REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są koszty uzyskania przychodu przy faktoringu?

Kancelaria KKW
Umowa faktoringu jest tak naprawdę umową sprzedaży wierzytelności.
Umowa faktoringu jest tak naprawdę umową sprzedaży wierzytelności.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż wierzytelności w przypadku umowy faktoringu nie jest czynnością podlegającą VAT. Podatek należy jednak zapłacić z tytułu samej usługi. Dlaczego? Wyjaśnia ekspert.

REKLAMA

Umowa faktoringu jest tak naprawdę umową sprzedaży wierzytelności, a zatem należności otrzymane przez przedsiębiorcę (faktoranta) od nabywcy (faktora) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jako że przychód wystąpił w momencie sprzedaży na rzecz dłużnika towaru czy też usługi. Odsetki i opłaty należne faktorowi stanowić będą z kolei koszty uzyskania przychodów dla faktoranta. Powyższą interpretację potwierdzają organy podatkowe, jak choćby: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2009 r. (znak: IBPBI/2/423-127/09/AM).

REKLAMA

Faktorant zawarł z faktorem umowę faktoringu, na mocy której faktor nabędzie od faktoranta wierzytelności w kwocie 100.000 zł. Faktor w związku z transakcją obowiązany jest uiścić: prowizję przygotowawczą, prowizję administracyjną oraz opłatę za ryzyko wypłacalności dłużnika. Ponadto faktorant zobowiązany jest uiścić opłatę dodatkową za zweryfikowanie zdolności kredytowej dłużnika. W tym wypadku wszystkie wspomniane koszty stanowić będą koszty uzyskania przychodów faktoranta. Natomiast kwota uzyskana przez faktoranta tytułem sprzedaży wierzytelności nie będzie stanowiła jego przychodu.

Sprzedaż wierzytelności przez faktoranta nie stanowi czynności podlegającej podatkowi od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegać będzie jednak usługa samego faktoringu świadczona przez faktora. Faktorant uzyska możliwość odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez faktora. Aby jednak faktorant mógł skorzystać z tego uprawnienia, zbywana przez niego wierzytelność musi pozostawać w zakresie przedmiotu jego działalności gospodarczej.

Faktorant zawarł z faktorem umowę faktoringu, na mocy której faktor nabędzie od faktoranta wierzytelności w kwocie 100.000 zł. Kwota ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług składać się będą: prowizja oraz opłaty stałe jak również opłata za tzw. gotowość faktora do zakupu wierzytelności faktoranta. Osobny problem stanowią natomiast odsetki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktorant zawarł z faktorem umowę faktoringu, na mocy której faktor nabędzie od faktoranta wierzytelności w kwocie 100.000 zł. Faktor w związku z transakcją obowiązany jest uiścić:

  • prowizję przygotowawczą;
  • prowizję administracyjną;
  • opłatę za ryzyko wypłacalności dłużnika.

Ponadto faktorant zobowiązany jest uiścić opłatę dodatkową, za zweryfikowanie zdolności kredytowej dłużnika. Wszystkie koszty poniesione przez faktoranta stanowić będą podstawę do naliczenia podatku od towarów i usług.

Polecamy: Jak faktoring pomaga rozwiązać problemy firm?

REKLAMA

Organy podatkowe wskazują ponadto, że co do zasady odsetki nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wyjątek mogą stanowić przykładowo te, które stanowią część składową dyskonta faktora. W takim wypadku, zdaniem organów, stanowią one nic innego jak jego wynagrodzenie. Tu w szczególności należy przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2009 r. (znak: IPPP1-443-129/09-2/JB) dotyczącą usługi faktoringu odwróconego.

Faktor zawarł z klientem (dłużnikiem) umowę faktoringu odwróconego, na mocy której finansować będzie spłatę jego zobowiązań na rzecz kontrahentów (dostawców). W ramach wynagrodzenia faktor będzie naliczał odsetki od momentu spłaty zaległości dłużnika wobec dostawcy do dnia wpłaty środków przez dłużnika na rzecz faktora. Odsetki te będą zatem stanowiły podstawę do naliczenia podatku od towarów i usług na ogólnych zasadach jako element wynagrodzenia faktora.

Usługa faktoringu powinna zostać udokumentowana stosowną fakturą. Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej wystawienia. Faktura powinna zostać wystawiona w terminie nie późniejszym niż siedem dni od dnia wykonania usługi, w przeciwnym wypadku obowiązek podatkowy powstanie siódmego dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Polecamy: Czym jest faktoring i jakie są jego rodzaje?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA