Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzi KSeF – Czym jest i jak firmy powinny się do niego przygotować?

  • Artykuł sponsorowany
Najważniejsze informacje o KSeF – czym jest, kto będzie z niego korzystał, kiedy zostanie wprowadzony w Polsce obowiązek elektronicznego fakturowania i dlaczego polscy przedsiębiorcy już teraz powinni rozglądać się za dostawcą systemu EDI zintegrowanego z platformą rządową.

Po pierwsze, czym jest KSeF?

Choć ostatnimi czasy sam zwrot często pojawia się na łamach prasy i w innych mediach, to dla wielu tytułowy KSeF wciąż jest zagadką. Nie można go jednak ignorować, chociażby i z tego powodu, że zwiastuje on początek nowej ery w obszarze wymiany faktur elektronicznych, jak również rozległych zmian w polskim prawie podatkowym. Wszystko to za sprawą zmiany modelu przetwarzania e-faktur w Polsce na tzw. model clearance, zgodnie z którym wymiana faktur elektronicznych ma się odbywać za wykorzystaniem narzędzia/systemu informatycznego dostępnego w danym kraju.

Wynikiem tej zmiany będzie uruchomienie w Polsce dnia 1 stycznia 2022 roku Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), tj. platformy służącej do wymiany i przechowywania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Będzie ona również wykorzystywana do weryfikacji faktur z wzorem udostępnionym przez Ministerstwo Finansów oraz oznaczania faktur numerem identyfikującym. To ostatnie ma głównie pomóc w kwestii „uszczelniania” rozliczenia podatku VAT, a dokładniej przy wypieraniu z rynku tzw. pustych faktur, które prowadzą do wyłudzeń podatkowych.

Powyższe oznacza, że KSeF będzie rozwiązaniem, w którym każda faktura wystawiona przez podatnika będzie musiała być zarejestrowana zanim trafi do docelowego odbiorcy. Każda faktura będzie również musiała, jak już zostało to wspomniane, mieć formę faktury ustrukturyzowanej, która jest nowym typem faktury tworzonym w formacie XML.

Po drugie, kiedy i dlaczego pojawi się KSeF?

W styczniu 2022 roku Krajowy System e-faktur zostanie udostępniony jako rozwiązanie dobrowolne. Jednakże celem Ministerstwa Finansów jest wprowadzenie obowiązku wymiany e-faktur dla wszystkich podmiotów podatkowych najprawdopodobniej od Q2 2023. Oznacza to, że w 2023 roku sam KSeF również powinen stać się obowiązkowy.

Skąd te wszystkie zmiany? Pomijając fakt, że KSeF ma pomóc wyeliminować dokumenty fikcyjne z obiegu faktur, to z jego nadejściem wiąże się również wiele różnych korzyści ekonomicznych i ekologicznych m.in. wyższa jakość przetwarzanych danych biznesowych, redukcja nieprawidłowości spowodowanych błędami ludzkimi, zmniejszenie kosztów operacyjnych, silniejsze relacje z partnerami biznesowymi i klientami oraz o wiele mniejsze zużycie papieru. 

 

Po trzecie, jak ma wyglądać wymiana e-faktur do/z KSeF?

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, wystawianie faktur ustrukturyzowanych i rejestrowanie ich w platformie KSeF będzie mogło się odbywać na dwa sposoby – bezpośrednio w systemie za pośrednictwem interfejsu webowego przygotowanego przez Ministerstwo Finansów lub pośrednio z wykorzystaniem API i zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej.

Pierwsza z opcji najprawdopodobniej stanie popularną wśród firm jednoosobowych oraz małych firm, w których ilość wystawianych i odbieranych faktur jest stosunkowo mała. Inaczej powinno to wyglądać w przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw, które na co dzień wymieniają setki (a nawet tysiące) faktur, a co za tym idzie polegają one bardziej na rozwiązaniach do automatyzacji procesów biznesowych (takich systemy EDI). W ich przypadku integracja rozwiązania EDI z platformą KSeF może się okazać o wiele skuteczniejsza.

 

I wreszcie, jak się przygotować na korzystanie z KSeF?

Problemów z przejściem na e-fakturowanie nie będą mieli przedsiębiorcy, którzy korzystają z systemów takich jak Comarch EDI, które mają być w pełni zintegrowane z platformą rządową poprzez interfejs API.

Firma Comarch, będąca jednym z liderów branży IT w Polsce (jak i na świecie), bierze aktywny udział w projekcie pilotażowym KseF, a jej eksperci są obecni na spotkaniach, w trakcie których omawiane są szczegóły techniczne platformy KseF. Stąd też firma podkreśla, że komunikacja rozwiązania Comarch EDI z KseF zostanie uruchomiona w taki sposób, aby zminimalizować zmiany po stronie użytkowników i tym samym umożliwić im płynne włączenie się w system KseF.

 

 

Comarch

Comarch

 

fot. materiały prasowe

Wprowadzenie w Polsce platformy KSeF nie jest dla firmy Comarch zaskoczeniem. W innych krajach UE takich jak Hiszpania, Portugalia oraz Włochy – gdzie tego typu systemy i regulacje obowiązują już od jakiegoś czasu – Comarch aktywnie wspiera jedne z największych marek w zakresie e-fakturowania. Oznacza to, że firma ta jest w pełni przygotowana na tego typu zmiany w prawie podatkowym (niezależnie od lokalizacji) – ba, wręcz się ich spodziewa.

Oczywiście, wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zapowiadane jest na pierwszą połowę 2023 roku, co oznacza, że przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu na przygotowanie się do nowych regulacji. Jednak decydując się na rozwiązanie, jakim jest Comarch EDI, mogą oni już teraz uzyskać 100% zgodności z nadchodzącymi zmianami prawnymi, jak i zautomatyzować swoje procesy wymiany dokumentów –  i wiele na tym zyskać.

Autopromocja
Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).