Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzi KSeF – Czym jest i jak firmy powinny się do niego przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany

Najważniejsze informacje o KSeF – czym jest, kto będzie z niego korzystał, kiedy zostanie wprowadzony w Polsce obowiązek elektronicznego fakturowania i dlaczego polscy przedsiębiorcy już teraz powinni rozglądać się za dostawcą systemu EDI zintegrowanego z platformą rządową.

Po pierwsze, czym jest KSeF?

Choć ostatnimi czasy sam zwrot często pojawia się na łamach prasy i w innych mediach, to dla wielu tytułowy KSeF wciąż jest zagadką. Nie można go jednak ignorować, chociażby i z tego powodu, że zwiastuje on początek nowej ery w obszarze wymiany faktur elektronicznych, jak również rozległych zmian w polskim prawie podatkowym. Wszystko to za sprawą zmiany modelu przetwarzania e-faktur w Polsce na tzw. model clearance, zgodnie z którym wymiana faktur elektronicznych ma się odbywać za wykorzystaniem narzędzia/systemu informatycznego dostępnego w danym kraju.

Wynikiem tej zmiany będzie uruchomienie w Polsce dnia 1 stycznia 2022 roku Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), tj. platformy służącej do wymiany i przechowywania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Będzie ona również wykorzystywana do weryfikacji faktur z wzorem udostępnionym przez Ministerstwo Finansów oraz oznaczania faktur numerem identyfikującym. To ostatnie ma głównie pomóc w kwestii „uszczelniania” rozliczenia podatku VAT, a dokładniej przy wypieraniu z rynku tzw. pustych faktur, które prowadzą do wyłudzeń podatkowych.

Powyższe oznacza, że KSeF będzie rozwiązaniem, w którym każda faktura wystawiona przez podatnika będzie musiała być zarejestrowana zanim trafi do docelowego odbiorcy. Każda faktura będzie również musiała, jak już zostało to wspomniane, mieć formę faktury ustrukturyzowanej, która jest nowym typem faktury tworzonym w formacie XML.

Po drugie, kiedy i dlaczego pojawi się KSeF?

W styczniu 2022 roku Krajowy System e-faktur zostanie udostępniony jako rozwiązanie dobrowolne. Jednakże celem Ministerstwa Finansów jest wprowadzenie obowiązku wymiany e-faktur dla wszystkich podmiotów podatkowych najprawdopodobniej od Q2 2023. Oznacza to, że w 2023 roku sam KSeF również powinen stać się obowiązkowy.

Skąd te wszystkie zmiany? Pomijając fakt, że KSeF ma pomóc wyeliminować dokumenty fikcyjne z obiegu faktur, to z jego nadejściem wiąże się również wiele różnych korzyści ekonomicznych i ekologicznych m.in. wyższa jakość przetwarzanych danych biznesowych, redukcja nieprawidłowości spowodowanych błędami ludzkimi, zmniejszenie kosztów operacyjnych, silniejsze relacje z partnerami biznesowymi i klientami oraz o wiele mniejsze zużycie papieru. 

 

Po trzecie, jak ma wyglądać wymiana e-faktur do/z KSeF?

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, wystawianie faktur ustrukturyzowanych i rejestrowanie ich w platformie KSeF będzie mogło się odbywać na dwa sposoby – bezpośrednio w systemie za pośrednictwem interfejsu webowego przygotowanego przez Ministerstwo Finansów lub pośrednio z wykorzystaniem API i zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej.

Pierwsza z opcji najprawdopodobniej stanie popularną wśród firm jednoosobowych oraz małych firm, w których ilość wystawianych i odbieranych faktur jest stosunkowo mała. Inaczej powinno to wyglądać w przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw, które na co dzień wymieniają setki (a nawet tysiące) faktur, a co za tym idzie polegają one bardziej na rozwiązaniach do automatyzacji procesów biznesowych (takich systemy EDI). W ich przypadku integracja rozwiązania EDI z platformą KSeF może się okazać o wiele skuteczniejsza.

 

I wreszcie, jak się przygotować na korzystanie z KSeF?

Problemów z przejściem na e-fakturowanie nie będą mieli przedsiębiorcy, którzy korzystają z systemów takich jak Comarch EDI, które mają być w pełni zintegrowane z platformą rządową poprzez interfejs API.

Firma Comarch, będąca jednym z liderów branży IT w Polsce (jak i na świecie), bierze aktywny udział w projekcie pilotażowym KseF, a jej eksperci są obecni na spotkaniach, w trakcie których omawiane są szczegóły techniczne platformy KseF. Stąd też firma podkreśla, że komunikacja rozwiązania Comarch EDI z KseF zostanie uruchomiona w taki sposób, aby zminimalizować zmiany po stronie użytkowników i tym samym umożliwić im płynne włączenie się w system KseF.

 

 

Comarch

 

fot. materiały prasowe

Wprowadzenie w Polsce platformy KSeF nie jest dla firmy Comarch zaskoczeniem. W innych krajach UE takich jak Hiszpania, Portugalia oraz Włochy – gdzie tego typu systemy i regulacje obowiązują już od jakiegoś czasu – Comarch aktywnie wspiera jedne z największych marek w zakresie e-fakturowania. Oznacza to, że firma ta jest w pełni przygotowana na tego typu zmiany w prawie podatkowym (niezależnie od lokalizacji) – ba, wręcz się ich spodziewa.

Oczywiście, wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zapowiadane jest na pierwszą połowę 2023 roku, co oznacza, że przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu na przygotowanie się do nowych regulacji. Jednak decydując się na rozwiązanie, jakim jest Comarch EDI, mogą oni już teraz uzyskać 100% zgodności z nadchodzącymi zmianami prawnymi, jak i zautomatyzować swoje procesy wymiany dokumentów –  i wiele na tym zyskać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?