REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piekacz Adrian
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Czy firma rozpoczynająca działalność ma realne szanse na otrzymanie kredytu na rozkręcenie biznesu? W jakich wypadkach jest to możliwe?

Obserwujemy liberalizację w podejściu polskich banków do finansowania działalności firm z sektora MSP. Złagodzenie kryteriów kredytowych dotyczy zarówno firm z co najmniej 12-miesięcznym stażem, jak i podmiotów rozpoczynających działalność. Produkty kredytowe dla młodych przedsiębiorstw, oferowane dziś przez kilka banków, pozwalają uporać się z przejściowymi kłopotami z cash-flow, które stanowią jedną z głównych przyczyn niskiej przeżywalności nowych przedsiębiorstw. Dlatego nowe firmy chętnie korzystają z dostępu do takich produktów. W ciągu zaledwie czterech miesięcy od wprowadzenia pakietu MultiStarter Business, zawierającego konto za 0 zł i limit kredytowy do 10 tys. zł, naszą propozycję wybrało ponad 4,5 tys. mikrofirm. Warunkiem otrzymania kredytu na początku prowadzenia działalności jest przedstawienie dobrej historii kredytowej osoby fizycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Czy małe lub średnie przedsiębiorstwo ma szansę także na uzyskanie kredytu inwestycyjnego?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, mogą ubiegać się również o kredyt inwestycyjny. Muszą jednak spełnić konkretne warunki. Podstawą przyznania kredytu i wyznaczenia jego kwoty jest wysokość dochodu przedsiębiorcy określoną w biznesplanie. Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie przyszłych dochodów wnioskodawcy. A może nim być firma (również ta utworzona z myślą o realizacji konkretnego projektu), której właściciel posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności będącej celem kredytowania. Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu i jego wysokości, bank sprawdza wartość aktywów finansowych wnioskodawcy, stanowiących jednocześnie źródło spłaty i prawnego zabezpieczenia produktu kredytowego (blokada na lokacie, zastaw na funduszach inwestycyjnych, zastaw na papierach wartościowych i inne). Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów, potwierdzających prawo własności do aktywów oraz określających ich aktualną wartość.

Zdarzają się sytuacje, kiedy kilku doświadczonych przedsiębiorców postanawia wspólnie przeprowadzić ciekawą inwestycję. Jednak nowy podmiot, który powstaje, nie ma historii kredytowej, a często nawet zawartych kontraktów. Jako Bank, do takich klientów podchodzimy bardzo indywidualnie i przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji finalizujemy umowę kredytową.

REKLAMA

Jakie warunki musi spełnić działająca już mała firma, żeby dostać kredyt na inwestycje? Jaki jest minimalny okres prowadzenia działalności, aby ubiegać się o finansowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt inwestycyjny może otrzymać firma, która działa na rynku od minimum 12 miesięcy. Właściciele mikrofirm mogą przeznaczyć uzyskane środki na inwestycje w majątek trwały, np. zakup lokalu, restrukturyzację przedsiębiorstwa lub refinansowanie nakładów inwestycyjnych z poprzednich kredytów.

Standardowo banki wymagają od klientów wkładu własnego średnio na poziomie 20 proc. wartości inwestycji netto, przedstawienia biznesplanu i udokumentowania środków na VAT. Wkrótce klienci, którym zależy na tym, aby Bank sfinansował 100 proc. ich inwestycji wraz z podatkiem, będą mogli skorzystać z ubezpieczenia niskiego wkładu oraz Kredytu VAT w MultiBanku.

Firmy, które starają się o kredyt poniżej 1 mln zł w MultiBanku, nie muszą przedstawiać biznesplanu. Jako podstawowe zabezpieczenie kredytu bierzemy pod uwagę weksel własny in blanco, przewłaszczenie, zastaw lub hipotekę na przedmiocie inwestycji wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia. Przy ocenie zdolności kredytowej bardzo ważna jest dobra sytuacja ekonomiczno-finansowa firmy.

Czy z kredytu inwestycyjnego można sfinansować kupno nieruchomości, na przykład budynku na własną siedzibę?

W MultiBanku obserwujemy coraz większe zainteresowanie kredytami na sfinansowanie kupna nieruchomości. Kilka tygodni temu zgłosiła się do nas firma, która postanowiła wykupić nieruchomość, którą do tej pory wynajmowała.

Dzięki parametrom kredytu miesięczne raty były mniejsze od kosztów najmu. Zamiast 11 tys. zł miesięcznie firma płaci teraz niecałe 10 tys. zł i działa w biurze, które należy już do niej. Dodatkowym atutem jest możliwość amortyzowania nieruchomości.

Oprócz kredytów inwestycyjnych przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie od MultiBanku w postaci pożyczek. Maksymalna kwota pożyczki to 50 tys. zł, a okres spłaty to 36 miesięcy.

Pieniądze można przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przedsiębiorca może uzyskać trzymiesięczny okres karencji w spłacie rat kapitałowych. Zabezpieczenie pożyczki stanowi weksel własny in blanco wystawiony przez właściciela firmy.

Czy bank współpracuje z ubezpieczycielami? Czy proponujecie ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?

Kolejnym nowym produktem MultiBanku jest pomostowe ubezpieczenie kredytu oraz ubezpieczenie niskiego wkładu dla kredytów zabezpieczonych hipoteką.

W ramach współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Allianz Polska oraz BRE Ubezpieczenia stworzyliśmy możliwość ubezpieczenia spłaty kredytu na czas przejściowy do chwili prawomocnego ustanowienia hipoteki. Oferta ta dotyczy zarówno kredytów inwestycyjnych, jak i kredytów w rachunku bieżącym zabezpieczonych hipoteką na nieruchomościach.

Ubezpieczenie niskiego wkładu umożliwia udzielanie kredytów hipotecznych także dla tych klientów, którzy nie posiadają środków na wymagany, minimalny wkład własny w wysokości 20 proc. wartości inwestycji netto. Dzięki takiemu mechanizmowi możliwe jest kredytowanie nawet do 100 proc. wartości inwestycji.

Ubezpieczenie pomostowe pozwala zaś kredytować inwestycje na zakup lokali i nieruchomości w trakcie budowy od deweloperów oraz zapewnia bezpieczeństwo portfela kredytowego od momentu uruchomienia kredytu do dnia prawomocnego ustanowienia hipoteki na lokalu lub nieruchomości na spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu.

Czy bank planuje wprowadzenie nowych produktów dla małych i średnich przedsiębiorstw? Jakie będą to produkty?

Jeszcze w tym roku MultiBank wprowadzi dwa nowe produkty: oferty finansowania podatku VAT oraz ubezpieczenia pomostowe.

Kredyt VAT związany jest z ofertą kredytu inwestycyjnego. Pomoże on przedsiębiorcom, którzy nie mają środków własnych na opłacenie podatku VAT od inwestycji.

Nowy produkt MultiBanku może być przyznawany do każdego kredytu i jest tak samo jak on oprocentowany.

Bank nie wymaga od klienta dodatkowych zabezpieczeń, a jego spłata będzie rozłożona na cały okres kredytowanie podstawowego zobowiązania plus jeden rok.

Minimalną kwotą, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, to 10 tys. zł jednak nie może ona przekroczyć 22 proc. wartości inwestycji netto.

Kredyt VAT uruchamiany jest w formie przelewu zgodnie z terminami określonymi w umowie kredytu powiązanego. Z udzieleniem kredytu VAT nie wiążą się żadne dodatkowe opłaty.

 

ADRIAN PIEKACZ

naczelnik Wydziału Małych Firm w MultiBanku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA