REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak liczyć termin związania ofertą?

Monika Pązik
Jak wyliczyć termin związania ofertą?
Jak wyliczyć termin związania ofertą?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

REKLAMA

Tryb ofertowy regulują przepisy kodeksu cywilnego oraz prawa zamówień publicznych. W pierwszym przypadku oznaczać będzie złożenie zgodnych oświadczeń woli stron, czyli propozycję zawarcia umowy oraz jej przyjęcie. Złożenie oferty może być oczywiście poprzedzone przeprowadzeniem negocjacji Tryb ofertowy jest najczęściej stosowany w praktyce, w szczególności w branży handlowej  i postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 66 § 1 k.c. oferta powinna zawierać istotne postanowienia umowy, czyli główne postanowienia, bez których umowa nie mogłaby dość do skutku. Nie jest jednak prawnie zakazane, aby oferta nie mogła zawierać innych postanowień mniej istotnych. Oświadczenie woli będzie traktowane jako oferta, jeżeli ma charakter stanowczej propozycji, a do jej zawarcia wystarczy wyrażenie zgody oblata, a stroną której proponuje się zawarcie umowy jest konkretny adresat, określony krąg osób albo ogół, tj. osoby niezidentyfikowane (oferta publiczna) (wyr. SA w Rzeszowie, I ACa 164/12).

REKLAMA

Termin związania ofertą według przepisów kodeksu cywilnego może zostać określony bezpośrednio w treści oferty poprzez wskazanie konkretnej daty, poprzez wskazanie okresu czasu, jaki oferent będzie czekał na odpowiedź bądź wskazanie przyszłego zdarzenia. Jeżeli oferent nie wskazał terminu, w którym będzie oczekiwał na przyjęcie oferty, oferta złożona w obecności drugiej strony albo za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość przestaje wiązać, gdy nie zostanie przyjęta niezwłocznie (art. 66 § 2 k.c.)

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Określenie terminu w prawie zamówień publicznych

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w odniesieniu do terminu związania ofertą zastosowanie znajdzie art. 85 ustawy prawo zamówień publicznych. Termin związania ofertą określa zamawiający i uzależniony jest od wartości szacunkowej zamówienia. Zgodnie z art. 85 ust. 1 u.p.z.p. wykonawca związany jest ofertą do upływu terminu specyfikacji zamówienia, nie dłużej niż:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 30 dni - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż wysokość progów unijnych,
  • 90 dni - jeżeli wartość zamówienia dla robót budowlanych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 mln euro, a dla dostaw lub usług – 10 mln euro,
  • 60 dni - jeżeli wartość zamówienia jest inna niż wskazane powyżej.

Przedłużenie terminu

REKLAMA

Termin związania ofertą może zostać wydłużony przez wykonawcę samodzielnie bądź na wniosek zamawiającego. Zamawiający może dodatkowo jednorazowo, najpóźniej na 3 dni  przed upływem terminu zwrócić się do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu na okres nie dłuższy, niż 60 dni. Zgodnie z art. 85 ust. 3 u.p.z.p. przedłużenie terminu związania ofertą jest możliwe z jednoczesnym przedłużeniem ważności wadium, albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą. Zamawiający zwróci wadium w momencie wybrania najkorzystniejszej oferty. Termin związania ofertą biegnie wraz z upływem terminu składania ofert. Należy zastanowić się czy dzień, w którym mija termin składania ofert jest wliczany do terminu związania umową? Kontrowersje wokół liczenia terminu rozwiązała Krajowa Izba Odwoławcza. W jej ocenie przy wyliczaniu terminu związania ofertą uwzględnia się dzień składania ofert.

Termin związania ofertą liczy się łącznie z dniem, w którym upłynął termin składania ofert z zastosowaniem art. 115 k.c.. Zgodnie z tą regulacją, jeżeli koniec terminu wypada w dniu wolnym od pracy, termin upływa dnia następnego.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA