| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Kontrakt menedżerski - na czym polega?

Kontrakt menedżerski - na czym polega?

Kontrakt menedżerski nie jest opisany w kodeksie cywilnym. Do jego regulacji stosuje się zapisy dotyczące umowy zlecenia. Istotą kontraktu menadżerskiego jest zarządzanie przedsiębiorstwem przez menedżera. Zarządzanie przez menedżera odbywa się w imieniu oraz na rzecz i ryzyko zatrudniającego. Jakie cechy ma kontrakt menedżerski?

Kontrakt menedżerski

Zarządzanie podmiotem gospodarczym przez menedżera jest zaliczane do umów starannego działania. Rozumie się przez to, że menedżer nie zobowiązuję się do uzyskania jakiegoś efekty, a do dołożenia starań przy wykonywanych działaniach. Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno z osobami fizycznymi jak i przedsiębiorstwami, które prowadzą działalność polegającą na zarządzaniu innymi podmiotami gospodarczymi.

Obowiązki stron wynikające z kontraktu menedżerskiego

Strona zatrudniająca na podstawie kontraktu menedżerskiego jest zobowiązana do wypłaty menedżerowi należnego wynagrodzenia, stworzenie zarządcy odpowiednich warunków zatrudnienia, aby jego praca mogła być wykonywana w sposób skuteczny. Menedżer powinien również mieć zapewnione współdziałanie z nim organów firmy oraz możliwość brania udziału w posiedzeniach zarządu przedsiębiorstwa.

Menedżer jest zobowiązany do reprezentowania przedsiębiorstwa i prowadzenia jego spraw z należytą starannością. Do obowiązków menedżera należy również przygotowywanie i wdrażanie strategii rozwoju firmy lub jej restrukturyzacji, kierowanie i nadzorowanie procesów zachodzących w firmie, bieżące analizowanie działalności przedsiębiorstwa, prowadzenie negocjacji handlowych. Co więcej menedżer ma obowiązek dążyć do systematycznego obniżania kosztów działania zarządzanej firmy, wprowadzania nowych rozwiązań produkcyjnych i technologicznych. Wszystkie informacje, jakie menedżer uzyska w trakcie trwania kontraktu, stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa, powinny być utrzymane przez menedżera w tajemnicy.

Zobacz: Wpływ elastycznego czasu pracy na zwolnienia pracowników

Forma i treść kontraktu menedżerskiego

Kontrakt menedżerski może być zawarty zarówno w formie ustnej jak i pisemnej. Dla wygody i celów dowodowych najczęściej stosuje formę pisemną.

Brak uregulowań w kodeksie cywilnym zmusza strony umowy do precyzyjnego formułowania postanowień umowy. W kontrakcie menedżerskim powinny znaleźć się  zapisy dotyczące zakresu czynności, jakie zobowiązuje się wykonywać przedsiębiorca, wynagrodzenie należne menedżerowi, czas trwania kontraktu i zasady jego rozwiązywania, kryteria oceny pracy menedżera, zakresu tajemnicy obowiązującej przedsiębiorcę oraz właściwości sądu w razie sporu. Oprócz tych zapisów można w kontrakcie zawrzeć inne postanowienia mające na celu w dokładniejszy sposób chronić interes stron kontraktu.

W umowie należy wyraźnie wskazać kiedy menedżer jest niezależny od władz przedsiębiorstwa, a kiedy musi uzyskać zgodę przedstawicieli na podejmowane działania.

Zobacz: ZUS DRA 2012/2013

Odpowiedzialność odszkodowawcza menedżera

Menadżer odpowiada za poniesione straty oraz utracone przez przedsiębiorstwo zyski całym swoim majątkiem. Odpowiedzialność może mieć miejsce, jeżeli zyski nie zostałyby utracone przy zachowaniu należytej staranności przy zarządzaniu firmą. Odpowiedzialność zarządcy może być w dowolny sposób zmieniana i uregulowana w postanowieniach kontraktu menedżerskiego.

Zobacz: Od 2014 r. koniec z obowiązkiem meldunkowym

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Zając

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »