REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Borówka, aronia, truskawka i minikiwi - największe wzrosty spożycia

Subskrybuj nas na Youtube
Borówka amerykańska
Borówka amerykańska
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Najpopularniejszymi owocami w październiku 2021 były jabłka, śliwki i gruszki. Patrząc na wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) i minikiwi (o 9%).

Superowoce: borówka, aronia, truskawka i minikiwi

„W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco "na wyrost", to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów” - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzający Public Division, Kantar Polska.

REKLAMA

Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Kantar pytał respondentów o częstotliwość spożywania owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie. Wyniki deklaracji konsumpcji w październiku można odnieść do wyników sprzed roku. Najbardziej zyskała borówka, aronia, truskawka i minikiwi.

Co raz więcej Polaków sięga po borówkę

Borówka zyskała 30%. W październiku br. 30% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Rok wcześniej to było 23%. Daje to wzrost o 7 p.p, czyli 30%.

W przypadku aronii mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o 29%. W październiku 18% Polaków, rok temu 14%, wzrost o 4 p.p., czyli 29%.

Trzecia truskawka zanotowała wzrost o 18%. Na początku października 2021 roku jadło truskawki 20% Polaków. W październiku 2020 roku konsumpcję deklarowało 17%, wzrost o 3 p.pl, czyli o 18%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systematycznie rośnie konsumpcja i zasięg dystrybucji polskiego minikiwi. W październiku 2020 roku 11% Polaków deklarowało spożycie minikiwi, w październiku 2021 roku 12%. Potwierdza to skalę penetracji rynku. 1 p.p. oznacza tu wzrost o 9%. Ten wyniki daje minikiwi czwarte miejsce wśród wszystkich owoców.

Owoce jagodowe są na fali

Cztery najbardziej zyskujące owoce najeżą do jagodowych

REKLAMA

„To są optymistyczne dane. Deklaracje konsumpcji zawsze wyprzedzają realną sprzedaż. Pokazują, w którą stronę idzie popyt. Są emanacją ochoty na większą realną konsumpcje” - mówi Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding nadzorującej kampanie promujące owoce jagodowe.

Pandemia bardzo zwiększyła świadomość konsumentów. Monitoring Kantar potwierdza nasze obserwacje - rośnie spożycie owoców jagodowych. W sierpniu borówka zanotowała historyczny rekord konsumpcji. Dobry sezon miała aronia, jagoda kamczacka, czarna porzeczka. Rozwija się produkcja truskawek i minikiwi. Równolegle zwiększa się też zapotrzebowanie na wysokiej jakości owoce. Jako branży potrzeba nam dalszej zdecydowanej integracji” - komentuje Dominika Kozarzewska, członek Rady Nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody".

„Jako plantatorom borówki jest nam niezmiernie miło, że z roku na rok zwiększa się jej spożycie. Cieszymy się, że ludzie maja coraz większą świadomość tego, jakie korzyści płyną z konsumpcji borówki. Wierzymy w to, że w kolejnych latach utrzyma się wzrostowa tendencja spożycia owoców jagodowych” – mówi Marek Wichłacz z Dobrzan, w pow. stargardzkim, w województwie Zachodniopomorskim.

REKLAMA

„To są bardzo dobre wiadomości. Wychodzi na to, że prawie co trzeci Polak jada borówki nawet jesienią. Jak tak dalej pójdzie to przegonimy Brytyjczyków. Ciekawy jest wzrost popularności aronii. Jej przetwory, w porównaniu z borówką, są bardziej dostępne. Nad tym powinniśmy pracować. Przetwórstwo borówki zapewni popyt na krajowe owoce przez okrągły rok” – mówi Piotr Piwowarczyk, producent borówki z Kotliny Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku.

„Mocno rośnie świadomość tego jak powinna wyglądać codzienna dieta. Ludzie czekają na sezonowe owoce i robią różne przetwory. Chcą zachować smak lata na zimowe dni i cieszyć się nimi przez cały rok. Nadal mało rozpowszechniona jest wersja eko oraz świadomość różnic w uprawie. Ci którzy zobaczą to na własne oczy chętniej szukają takich produktów. Powinniśmy edukować, opowiadać i zapraszać na nasze plantacje” – mówi Edyta Wit, uprawiająca borówkę w rodzinnym Gospodarstwie Ekologicznym Pod Lipami, w województwie mazowieckim, w powiecie kozienickim.

„Te wyniki to świetny prognostyk na kolejne sezony. Widać, że zainteresowanie konsumentów owocami jagodowymi z roku na rok jest coraz większe. Czekamy na wyniki badań podsumowujących cały 2021 rok” - mówi Darek Kolanus z firmy ogrodniczej Borówkarnia Łask, w województwie łódzkim.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA