Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadchodzi KSeF – Czym jest i jak firmy powinny się do niego przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany

Najważniejsze informacje o KSeF – czym jest, kto będzie z niego korzystał, kiedy zostanie wprowadzony w Polsce obowiązek elektronicznego fakturowania i dlaczego polscy przedsiębiorcy już teraz powinni rozglądać się za dostawcą systemu EDI zintegrowanego z platformą rządową.

Po pierwsze, czym jest KSeF?

Choć ostatnimi czasy sam zwrot często pojawia się na łamach prasy i w innych mediach, to dla wielu tytułowy KSeF wciąż jest zagadką. Nie można go jednak ignorować, chociażby i z tego powodu, że zwiastuje on początek nowej ery w obszarze wymiany faktur elektronicznych, jak również rozległych zmian w polskim prawie podatkowym. Wszystko to za sprawą zmiany modelu przetwarzania e-faktur w Polsce na tzw. model clearance, zgodnie z którym wymiana faktur elektronicznych ma się odbywać za wykorzystaniem narzędzia/systemu informatycznego dostępnego w danym kraju.

Wynikiem tej zmiany będzie uruchomienie w Polsce dnia 1 stycznia 2022 roku Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), tj. platformy służącej do wymiany i przechowywania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Będzie ona również wykorzystywana do weryfikacji faktur z wzorem udostępnionym przez Ministerstwo Finansów oraz oznaczania faktur numerem identyfikującym. To ostatnie ma głównie pomóc w kwestii „uszczelniania” rozliczenia podatku VAT, a dokładniej przy wypieraniu z rynku tzw. pustych faktur, które prowadzą do wyłudzeń podatkowych.

Powyższe oznacza, że KSeF będzie rozwiązaniem, w którym każda faktura wystawiona przez podatnika będzie musiała być zarejestrowana zanim trafi do docelowego odbiorcy. Każda faktura będzie również musiała, jak już zostało to wspomniane, mieć formę faktury ustrukturyzowanej, która jest nowym typem faktury tworzonym w formacie XML.

Po drugie, kiedy i dlaczego pojawi się KSeF?

W styczniu 2022 roku Krajowy System e-faktur zostanie udostępniony jako rozwiązanie dobrowolne. Jednakże celem Ministerstwa Finansów jest wprowadzenie obowiązku wymiany e-faktur dla wszystkich podmiotów podatkowych najprawdopodobniej od Q2 2023. Oznacza to, że w 2023 roku sam KSeF również powinen stać się obowiązkowy.

Skąd te wszystkie zmiany? Pomijając fakt, że KSeF ma pomóc wyeliminować dokumenty fikcyjne z obiegu faktur, to z jego nadejściem wiąże się również wiele różnych korzyści ekonomicznych i ekologicznych m.in. wyższa jakość przetwarzanych danych biznesowych, redukcja nieprawidłowości spowodowanych błędami ludzkimi, zmniejszenie kosztów operacyjnych, silniejsze relacje z partnerami biznesowymi i klientami oraz o wiele mniejsze zużycie papieru. 

 

Po trzecie, jak ma wyglądać wymiana e-faktur do/z KSeF?

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, wystawianie faktur ustrukturyzowanych i rejestrowanie ich w platformie KSeF będzie mogło się odbywać na dwa sposoby – bezpośrednio w systemie za pośrednictwem interfejsu webowego przygotowanego przez Ministerstwo Finansów lub pośrednio z wykorzystaniem API i zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej.

Pierwsza z opcji najprawdopodobniej stanie popularną wśród firm jednoosobowych oraz małych firm, w których ilość wystawianych i odbieranych faktur jest stosunkowo mała. Inaczej powinno to wyglądać w przypadku dużych i średnich przedsiębiorstw, które na co dzień wymieniają setki (a nawet tysiące) faktur, a co za tym idzie polegają one bardziej na rozwiązaniach do automatyzacji procesów biznesowych (takich systemy EDI). W ich przypadku integracja rozwiązania EDI z platformą KSeF może się okazać o wiele skuteczniejsza.

 

I wreszcie, jak się przygotować na korzystanie z KSeF?

Problemów z przejściem na e-fakturowanie nie będą mieli przedsiębiorcy, którzy korzystają z systemów takich jak Comarch EDI, które mają być w pełni zintegrowane z platformą rządową poprzez interfejs API.

Firma Comarch, będąca jednym z liderów branży IT w Polsce (jak i na świecie), bierze aktywny udział w projekcie pilotażowym KseF, a jej eksperci są obecni na spotkaniach, w trakcie których omawiane są szczegóły techniczne platformy KseF. Stąd też firma podkreśla, że komunikacja rozwiązania Comarch EDI z KseF zostanie uruchomiona w taki sposób, aby zminimalizować zmiany po stronie użytkowników i tym samym umożliwić im płynne włączenie się w system KseF.

 

 

Comarch

 

fot. materiały prasowe

Wprowadzenie w Polsce platformy KSeF nie jest dla firmy Comarch zaskoczeniem. W innych krajach UE takich jak Hiszpania, Portugalia oraz Włochy – gdzie tego typu systemy i regulacje obowiązują już od jakiegoś czasu – Comarch aktywnie wspiera jedne z największych marek w zakresie e-fakturowania. Oznacza to, że firma ta jest w pełni przygotowana na tego typu zmiany w prawie podatkowym (niezależnie od lokalizacji) – ba, wręcz się ich spodziewa.

Oczywiście, wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania w Polsce zapowiadane jest na pierwszą połowę 2023 roku, co oznacza, że przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu na przygotowanie się do nowych regulacji. Jednak decydując się na rozwiązanie, jakim jest Comarch EDI, mogą oni już teraz uzyskać 100% zgodności z nadchodzącymi zmianami prawnymi, jak i zautomatyzować swoje procesy wymiany dokumentów –  i wiele na tym zyskać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.