REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Martyna Wosion
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy
Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

W porządku prawnym, a zwłaszcza w obrocie jednostronnie profesjonalnym to konsument jest stroną chronioną. Dlatego też ustawodawca stara się go zabezpieczyć przed reklamami, które zawierając zbyt perswazyjne hasła i w konsekwencji ograniczają umiejętność odbiorcy do oddzielenia fikcji od rzeczywistych właściwości towaru. 

REKLAMA

Bezpodstawne wywołanie lęku

REKLAMA

Wobec tego zabroniona jest reklama odwołująca się do uczuć klienta poprzez wywołanie lęku. Oczywiście może mieć to bardzo różny charakter – w takiej reklamie mogą zostać użyte obawy odbiorcy przez śmiercią, chorobą, zdrowiem bliskich, a także powodzią, włamaniem do mieszkania, czy wykluczeniem ze społeczeństwa. Jest to katalog otwarty, więc można się powołać na szereg innych przyczyn wywołania lęku. 

Obrazowym przykładem jest wycofanie z emisji reklamy szczepionki przeciwko pneumokokom. Sugerowała ona, że niezaszczepione dziecko jest w stanie zagrożonego życia, a w przekazie wykorzystany był wizerunek ciężko chorego dziecka. 

Reklama wykorzystująca przesąd

Wydaje się, że ustawodawca poprzez taką regulację chciał uchronić przesądnych klientów od podejmowania impulsywnych decyzji pod wpływem reklamy. Oczywiście samo sięganie do wierzeń ludowych, czy przesądów nie jest zabronione. Dopiero w chwili, kiedy reklama niepokojąco mocno opiera się na nich, sugeruje, że bez zakupu danego produktu, danej marki konsumenta z pewnością dosięgnie zła wróżba – wtedy możemy mówić o czynie nieuczciwej konkurencji.

Polecamy serwis: Prawo konkurencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reklama dla dzieci

Dzieci są specyficzną grupą odbiorców. Są bardziej naiwne, żyją na przełomie świata rzeczywistego i własnych wyobrażeń oraz nie mają wiedzy o zasadach handlu, jaką dysponują ich rodzice. Wielkie koncerny doskonale to wykorzystują, tworząc coraz to nowe marki, sygnowane wizerunkiem ulubionych dziecięcych postaci. Nie bez powodu reklamy zabawek przesiąknięte są magią, kolorowym światem i miłą dla ucha muzyką.

Przeczytaj także: Czym jest działanie wprowadzające w błąd

Aby chronić małego konsumenta wprowadzono pewne ograniczenia. Mianowicie niedopuszczalna jest reklama wykorzystująca łatwowierność dzieci, a także nakłaniająca je do namawiania opiekunów do zakupu określonych produktów. Ponadto wszelkie informacje powinny być przekazane językiem zrozumiałym dla kilkulatka oraz nie stwarzać wrażenia, że reklamowane artykuły zawierają niebywałe właściwości. 

Regulacje te mają na celu uniknięcie sytuacji, gdy dziecko szuka w sklepie mówiącej, czy latającej lalki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

REKLAMA

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

REKLAMA

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

REKLAMA