednich kredytów.

Standardowo banki wymagają od klientów wkładu własnego średnio na poziomie 20 proc. wartości inwestycji netto, przedstawienia biznesplanu i udokumentowania środków na VAT. Wkrótce klienci, którym zależy na tym, aby Bank sfinansował 100 proc. ich inwestycji wraz z podatkiem, będą mogli skorzystać z ubezpieczenia niskiego wkładu oraz Kredytu VAT w MultiBanku.

Firmy, które starają się o kredyt poniżej 1 mln zł w MultiBanku, nie muszą przedstawiać biznesplanu. Jako podstawowe zabezpieczenie kredytu bierzemy pod uwagę weksel własny in blanco, przewłaszczenie, zastaw lub hipotekę na przedmiocie inwestycji wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia. Przy ocenie zdolności kredytowej bardzo ważna jest dobra sytuacja ekonomiczno-finansowa firmy.

Czy z kredytu inwestycyjnego można sfinansować kupno nieruchomości, na przykład budynku na własną siedzibę?

W MultiBanku obserwujemy coraz większe zainteresowanie kredytami na sfinansowanie kupna nieruchomości. Kilka tygodni temu zgłosiła się do nas firma, która postanowiła wykupić nieruchomość, którą do tej pory wynajmowała.

Dzięki parametrom kredytu miesięczne raty były mniejsze od kosztów najmu. Zamiast 11 tys. zł miesięcznie firma płaci teraz niecałe 10 tys. zł i działa w biurze, które należy już do niej. Dodatkowym atutem jest możliwość amortyzowania nieruchomości.

Oprócz kredytów inwestycyjnych przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie od MultiBanku w postaci pożyczek. Maksymalna kwota pożyczki to 50 tys. zł, a okres spłaty to 36 miesięcy.

Pieniądze można przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przedsiębiorca może uzyskać trzymiesięczny okres karencji w spłacie rat kapitałowych. Zabezpieczenie pożyczki stanowi weksel własny in blanco wystawiony przez właściciela firmy.

Czy bank współpracuje z ubezpieczycielami? Czy proponujecie ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?

Kolejnym nowym produktem MultiBanku jest pomostowe ubezpieczenie kredytu oraz ubezpieczenie niskiego wkładu dla kredytów zabezpieczonych hipoteką.

W ramach współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Allianz Polska oraz BRE Ubezpieczenia stworzyliśmy możliwość ubezpieczenia spłaty kredytu na czas przejściowy do chwili prawomocnego ustanowienia hipoteki. Oferta ta dotyczy zarówno kredytów inwestycyjnych, jak i kredytów w rachunku bieżącym zabezpieczonych hipoteką na nieruchomościach.

Ubezpieczenie niskiego wkładu umożliwia udzielanie kredytów hipotecznych także dla tych klientów, którzy nie posiadają środków na wymagany, minimalny wkład własny w wysokości 20 proc. wartości inwestycji netto. Dzięki takiemu mechanizmowi możliwe jest kredytowanie nawet do 100 proc. wartości inwestycji.

Ubezpieczenie pomostowe pozwala zaś kredytować inwestycje na zakup lokali i nieruchomości w trakcie budowy od deweloperów oraz zapewnia bezpieczeństwo portfela kredytowego od momentu uruchomienia kredytu do dnia prawomocnego ustanowienia hipoteki na lokalu lub nieruchomości na spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu.

Czy bank planuje wprowadzenie nowych produktów dla małych i średnich przedsiębiorstw? Jakie będą to produkty?

Jeszcze w tym roku MultiBank wprowadzi dwa nowe produkty: oferty finansowania podatku VAT oraz ubezpieczenia pomostowe.

Kredyt VAT związany jest z ofertą kredytu inwestycyjnego. Pomoże on przedsiębiorcom, którzy nie mają środków własnych na opłacenie podatku VAT od inwestycji.

Nowy produkt MultiBanku może być przyznawany do każdego kredytu i jest tak samo jak on oprocentowany.

Bank nie wymaga od klienta dodatkowych zabezpieczeń, a jego spłata będzie rozłożona na cały okres kredytowanie podstawowego zobowiązania plus jeden rok.

Minimalną kwotą, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, to 10 tys. zł jednak nie może ona przekroczyć 22 proc. wartości inwestycji netto.

Kredyt VAT uruchamiany jest w formie przelewu zgodnie z terminami określonymi w umowie kredytu powiązanego. Z udzieleniem kredytu VAT nie wiążą się żadne dodatkowe opłaty.

 

ADRIAN PIEKACZ

naczelnik Wydziału Małych Firm w MultiBanku

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA