reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Agrobiznes > Polska na 4 miejscu w produkcji miodów

Polska na 4 miejscu w produkcji miodów

Polska jest jednym z czołowych producentów miodu w Unii Europejskiej, pod względem produkcji zajmuje 4. pozycję.

Polska wiodącym producentem miodów w UE

Jak zaznaczył Marcin Wroński, wiceszef Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - rozwój pszczelarstwa nastąpił dzięki m.in. programom wsparcia tego sektora.

W UE wyprzedzają nas: Hiszpania, Rumunia i Węgry. Udział Polski w unijnej produkcji wynosi 9 proc. W latach 2015–2019 produkcja miodu pszczelego w Polsce w zależności od warunków pogodowych wahała się od 15 tys. ton do 24 tys. ton.

Wzrost populacji pszczół miodnych

Jak informuje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, pozycja Polski, jako czołowego unijnego producenta miodu, wynika w dużym stopniu z notowanego z roku na rok wzrostu populacji pszczół miodnych w naszym kraju. Według danych Inspekcji Weterynaryjnej w 2019 r. w Polsce znajdowało się ok. 1,68 mln rodzin pszczelich. W ciągu roku liczba rodzin pszczelich wzrosła o 3 proc., a w stosunku do 2009 r. - o 50 proc.

"Rozwój pszczelarstwa w naszym kraju jest pozytywnym efektem m.in. wdrażania kolejnych trzyletnich Krajowych Programów Wsparcia Pszczelarstwa, które są wspófinansowane po 50 proc. z budżetu krajowego i unijnego" - tłumaczył Wroński. Zaznaczył wysoką jakość oraz szeroki asortyment produkowanych w Polsce miodów, co - jego zdaniem - ma istotne znaczenie, szczególnie w konkurowaniu z miodami importowanymi.

40 tyś. pszczelarzy ze wsparciem

Środki przekazane branży pszczelarskiej w ostatnich 15 latach – przeznaczone były na wsparcie: organizacji szkoleń, zakupu pszczół, sprzętu pszczelarskiego, leków do zwalczania warrozy i urządzeń pasiecznych, a także analiz jakości miodu – wylicza zastępca dyrektora generalnego KOWR i dodaje, że przyniosły one wymierne efekty.

Wroński jednocześnie podkreślił, że do rozwoju sektora produktów pszczelarskich w ostatnich latach przyczyniły się również sprawnie funkcjonujące struktury związkowe pszczelarzy.

Szacuje się, że w ramach działań realizowanych przez KOWR wspieranych jest średniorocznie ponad 40 tys. pszczelarzy, głównie z gospodarstw rodzinnych, w których prowadzi się produkcję pasieczną, reprezentowanych przez związki oraz stowarzyszenia pszczelarskie. Z uwagi na zróżnicowane zainteresowanie projektami każdy kolejny trzyletni krajowy program jest modyfikowany i dostosowywany do potrzeb zgłaszanych przez beneficjentów/pszczelarzy - wyjaśnił.

Unikalny polski miód

Pszczelarstwo pozwala na utrzymanie roślinności wymagającej zapylenia, a produkty pszczele mają zastosowanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym.

Polski miód, z uwagi na unikalny skład biochemiczny, jest zdrowym produktem dietetycznym - źródłem cukrów prostych, witamin i soli mineralnych. W ostatnim czasie obserwowane są zmiany preferencji i gustu konsumentów w kierunku nabywania produktów naturalnych, prozdrowotnych i ekologicznych, do których zalicza się miód oraz inne produkty pszczele (pyłek pszczeli, propolis, mleczko pszczele, wosk pszczeli, pierzga).

Jak mówił Wroński, producenci krajowych miodów powinni używać na etykietach oznaczenia "Produkt Polski", bo to informacja dla klienta, że miód został wyprodukowany w kraju. Dodał, że wybierając miód tak oznaczony, przyczyniamy się do rozwoju naszego rodzimego pszczelarstwa i mamy gwarancję wysokiej jakości.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

PAP

Zdjęcia

Polska wiodącym producentem miodów w UE
Polska wiodącym producentem miodów w UE

VAT 2021. Podatki część 239.90 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

tel./fax: +48 (22) 635 46 00

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama