| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > CEIDG > Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika

Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika

Przedsiębiorca, który chce zarejestrować firmę w CEIDG może skorzystać z pomocy pełnomocnika. Wystarczy jedynie udzielenie odpowiedniego pełnomocnictwa bez wymaganej formy papierowej. Jak zarejestrować pełnomocnika? W jaki sposób rejestrować firmę przez pełnomocnika?

Do CEIDG można wpisać tylko pełnomocników już ustanowionych zgodnie z odrębnymi przepisami (np. Kodeks cywilny, Kodeks postępowania administracyjnego i inne) oraz w formie przewidzianej tymi przepisami. Samo wskazanie pełnomocnika w CEIDG nie jest równoznaczne z jego ustanowieniem. Pełnomocnictwo wymaga stosownej formy pisemnej.

Dokonywanie czynności on-line przez pełnomocnika

Aby było to możliwe, przedsiębiorca lub pełnomocnik musi złożyć wniosek o zmianę wpisu w CEIDG poprzez dowolny urząd gminy lub miasta, zaznaczając odpowiednie pola we wniosku CEIDG-1, wskazując zakres czynności dotyczących rejestru CEIDG, które obejmuje udzielone pełnomocnictwo. Wniosek taki przedsiębiorca może również sam złożyć elektronicznie on-line. Organ przyjmujący wniosek od przedsiębiorcy (którego wpis dotyczy) o wpis lub zmianę wpisu w zakresie danych pełnomocnika nie ma obowiązku weryfikacji czy pełnomocnictwo zostało ustanowione na piśmie.

Pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w CEIDG może, w zależności od zakresu udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać drogą elektroniczną zgłoszenia zmiany wpisu oraz danych nieobjętych wpisem do CEIDG (np. numer rachunku bankowego), zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wznowienia wykonywania działalności gospodarczej i wykreślenia wpisu w CEIDG.

Funkcjonalność ta dostępna jest dla pełnomocników będących osobami fizycznymi. Po utworzeniu konta na stronie firma.gov.pl (tak samo jak dla przedsiębiorców) mogą oni dokonywać transakcji na wpisach swoich mocodawców – przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, którzy wskazali we wpisie pełnomocnika. W celu rejestracji należy skorzystać z podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym lub nieodpłatnego profilu zaufanego na platformie ePUAP (należy założyć konto na epuap.gov.pl, następnie złożyć wniosek o założenie profilu zaufanego i potwierdzić go w ciągu 14 dni w jednym z punktów potwierdzających profil zaufany).

Pełnomocnik będący zarejestrowanym użytkownikiem systemu CEIDG ma możliwość wyświetlenia listy przedsiębiorców mocodawców i rodzajów wniosków, które może złożyć w ich imieniu. System przypisuje mocodawców automatycznie do konta pełnomocnika na podstawie danych identyfikacyjnych pełnomocnika zawartych w podpisie kwalifikowanym lub profilu zaufanym.

Po zalogowaniu do CEIDG i kliknięciu w menu systemu zakładki „Moi mocodawcy” widoczna jest sekcja „Mocodawcy”, w której wyświetlona zostaje stronicowana lista przedsiębiorców (mocodawców) oraz lista operacji możliwych do wykonania na wpisie, do których uprawniony jest pełnomocnik, a których dokonanie jest w danej chwili możliwe (nie można np. wypełnić wniosku o zawieszenie działalności już zawieszonej). Kliknięcie na ikonkę symbolizującą określony rodzaj wniosku powoduje przejście do strony przygotowania wybranego rodzaju wniosku.

Co trzeba wiedzieć o pełnomocnictwie?

Jak udzielić pełnomocnictwa szczególnego?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Kołodziejczyk

Adwokat, ekspert w zakresie sądowego postępowania cywilnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »