| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

Jedną z kluczowych kwestii w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest bieżąca kontrola ponoszonych kosztów i ich optymalizacja, która powinna być spójna z przyjętymi celami. Sama świadomość istnienia kosztów bywa często niewystarczająca. Istotne jest posiadanie wiedzy o kosztochłonności procesów biznesowych zachodzących w firmie, by móc je kształtować i przyczyniać się do maksymalizacji zysku.

Czym jest rachunek kosztów działań

Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing) jest coraz szerzej stosowany przez managerów do zarządzania procesowego poszczególnymi ośrodkami odpowiedzialności w przedsiębiorstwach. Jego podstawową funkcją jest zidentyfikowanie zróżnicowanej kosztochłonności i rentowności wszystkich procesów, które prowadzą do dostarczenia klientom produktów bądź usług finalnych. Tradycyjny rachunek kosztów oparty na ich układzie rodzajowym staje się często niewystarczający, ponieważ coraz większą rolę w strukturze kosztów odgrywają koszty pośrednie. Kalkulowanie ich za pomocą umownych kluczy podziałowych staje się więc zbyt dużym uogólnieniem prowadzącym do zniekształcenia rzeczywistych wyników danego obszaru działalności. Rachunek kosztów działań sprowadza koszty pośrednie organizacji do czynności, które zużywają zasoby organizacji, a następnie odnosi je do właściwych produktów, klientów bądź kanałów dystrybucji.

Koncentracja na procesach

Decyzje w przedsiębiorstwach podejmowane są najczęściej nie w oparciu o całość kosztów, lecz z perspektywy poszczególnych jednostek – klientów, produktów, regionów, kanałów dystrybucji itd. Niezbędne jest posiadanie przez managera dostępu nie tylko do danych o kosztach rodzajowych, lecz przede wszystkim do wielowymiarowej informacji zarządczej o kosztach i źródłach ich powstawania. Dzięki temu możliwa jest realna ocena wysiłków ponoszonych przez organizację i podjęcie działań mających na celu maksymalizację efektywności.

Polecamy: Jak banki traktują MSP?

Moduły rachunku ABC

Podstawowymi wymiarami, z perspektywy których analizowane są przepływy działań i zasobów, są: klient oraz produkt. Przedstawienie kosztów działań związanych z obsługą klienta bądź wytworzeniem produktu lub usługi jest gotową informacją w zakresie silnych i słabych stron oraz potrzeby usprawnień. Jest to rozwiązanie o wiele bardziej nastawione na rozwój niż tradycyjny układ rodzajowy, z którego nie wynikają przyczyny nadmiernych kosztów.

Rachunek kosztów działań jest wynikiem połączenia trzech modułów: zasobów, działań oraz obiektów kosztowych. Zasoby są składnikami ekonomicznymi, które zostają wykorzystane podczas realizacji działań. Należą do nich pracownicy, środki trwałe, kapitał etc.  Działania natomiast obrazują, w jakim celu i w jaki sposób wykorzystywane są zasoby przedsiębiorstwa. Wykonywanie działań powoduje powstawanie kosztów na poszczególnych obiektach.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »