REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Borówka, aronia, truskawka i minikiwi - największe wzrosty spożycia

Subskrybuj nas na Youtube
Borówka amerykańska
Borówka amerykańska
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Najpopularniejszymi owocami w październiku 2021 były jabłka, śliwki i gruszki. Patrząc na wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) i minikiwi (o 9%).

Superowoce: borówka, aronia, truskawka i minikiwi

„W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco "na wyrost", to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów” - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzający Public Division, Kantar Polska.

REKLAMA

Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Kantar pytał respondentów o częstotliwość spożywania owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie. Wyniki deklaracji konsumpcji w październiku można odnieść do wyników sprzed roku. Najbardziej zyskała borówka, aronia, truskawka i minikiwi.

Co raz więcej Polaków sięga po borówkę

Borówka zyskała 30%. W październiku br. 30% Polaków zadeklarowało, że jadło borówki, w tygodniu poprzedzającym badanie. Rok wcześniej to było 23%. Daje to wzrost o 7 p.p, czyli 30%.

W przypadku aronii mowa o wzroście deklaracji konsumpcji o 29%. W październiku 18% Polaków, rok temu 14%, wzrost o 4 p.p., czyli 29%.

Trzecia truskawka zanotowała wzrost o 18%. Na początku października 2021 roku jadło truskawki 20% Polaków. W październiku 2020 roku konsumpcję deklarowało 17%, wzrost o 3 p.pl, czyli o 18%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systematycznie rośnie konsumpcja i zasięg dystrybucji polskiego minikiwi. W październiku 2020 roku 11% Polaków deklarowało spożycie minikiwi, w październiku 2021 roku 12%. Potwierdza to skalę penetracji rynku. 1 p.p. oznacza tu wzrost o 9%. Ten wyniki daje minikiwi czwarte miejsce wśród wszystkich owoców.

Owoce jagodowe są na fali

Cztery najbardziej zyskujące owoce najeżą do jagodowych

REKLAMA

„To są optymistyczne dane. Deklaracje konsumpcji zawsze wyprzedzają realną sprzedaż. Pokazują, w którą stronę idzie popyt. Są emanacją ochoty na większą realną konsumpcje” - mówi Maciej Dolata z agencji INSPIRE smarter branding nadzorującej kampanie promujące owoce jagodowe.

Pandemia bardzo zwiększyła świadomość konsumentów. Monitoring Kantar potwierdza nasze obserwacje - rośnie spożycie owoców jagodowych. W sierpniu borówka zanotowała historyczny rekord konsumpcji. Dobry sezon miała aronia, jagoda kamczacka, czarna porzeczka. Rozwija się produkcja truskawek i minikiwi. Równolegle zwiększa się też zapotrzebowanie na wysokiej jakości owoce. Jako branży potrzeba nam dalszej zdecydowanej integracji” - komentuje Dominika Kozarzewska, członek Rady Nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody".

„Jako plantatorom borówki jest nam niezmiernie miło, że z roku na rok zwiększa się jej spożycie. Cieszymy się, że ludzie maja coraz większą świadomość tego, jakie korzyści płyną z konsumpcji borówki. Wierzymy w to, że w kolejnych latach utrzyma się wzrostowa tendencja spożycia owoców jagodowych” – mówi Marek Wichłacz z Dobrzan, w pow. stargardzkim, w województwie Zachodniopomorskim.

REKLAMA

„To są bardzo dobre wiadomości. Wychodzi na to, że prawie co trzeci Polak jada borówki nawet jesienią. Jak tak dalej pójdzie to przegonimy Brytyjczyków. Ciekawy jest wzrost popularności aronii. Jej przetwory, w porównaniu z borówką, są bardziej dostępne. Nad tym powinniśmy pracować. Przetwórstwo borówki zapewni popyt na krajowe owoce przez okrągły rok” – mówi Piotr Piwowarczyk, producent borówki z Kotliny Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku.

„Mocno rośnie świadomość tego jak powinna wyglądać codzienna dieta. Ludzie czekają na sezonowe owoce i robią różne przetwory. Chcą zachować smak lata na zimowe dni i cieszyć się nimi przez cały rok. Nadal mało rozpowszechniona jest wersja eko oraz świadomość różnic w uprawie. Ci którzy zobaczą to na własne oczy chętniej szukają takich produktów. Powinniśmy edukować, opowiadać i zapraszać na nasze plantacje” – mówi Edyta Wit, uprawiająca borówkę w rodzinnym Gospodarstwie Ekologicznym Pod Lipami, w województwie mazowieckim, w powiecie kozienickim.

„Te wyniki to świetny prognostyk na kolejne sezony. Widać, że zainteresowanie konsumentów owocami jagodowymi z roku na rok jest coraz większe. Czekamy na wyniki badań podsumowujących cały 2021 rok” - mówi Darek Kolanus z firmy ogrodniczej Borówkarnia Łask, w województwie łódzkim.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA