REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy producent może być finansującym w leasingu kapitałowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niektórzy nasi klienci ze względu na brak odpowiednich środków chcieliby nabywać produkowane przez nas maszyny w leasingu finansowym. Czy spółka z o.o. nieprowadząca dotychczas działalności leasingowej może leasingować wyprodukowane przez siebie maszyny?
Czy będzie to korzystniejsze od sprzedaży tych maszyn na raty?

RADA

Umowę leasingu jako umowę cywilnoprawną mogą stosować nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, które chcą prowadzić taką działalność jako główną bądź dodatkową. Mogą to być również producenci przedmiotów leasingu. Leasing może im przynieść większe korzyści niż sprzedaż ratalna.

UZASADNIENIE

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego (art. 7091 Kodeksu cywilnego).

A zatem, z punktu widzenia przepisów kodeksu cywilnego, finansujący powinien nabyć przedmiot leasingu od innego podmiotu. Jednakże w rozumieniu przepisów podatkowych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której finansujący oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie korzystającemu podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty (art. 17a pkt 1 updop).

Według przepisów podatkowych podstawą leasingu mogą więc być nie tylko umowy leasingu w rozumieniu przepisów kodeksu, ale także inne umowy, które w znaczeniu przepisów podatkowych spełniają warunki do uznania ich za takie. W związku z tym należy uznać, że przedmiotem leasingu mogą być również środki trwałe wytworzone przez producenta (świadczy o tym również art. 17g ust. 1 pkt 2 updop).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Składniki majątku mogą być oddawane w leasing nie tylko na podstawie umowy leasingu zdefiniowanej w przepisach kodeksu cywilnego, ale także każdej innej umowy, która w znaczeniu przepisów podatkowych spełnia warunki do uznania jej za umowę leasingu.
 

Aby umowa mogła być uznana za umowę leasingu kapitałowego (finansowego), muszą być łącznie spełnione następujące warunki:
• umowa powinna zostać zawarta na czas oznaczony,
• suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, powinna odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
• umowa powinna zawierać postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.

W przypadku tej umowy do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
 

Przykład
Spółka z o.o. na podstawie umowy leasingu kapitałowego oddała w leasing wyprodukowaną przez siebie maszynę. Wartość początkowa tej maszyny wynosi 60 000 zł. Umowa leasingu została zawarta na okres trzech lat, a suma opłat leasingowych wynosiła 72 000 zł. W tym kwota 60 000 zł stanowi spłatę wartości początkowej maszyny, natomiast 12 000 zł to raty odsetkowe. Raty odsetkowe płacone są miesięcznie. W okresie tym odpisów amortyzacyjnych od tej maszyny będzie dokonywał korzystający.

Przychodem finansującego będą tylko miesięczne raty odsetkowe, rocznie w wysokości 12 000 zł : 3 = 4000 zł. Natomiast część czynszu leasingowego dotycząca spłaty wartości początkowej maszyny (rocznie 60 000 zł : 3 = 20 000 zł) nie będzie stanowiła przychodu.

Natomiast korzystający, jeżeli jest małym podatnikiem bądź rozpoczyna działalność gospodarczą, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej maszyny (art. 16k ust. 7 updop, art. 22k ust. 7 updof). A zatem już w miesiącu wprowadzenia tego środka trwałego może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 60 000 zł (zakładając, że nie zostanie przekroczony limit 199 000 zł, do wysokości którego można w 2007 r. dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych).

W związku z powyższym z jednej strony finansujący uzyska stosunkowo niewysoki przychód podatkowy w wysokości 12 000 zł (rocznie 4000 zł), choć w trakcie trwania umowy będzie uzyskiwał zwrot nakładów poniesionych na wytworzenie maszyny. Z drugiej zaś strony korzystający, spełniający ww. warunki, może zaliczyć jednorazowo do kosztów znacznie wyższą kwotę, równą wartości początkowej maszyny (60 000 zł).

Niemniej do kosztów finansującego nie będą zaliczane wydatki na wytworzenie maszyny będącej przedmiotem leasingu. Są one ustalane zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, tj. według cen nabycia zużytych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i innych kosztów dających się zaliczyć do wartości wytworzonej maszyny. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się natomiast kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Dopiero w momencie przeniesienia własności tej maszyny na korzystającego wydatki te (pomniejszone o dokonaną spłatę wartości początkowej) mogą być kosztem.

Jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu kapitałowego finansujący przenosi na korzystającego własność przedmiotu leasingu, to przychodem ze sprzedaży środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, także wtedy, gdy odbiega ona znacznie od ich wartości rynkowej (a zatem może wynosić symboliczną złotówkę).
 

W odróżnieniu od sprzedaży na raty leasing finansowy pozwala finansującemu wykazać mniejsze przychody w podstawie opodatkowania.

Zakładając, że spółka z o.o. zamiast zawarcia umowy leasingu finansowego dokonałaby sprzedaży maszyny za kwotę 72 000 zł i płatność ta byłaby rozłożona na raty na trzy lata, to w momencie dokonania sprzedaży wykazałaby przychód w wysokości 72 000 zł. Do kosztów zaliczałaby wydatki na wytworzenie maszyny w wysokości 60 000 zł. A zatem już w momencie sprzedaży osiągnęłaby dochód w wysokości 72 000 zł - 60 000 zł = 12 000 zł.
 

Natomiast w leasingu finansowym wykaże przychód jedynie w wysokości 4000 zł w każdym roku trwania podstawowego okresu umowy. Zakładając, że spółka nie ponosiłaby kosztów związanych z obsługą leasingu, to wykazałaby dochód w wysokości 4000 zł, a zatem trzy razy niższy niż w przypadku sprzedaży na raty.
 

• art. 16k ust. 7, art. 17a pkt 1, art. 17f, art. 17g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
• art. 22k ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
• art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA