REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym. / Fot. Fotolia
Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia?

Zgodnie z artykułem 3 pkt. 2 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów, producentem jest przedsiębiorca prowadzący w Unii Europejskiej działalność polegająca na wytwarzaniu produktu albo inna osoba, która występuje jako wytwórca. Za producenta uznaje się równie przedstawiciela wytwórcy lub importera produktu, gdy wytwórca nie prowadzi działalności w UE. Producentem jest także przedsiębiorca uczestniczący w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, jeżeli jego działanie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem.

REKLAMA

Obowiązki dystrybutora

REKLAMA

Dystrybutorem nazywamy (art. 3 pkt. 3 ustawy) przedsiębiorcę uczestniczącego w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, którego działalność nie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Zarówno producent, jak i dystrybutor maja obowiązek wprowadzać na rynek wyłącznie produkty bezpieczne (art. 10 i 11 ustawy). Jeżeli producent dysponuje dowodami, iż produkt nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie poinformować o tym UOKiK i przekazać kopię tej informacji innym przedsiębiorcom uczestniczącym w łańcuchu dystrybucji produktu (np. sprzedawcom hurtowym lub detalicznym).

Jeżeli to dystrybutor uzyskał informację, iż produkt nie jest bezpieczny, powinien on powiadomić o tym UOKiK i jednocześnie poinformować producenta i innych dystrybutorów. Producent lub dystrybutor otrzymujący informację o produkcie, który nie jest bezpieczny, powinien ją uzupełnić i przekazać do Urzędu wszelkie posiadane przez niego dane dotyczące produktu, w szczególności nazwy innych dystrybutorów lub sprzedawców tak, aby możliwa była identyfikacja produktu na rynku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dystrybutorzy mający wątpliwości co do bezpieczeństwa produktu lub tego, czy produkt, który nie jest bezpieczny stanowi odosobniony przypadek, muszą przekazać producentowi posiadane przez siebie informacje. Mogą również skontaktować się z Departamentem Nadzoru Rynku UOKiK celem uzyskania porady co do tego, jak maja postąpić.

W ramach obowiązku z zakresu monitorowania bezpieczeństwa produktów po wprowadzeniu ich na rynek, przedsiębiorcy mogą uzyskiwać różnego rodzaju informacje skutkujące obowiązkiem dokonania zgłoszenia, jak na przykład:

  • informacje dotyczące wypadków na skutek użytkowania produktów wprowadzonych na rynek przez tych przedsiębiorców;
  • skargi dotyczące bezpieczeństwa produktów otrzymane bezpośrednio od konsumentów, dystrybutorów lub zrzeszenia konsumentów;
  • roszczenia ubezpieczeniowe lub pozwy sądowe dotyczące niebezpiecznych produktów;
  • brak zgodności z normami bezpieczeństwa zgłoszony w wyniku procedur kontroli jakości u przedsiębiorcy;
  • wszelkie informacje istotne dla stwierdzenia niezgodności z wymaganiami bezpieczeństwa, pochodzące z różnych źródeł (na przykład przedstawione przedsiębiorcy przez organy nadzoru rynku, organizacje konsumenckie lub inne podmioty).

Producent lub dystrybutor powinien wskazać osobę kontaktową – posiadająca dostateczna wiedzę na temat produktu, która będzie odpowiedzialna za informacje podlegające powiadomieniu i z którą UOKiK będzie mógł się bezpośrednio kontaktować.

Adres powiadomienia

REKLAMA

W myśl GPSD producenci i dystrybutorzy prowadzący działalność na terenie Wspólnoty Europejskiej maja obowiązek przedłożenia wymaganych informacji na temat produktów, które nie spełniają wymagań bezpieczeństwa, organowi Państwa Członkowskiego, w którym mają siedzibę.

Na podstawie ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów w Polsce powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny, jest przekazywane do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Źródło: "Powiadomienie o produkcie, który nie jest bezpieczny", Poradnik dla przedsiębiorców

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA