REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe możliwości zastosowania faktoringu w zarządzaniu płynnością finansową firmy

Kreczmańska-Gigol Katarzyna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring zamówieniowy poprawia płynność na etapie poprzedzającym powstanie wierzytelności. Jest źródłem finansowania zobowiązań wobec dostawców i innych podmiotów, np. pracowników.

Faktoring polega na przelewie przez przedsiębiorstwa wierzytelności pochodzących z obrotu gospodarczego na wyspecjalizowane instytucje faktoringowe i świadczenie przez te instytucji dodatkowych usług na rzecz przedsiębiorstw. Faktorant - to przedsiębiorca, podmiot transakcji faktoringowej, któremu przysługują wierzytelności od kontrahentów. Wyspecjalizowane instytucje, które kupują wierzytelności i świadczą na rzecz faktorantów usługi - to faktorzy. Trzecim podmiotem transakcji faktoringu jest dłużnik, czyli kontrahent faktoranta, który jest zobowiązany do zapłaty.

REKLAMA

W klasycznej transakcji faktoringu przedmiotem jej są wierzytelności i usługi, a do przelewu wierzytelności dochodzi wówczas, gdy wierzytelność już istnieje. Tak jest najczęściej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedmiotem transakcji były wierzytelności przyszłe, czyli takie, które jeszcze nie istnieją. Przykładem takiej specjalnej transakcji jest faktoring zamówieniowy.

Etapy transakcji

Etap 1 - podpisanie kontraktu między przedsiębiorcą (potencjalnym faktorantem, czyli klientem instytucji faktoringowej) a jego kontrahentem. Kontrahent zleca przedsiębiorcy wykonanie usługi lub wyprodukowanie określonego produktu albo dostarczenie określonego towaru. Przedsiębiorca ma zamówienie, ale do jego realizacji potrzebuje środków pieniężnych. Proszę sobie wyobrazić firmę, która jest mało znana na rynku lub niewielka, a w związku z tym nie może liczyć na skorzystanie z kredytu kupieckiego u dostawców materiałów, maszyn czy też towarów potrzebnych do realizacji zamówienia. Musi też niejednokrotnie zatrudnić do realizacji zamówienia dodatkowe osoby. Od momentu otrzymania zamówienia do momentu jego realizacji upłynąć może, w zależności od rodzaju zamówienia, od kilku dni do kilku miesięcy. W momencie realizacji zamówienia przedsiębiorca wystawia fakturę i zwykle pojawiają się należności, bo kontrahent korzysta z kredytu kupieckiego. Przedsiębiorca może już skorzystać z klasycznej transakcji faktoringu. Klasyczny faktoring, czyli ten występujący zwykle, jest narzędziem służącym do finansowania należności. Faktoring zamówieniowy finansuje etap poprzedzający powstanie należności, czyli finansuje koszty ponoszone przez przedsiębiorcę na realizację zamówienia - w uproszczeniu można powiedzieć, że finansuje zapasy.

Etap 2 - faktorant przedstawia faktorowi zamówienie, a ten udziela mu kredytu na realizację zamówienia (podpisują umowę faktoringu zamówieniowego). Finansowanie zwykle wynosi dużo mniej niż przyszła wierzytelność - około 50 proc. jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etap 3 - za uzyskane środki faktorant kupuje materiały, towary, maszyny i urządzenia, płaci pracownikom.

Etap 4 - faktorant realizuje zamówienie i dostarcza zamówione produkty, towary lub wykonuje usługę na rzecz kontrahenta, który złożył zamówienie. Jednocześnie wystawia fakturę, której płatnikiem jest kontrahent. Kontrahent staje się w tym momencie dłużnikiem.

Etap 5 - Faktorant przedstawia faktorowi fakturę. Transakcja przekształca się w transakcję faktoringu klasycznego. Od kwoty wierzytelności faktor odejmuje kwotę zadłużenia z tytułu kredytu uzyskanego przez faktoranta na realizację zamówienia i koszty finansowania za okres od momentu udzielenia kredytu do momentu udokumentowania przez faktoranta istnienia wierzytelności. Od kwoty wierzytelności potrąca koszty faktoringu - odsetki i prowizję. W dniu przedstawienia faktury faktorowi może on zapłacić klientowi za całą wierzytelność, potrącając jedynie koszty transakcji (faktoring przyspieszony) lub też zaliczkować część wierzytelności, a pozostałą część zapłacić w terminie jej płatności lub wówczas, gdy zapłaci dłużnik (faktoring zaliczkowy). W transakcjach faktoringu zamówieniowego celem jest skorzystanie z funkcji finansowania, wobec czego nie spotyka się transakcji faktoringu zamówieniowego wymagalnościowego. Część zaliczkowana istniejącej wierzytelności jest wyższa niż w momencie udzielania finansowania na realizację zamówienia. Zamiast około 50 proc. kwoty wierzytelności (tyle wynosi finansowanie, gdy wierzytelność jeszcze nie istnieje) faktor zaliczkuje od 70 proc. do 95 proc. wierzytelności.

Etap 6 - dalsza obsługa transakcji faktoringowej przebiega tak, jak w transakcjach klasycznego faktoringu. Faktor administruje wierzytelnościami, monitoruje płatności, windykuje itd.

Finansowanie zapasów

Transakcje faktoringu zamówieniowego rozszerzają funkcję finansowania faktoringu z etapu finansowania należności na etap finansowania zapasów. Dodatkowe efekty, które pojawiają się przy korzystaniu z faktoringu zamówieniowego, a nie występują przy klasycznych formach faktoringu, to poprawa płynności związana z pozyskaniem źródła finansowania zapasów. Zmniejsza się ryzyko poniesienia strat przez przedsiębiorstwo z powodu współpracy z niewiarygodnym i niewypłacalnym kontrahentem. Faktor już na etapie podpisywania kontraktu sprawdza składającego zamówienie. Przedsiębiorca może skorzystać z wyników badania przeprowadzonego przez faktora i nie dopuścić do powstania należności w stosunku do kontrahentów o wysokim ryzyku. Przy faktoringu klasycznym często w momencie uaktywniania faktora wierzytelność już istnieje i faktoring przydaje się jedynie jako czynnik dyscyplinujący dłużników. Przy faktoringu zamówieniowym faktorant, opierając się na wiedzy i doświadczeniu faktora, może całkowicie uniknąć strat, na co niekiedy jest za późno przy faktoringu klasycznym. Tam faktoring prowadzi do minimalizacji strat. Rzadziej przy transakcjach faktoringu zamówieniowego dochodzi do windykacji należności.

Duże zamówienia

Szczególnego znaczenia nabiera przy faktoringu zamówieniowym możliwość realizowania dużych zamówień, a przez to obroty mogą szybciej rosnąć. Przy bardzo dużych zamówieniach przedsiębiorcy o niewielkich dotychczasowych obrotach mają niewielkie szanse na uzyskanie finansowania w banku. Faktoring zamówieniowy daje możliwości bezproblemowego zwiększania obrotów firmy bez obawy o jej płynność.

Przy faktoringu zamówieniowym początkowo nie ma efektu wzrostu samofinansowania. Wierzytelność jeszcze nie istnieje, gdy przedsiębiorca otrzymuje pieniądze od faktora. W bilansie firmy pojawiają się wówczas zobowiązania wobec faktora. Dopiero wtedy, gdy wierzytelność już istnieje, czyli po realizacji zamówienia i wystawieniu faktury, zadłużenie z tytułu finansowania wierzytelności przyszłej jest spłacane z kwoty, jaką faktor płaci za wierzytelność już istniejącą. W bilansie znikają zobowiązania, nie ma też należności, które zamieniają się na gotówkę. Część gotówki uzyskana od faktora spłaca zobowiązania zaciągnięte wcześniej u faktora, a pozostała część trafia do przedsiębiorcy.

Poprawa płynności

Faktoring zamówieniowy poprawia płynność na etapie poprzedzającym powstanie wierzytelności. Faktoring klasyczny powoduje przyśpieszenie konwersji należności na gotówkę, a faktoring zamówieniowy jest źródłem finansowania zobowiązań wobec dostawców i innych podmiotów, np. pracowników. Zmniejszają się zobowiązania wobec dostawców i pracowników, a pojawiają się zobowiązania wobec faktora, które następnie są spłacane z gotówki uzyskanej od faktora w momencie wystawienia faktury. Efekt poprawy płynności jest silniejszy przy faktoringu zamówieniowym niż przy faktoringu klasycznym. Faktoring zamówieniowy otwiera nowe możliwości wykorzystania faktoringu w zarządzaniu płynnością finansową przedsiębiorstwa, zanim wierzytelności zaczną istnieć. Zdarza się, że brak źródła finansowania powoduje, że przedsiębiorca jest zmuszony rezygnować z realizacji interesującego kontraktu. Faktoring zamówieniowy sprawia, że przedsiębiorca może zwiększać swoje obroty bez obawy utraty płynności.

Można się spodziewać, że popularność tego rodzaju transakcji będzie szybko rosła i przyczyni się do dalszego upowszechniania faktoringu w naszym kraju. Faktoring nie jest usługą jednorodną, co zauważają faktorzy działający na naszym rynku i oferujący przedsiębiorcom nowe możliwości jego wykorzystania z pożytkiem dla klientów faktoringowych, instytucji faktoringowych i wzbogacając rynek usług finansowych w naszym kraju.

KATARZYNA KRECZMAŃSKA-GIGOL

adiunkt w Katedrze Finansów Szkoły Głównej Handlowej, sekretarz naukowy i wykładowca Studium Podyplomowego Zarządzanie Płynnością Finansową Przedsiębiorstwa w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA