REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyty dla małych i średnich przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piekacz Adrian
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Czy firma rozpoczynająca działalność ma realne szanse na otrzymanie kredytu na rozkręcenie biznesu? W jakich wypadkach jest to możliwe?

Obserwujemy liberalizację w podejściu polskich banków do finansowania działalności firm z sektora MSP. Złagodzenie kryteriów kredytowych dotyczy zarówno firm z co najmniej 12-miesięcznym stażem, jak i podmiotów rozpoczynających działalność. Produkty kredytowe dla młodych przedsiębiorstw, oferowane dziś przez kilka banków, pozwalają uporać się z przejściowymi kłopotami z cash-flow, które stanowią jedną z głównych przyczyn niskiej przeżywalności nowych przedsiębiorstw. Dlatego nowe firmy chętnie korzystają z dostępu do takich produktów. W ciągu zaledwie czterech miesięcy od wprowadzenia pakietu MultiStarter Business, zawierającego konto za 0 zł i limit kredytowy do 10 tys. zł, naszą propozycję wybrało ponad 4,5 tys. mikrofirm. Warunkiem otrzymania kredytu na początku prowadzenia działalności jest przedstawienie dobrej historii kredytowej osoby fizycznej.

REKLAMA

Czy małe lub średnie przedsiębiorstwo ma szansę także na uzyskanie kredytu inwestycyjnego?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem, mogą ubiegać się również o kredyt inwestycyjny. Muszą jednak spełnić konkretne warunki. Podstawą przyznania kredytu i wyznaczenia jego kwoty jest wysokość dochodu przedsiębiorcy określoną w biznesplanie. Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie przyszłych dochodów wnioskodawcy. A może nim być firma (również ta utworzona z myślą o realizacji konkretnego projektu), której właściciel posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności będącej celem kredytowania. Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu i jego wysokości, bank sprawdza wartość aktywów finansowych wnioskodawcy, stanowiących jednocześnie źródło spłaty i prawnego zabezpieczenia produktu kredytowego (blokada na lokacie, zastaw na funduszach inwestycyjnych, zastaw na papierach wartościowych i inne). Analiza zdolności kredytowej przeprowadzana jest na podstawie złożonych przez wnioskodawcę dokumentów, potwierdzających prawo własności do aktywów oraz określających ich aktualną wartość.

Zdarzają się sytuacje, kiedy kilku doświadczonych przedsiębiorców postanawia wspólnie przeprowadzić ciekawą inwestycję. Jednak nowy podmiot, który powstaje, nie ma historii kredytowej, a często nawet zawartych kontraktów. Jako Bank, do takich klientów podchodzimy bardzo indywidualnie i przy zachowaniu bezpieczeństwa transakcji finalizujemy umowę kredytową.

Jakie warunki musi spełnić działająca już mała firma, żeby dostać kredyt na inwestycje? Jaki jest minimalny okres prowadzenia działalności, aby ubiegać się o finansowanie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt inwestycyjny może otrzymać firma, która działa na rynku od minimum 12 miesięcy. Właściciele mikrofirm mogą przeznaczyć uzyskane środki na inwestycje w majątek trwały, np. zakup lokalu, restrukturyzację przedsiębiorstwa lub refinansowanie nakładów inwestycyjnych z poprzednich kredytów.

Standardowo banki wymagają od klientów wkładu własnego średnio na poziomie 20 proc. wartości inwestycji netto, przedstawienia biznesplanu i udokumentowania środków na VAT. Wkrótce klienci, którym zależy na tym, aby Bank sfinansował 100 proc. ich inwestycji wraz z podatkiem, będą mogli skorzystać z ubezpieczenia niskiego wkładu oraz Kredytu VAT w MultiBanku.

Firmy, które starają się o kredyt poniżej 1 mln zł w MultiBanku, nie muszą przedstawiać biznesplanu. Jako podstawowe zabezpieczenie kredytu bierzemy pod uwagę weksel własny in blanco, przewłaszczenie, zastaw lub hipotekę na przedmiocie inwestycji wraz z cesją praw z polisy ubezpieczenia. Przy ocenie zdolności kredytowej bardzo ważna jest dobra sytuacja ekonomiczno-finansowa firmy.

Czy z kredytu inwestycyjnego można sfinansować kupno nieruchomości, na przykład budynku na własną siedzibę?

W MultiBanku obserwujemy coraz większe zainteresowanie kredytami na sfinansowanie kupna nieruchomości. Kilka tygodni temu zgłosiła się do nas firma, która postanowiła wykupić nieruchomość, którą do tej pory wynajmowała.

Dzięki parametrom kredytu miesięczne raty były mniejsze od kosztów najmu. Zamiast 11 tys. zł miesięcznie firma płaci teraz niecałe 10 tys. zł i działa w biurze, które należy już do niej. Dodatkowym atutem jest możliwość amortyzowania nieruchomości.

Oprócz kredytów inwestycyjnych przedsiębiorcy mogą otrzymać wsparcie od MultiBanku w postaci pożyczek. Maksymalna kwota pożyczki to 50 tys. zł, a okres spłaty to 36 miesięcy.

Pieniądze można przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przedsiębiorca może uzyskać trzymiesięczny okres karencji w spłacie rat kapitałowych. Zabezpieczenie pożyczki stanowi weksel własny in blanco wystawiony przez właściciela firmy.

Czy bank współpracuje z ubezpieczycielami? Czy proponujecie ubezpieczenie niskiego wkładu własnego?

Kolejnym nowym produktem MultiBanku jest pomostowe ubezpieczenie kredytu oraz ubezpieczenie niskiego wkładu dla kredytów zabezpieczonych hipoteką.

W ramach współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym Allianz Polska oraz BRE Ubezpieczenia stworzyliśmy możliwość ubezpieczenia spłaty kredytu na czas przejściowy do chwili prawomocnego ustanowienia hipoteki. Oferta ta dotyczy zarówno kredytów inwestycyjnych, jak i kredytów w rachunku bieżącym zabezpieczonych hipoteką na nieruchomościach.

Ubezpieczenie niskiego wkładu umożliwia udzielanie kredytów hipotecznych także dla tych klientów, którzy nie posiadają środków na wymagany, minimalny wkład własny w wysokości 20 proc. wartości inwestycji netto. Dzięki takiemu mechanizmowi możliwe jest kredytowanie nawet do 100 proc. wartości inwestycji.

Ubezpieczenie pomostowe pozwala zaś kredytować inwestycje na zakup lokali i nieruchomości w trakcie budowy od deweloperów oraz zapewnia bezpieczeństwo portfela kredytowego od momentu uruchomienia kredytu do dnia prawomocnego ustanowienia hipoteki na lokalu lub nieruchomości na spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu.

Czy bank planuje wprowadzenie nowych produktów dla małych i średnich przedsiębiorstw? Jakie będą to produkty?

Jeszcze w tym roku MultiBank wprowadzi dwa nowe produkty: oferty finansowania podatku VAT oraz ubezpieczenia pomostowe.

Kredyt VAT związany jest z ofertą kredytu inwestycyjnego. Pomoże on przedsiębiorcom, którzy nie mają środków własnych na opłacenie podatku VAT od inwestycji.

Nowy produkt MultiBanku może być przyznawany do każdego kredytu i jest tak samo jak on oprocentowany.

Bank nie wymaga od klienta dodatkowych zabezpieczeń, a jego spłata będzie rozłożona na cały okres kredytowanie podstawowego zobowiązania plus jeden rok.

Minimalną kwotą, o jaką może ubiegać się przedsiębiorca, to 10 tys. zł jednak nie może ona przekroczyć 22 proc. wartości inwestycji netto.

Kredyt VAT uruchamiany jest w formie przelewu zgodnie z terminami określonymi w umowie kredytu powiązanego. Z udzieleniem kredytu VAT nie wiążą się żadne dodatkowe opłaty.

 

ADRIAN PIEKACZ

naczelnik Wydziału Małych Firm w MultiBanku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA