REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy producent może być finansującym w leasingu kapitałowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niektórzy nasi klienci ze względu na brak odpowiednich środków chcieliby nabywać produkowane przez nas maszyny w leasingu finansowym. Czy spółka z o.o. nieprowadząca dotychczas działalności leasingowej może leasingować wyprodukowane przez siebie maszyny?
Czy będzie to korzystniejsze od sprzedaży tych maszyn na raty?

RADA

Umowę leasingu jako umowę cywilnoprawną mogą stosować nie tylko firmy leasingowe, ale także inne firmy, które chcą prowadzić taką działalność jako główną bądź dodatkową. Mogą to być również producenci przedmiotów leasingu. Leasing może im przynieść większe korzyści niż sprzedaż ratalna.

UZASADNIENIE

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego (art. 7091 Kodeksu cywilnego).

A zatem, z punktu widzenia przepisów kodeksu cywilnego, finansujący powinien nabyć przedmiot leasingu od innego podmiotu. Jednakże w rozumieniu przepisów podatkowych przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której finansujący oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie korzystającemu podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty (art. 17a pkt 1 updop).

Według przepisów podatkowych podstawą leasingu mogą więc być nie tylko umowy leasingu w rozumieniu przepisów kodeksu, ale także inne umowy, które w znaczeniu przepisów podatkowych spełniają warunki do uznania ich za takie. W związku z tym należy uznać, że przedmiotem leasingu mogą być również środki trwałe wytworzone przez producenta (świadczy o tym również art. 17g ust. 1 pkt 2 updop).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Składniki majątku mogą być oddawane w leasing nie tylko na podstawie umowy leasingu zdefiniowanej w przepisach kodeksu cywilnego, ale także każdej innej umowy, która w znaczeniu przepisów podatkowych spełnia warunki do uznania jej za umowę leasingu.
 

Aby umowa mogła być uznana za umowę leasingu kapitałowego (finansowego), muszą być łącznie spełnione następujące warunki:
• umowa powinna zostać zawarta na czas oznaczony,
• suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, powinna odpowiadać co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,
• umowa powinna zawierać postanowienie, że odpisów amortyzacyjnych w podstawowym okresie umowy dokonuje korzystający.

W przypadku tej umowy do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
 

Przykład
Spółka z o.o. na podstawie umowy leasingu kapitałowego oddała w leasing wyprodukowaną przez siebie maszynę. Wartość początkowa tej maszyny wynosi 60 000 zł. Umowa leasingu została zawarta na okres trzech lat, a suma opłat leasingowych wynosiła 72 000 zł. W tym kwota 60 000 zł stanowi spłatę wartości początkowej maszyny, natomiast 12 000 zł to raty odsetkowe. Raty odsetkowe płacone są miesięcznie. W okresie tym odpisów amortyzacyjnych od tej maszyny będzie dokonywał korzystający.

Przychodem finansującego będą tylko miesięczne raty odsetkowe, rocznie w wysokości 12 000 zł : 3 = 4000 zł. Natomiast część czynszu leasingowego dotycząca spłaty wartości początkowej maszyny (rocznie 60 000 zł : 3 = 20 000 zł) nie będzie stanowiła przychodu.

Natomiast korzystający, jeżeli jest małym podatnikiem bądź rozpoczyna działalność gospodarczą, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej maszyny (art. 16k ust. 7 updop, art. 22k ust. 7 updof). A zatem już w miesiącu wprowadzenia tego środka trwałego może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 60 000 zł (zakładając, że nie zostanie przekroczony limit 199 000 zł, do wysokości którego można w 2007 r. dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych).

W związku z powyższym z jednej strony finansujący uzyska stosunkowo niewysoki przychód podatkowy w wysokości 12 000 zł (rocznie 4000 zł), choć w trakcie trwania umowy będzie uzyskiwał zwrot nakładów poniesionych na wytworzenie maszyny. Z drugiej zaś strony korzystający, spełniający ww. warunki, może zaliczyć jednorazowo do kosztów znacznie wyższą kwotę, równą wartości początkowej maszyny (60 000 zł).

Niemniej do kosztów finansującego nie będą zaliczane wydatki na wytworzenie maszyny będącej przedmiotem leasingu. Są one ustalane zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, tj. według cen nabycia zużytych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i innych kosztów dających się zaliczyć do wartości wytworzonej maszyny. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się natomiast kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Dopiero w momencie przeniesienia własności tej maszyny na korzystającego wydatki te (pomniejszone o dokonaną spłatę wartości początkowej) mogą być kosztem.

Jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu kapitałowego finansujący przenosi na korzystającego własność przedmiotu leasingu, to przychodem ze sprzedaży środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, także wtedy, gdy odbiega ona znacznie od ich wartości rynkowej (a zatem może wynosić symboliczną złotówkę).
 

W odróżnieniu od sprzedaży na raty leasing finansowy pozwala finansującemu wykazać mniejsze przychody w podstawie opodatkowania.

Zakładając, że spółka z o.o. zamiast zawarcia umowy leasingu finansowego dokonałaby sprzedaży maszyny za kwotę 72 000 zł i płatność ta byłaby rozłożona na raty na trzy lata, to w momencie dokonania sprzedaży wykazałaby przychód w wysokości 72 000 zł. Do kosztów zaliczałaby wydatki na wytworzenie maszyny w wysokości 60 000 zł. A zatem już w momencie sprzedaży osiągnęłaby dochód w wysokości 72 000 zł - 60 000 zł = 12 000 zł.
 

Natomiast w leasingu finansowym wykaże przychód jedynie w wysokości 4000 zł w każdym roku trwania podstawowego okresu umowy. Zakładając, że spółka nie ponosiłaby kosztów związanych z obsługą leasingu, to wykazałaby dochód w wysokości 4000 zł, a zatem trzy razy niższy niż w przypadku sprzedaży na raty.
 

• art. 16k ust. 7, art. 17a pkt 1, art. 17f, art. 17g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847
• art. 22k ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824
• art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Krzysztof Rustecki
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA