Warto starannie zabezpieczać swoje należności

REKLAMA
REKLAMA
Biznesowa profilaktyka powinna zaczynać się już na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z partnerem handlowym oraz sporządzania umowy sprzedaży, gwarantującej otrzymanie należności w terminie lub ich skuteczne dochodzenie na drodze sądowej.
REKLAMA
Sprawdzić kontrahenta
Przedsiębiorcy mają wiele możliwości dokonania weryfikacji informacji o potencjalnym kontrahencie. Najprostszym, choć nie zawsze skutecznym, sposobem jest samodzielne zebranie danych. Przedsiębiorca może przede wszystkim sprawdzić terminowość wpłat składek do ZUS i urzędu skarbowego. Zaleganie ze składkami to pierwszy sygnał ostrzegawczy.
- Informacje można uzyskać z sądów rejestrowych i biur komorników. Można też sprawdzić rekomendacje wystawiane przez dotychczasowych dostawców - dowodzi Kamil Muniak z Euler Hermes Anna Kozińska Kancelaria Prawna.
Wszystko w raporcie
Szybsze i bezpieczniejsze jest zamówienie raportu o kontrahencie w wywiadowni gospodarczej lub Biurze Informacji Gospodarczej (BIG). Zaletą tego typu weryfikacji kontrahentów jest fakt, że pracownicy wyspecjalizowanych firm docierają do informacji niedostępnych dla przedsiębiorców. Mają oni możliwość zestawienia danych z wielu źródeł, jakimi są m.in. rejestry, sądy, urzędy, giełdy wierzytelności, statystyki oraz publikacje w mediach. Pozyskują również informacje od firm, które wcześniej współpracowały z danym przedsiębiorstwem, a zatem znają jego zachowania płatnicze.
Na podstawie analizy tak zebranych danych wywiadownia wystawia każdemu przedsiębiorstwu ocenę jego możliwości spłaty należności w postaci limitu kredytowego, natomiast BIG stwierdza, czy wywiązuje się ono ze spłat należności.
Gdy zapłata się opóźnia
Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Polscy przedsiębiorcy popełniają wiele błędów, które skutkują utrudnieniami w odzyskaniu należności.
- Kardynalnym błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej, bez uszczegółowiania sposobu i trybu dalszej współpracy. W praktyce uniemożliwia to lub bardzo utrudnia udowodnienie roszczeń w postępowaniu procesowym.
Często brakuje umowy
- Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest także brak w umowie ustanowienia sankcji za niewykonanie zobowiązań, a także brak lub błędne ustanowienie zabezpieczeń - przypomina Kamil Muniak.
Każdy przedsiębiorca powinien przykładać dużą wagę do dokumentów potwierdzających zarówno zawarcie, jak i wykonanie umowy. W przeciwnym razie udowodnienie tych faktów w procesie sądowym może pochłonąć dużo czasu oraz pieniędzy. Dlatego tak ważna jest profilaktyka biznesowa.
Ważne!
Dokładne sprawdzenie przyszłego odbiorcy nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności zabezpieczenia spłaty należności odpowiednią umową handlową. Najczęściej popełnianym przez polskich przedsiębiorców błędem jest brak umowy w formie pisemnej lub podpisanie jedynie umowy ramowej
MAREK MATUSIAK
marek.matusiak@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA