| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Personel > Budowanie zespołu > Kompetencje osobiste a praca w zespole

Kompetencje osobiste a praca w zespole

Zazwyczaj, mówiąc o kompetencjach osobistych na pierwszym miejscu wymienia się naszą wiedzę o naszych aktualnych odczuciach w powiązaniu z przyczynami ich powstania oraz z umiejętnością kierowania nimi, świadomość związków, jakie zachodzą pomiędzy uczuciami a zachowaniem, między tym, co myślimy, robimy i mówimy.

Z tej kompetencji bierze się spolegliwość i sumienność, która sprowadza się do uczciwego postępowania i przyjmowania odpowiedzialności za swoje czyny. Posiadając takie kompetencje, potrafimy postępować w myśl zasad etycznych, budzimy zaufanie także przez umiejętność przyznania się do popełnionych błędów.

Jednakże spolegliwość nie może oznaczać dostosowywania się do oczekiwań innych, gdyż taka postawa hamuje twórcze myślenie, które wymaga spontaniczności i otwartości na nieoczekiwane rozwiązania przy zachowaniu wymogów sumienności jako gwarancji przekształcenia wyobrażeń w działanie.

Do tej samej grupy zalicza się innowacyjność i umiejętność adaptacji, które określają otwartą postawę, elastyczność wobec różnorodnych wymogów i szybkich zmian. Dzięki tej kompetencji, potrafimy dostosowywać postępowanie do okoliczności. Pomaga tu wieloaspektowa percepcja rzeczywistości. Twórczy umysł jest niepokorny i właśnie to stwarza nieoczekiwane wytwory oraz sytuacje odbiegające od zastanych stereotypów. Twórczy umysł cechują również silnie rozwinięte kompetencje inicjatywy i optymizmu.

Umiejętności wykorzystania każdej szansy na postawienie sobie wyższych celów. Osoby o tej kompetencji mobilizują zarówno siebie samych jak i współpracowników, otoczenie. Z góry zakładają sukces, a niepowodzenia traktują jako okoliczności subiektywne, które, wzięte pod uwagę, przy następnym podejściu zostaną usunięte.
Ważna w kompetencjach osobistych jest motywacja czyli dążenie do spełnienia kryteriów doskonałości w drodze osiągania coraz bardziej złożonych celów.

Osoby odznaczające się tą kompetencją potrafią wyznaczać cele i podjąć ryzyko ich osiągnięcia. Potrafią również poszukiwać informacji i selekcjonować je oraz wyciągać wnioski, co w rezultacie prowadzi do procesu samoedukacji.

Kompetencja zaangażowania

Gdy zachodzi identyfikacja osobistych celów z celami grupowymi możemy mówić o kompetencji zaangażowania. Osoby posiadające ją potrafią przełożyć cel zbiorowy nad osobisty, pod warunkiem identyfikowania się z określonymi wartościami społecznymi.

I tak miękko przechodzimy do zagadnień kompetencji społecznych, które ukazują nasz stopień radzenia sobie z innymi ludźmi. Do tych kompetencji niewątpliwie należy empatia, której z czynnikiem jest rozumienie innych, wrażliwość na inne osoby. Wiąże się to z dużą umiejętnością słuchania, wyczuleniem na obce nam problemy, przyjmowaniem odmiennego punktu widzenia.

reklama

Ekspert:

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kolejna kompetencja osobista to samoregulacja, która obejmuje m.in. samokontrolę, polegającą na pilnowaniu szkodliwych emocji i impulsów. Silny krótkotrwały stres upośledza nasze zdolności umysłowe na pewien czas.
Kolejna kompetencja osobista to samoregulacja, która obejmuje m.in. samokontrolę, polegającą na pilnowaniu szkodliwych emocji i impulsów. Silny krótkotrwały stres upośledza nasze zdolności umysłowe na pewien czas.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »