| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Merchandising drogą do portfela konsumenta

Merchandising drogą do portfela konsumenta

Sezon wiosenno-letni to nie tylko okres wzmożonej konkurencji producentów m.in. napojów gazowanych czy lodów. To także dobry czas na wprowadzenie nowych produktów. Aby nasz towar wyróżniał się na tle konkurencyjnych, warto zadbać odpowiednio wcześniej o profesjonalne usługi merchandisingowe i efektywne strategie promocyjne.

Co skusi kupującego

Tak jak w przypadku piwa, sezonowy wzrost sprzedaży innych produktów zależy od stopnia atrakcyjności oferty. Dlatego producenci często organizują obniżki cen lub promocje np. 2 butelki wody plus 1 gratis lub dwa produkty w cenie jednego. Żadna promocja nie będzie jednak skuteczna bez działań merchandisingowych. Chaos na półkach, niedbałe ułożenie produktu lub braki w asortymencie skuteczne zniechęcają klientów do zakupu. Dlatego w okresie wiosenno-letnim zwiększa się intensywność prowadzonych działań merchandisingowych lub wprowadza się je w przypadku, gdy przez większą część roku producenci z nich nie korzystają.

Merchandiserzy dbają o estetyczny sposób ekspozycji produktu na półce, właściwe oznaczenie etykietami cenowymi oraz o – ustaloną pomiędzy producentem a sklepem – lokalizację ekspozycji. W zakresie ich działań znajduje się także sprawdzanie dostępności produktu na półkach i optymalizacja zapasów w magazynie. Instalują oni również standy ekspozycyjne i materiały reklamowe (POS) oraz sporządzają szczegółowe raporty z obecności asortymentu w sklepie i na magazynie.

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Marketing bezpośredni - sposób promocji i zasięg

W miarę możliwości merchandiserzy starają się także o rozszerzanie ekspozycji produktów lub przenoszenie ich na lepsze sprzedażowo półki. W przypadku więc, gdy możliwe jest otrzymanie zgody kierownika, uzyskują bardziej korzystne miejsca na umieszczenie ekspozycji asortymentu. – Ważna jest przejrzystość ekspozycji oraz ułożenie artykułów zgodnie z przeznaczeniem i właściwościami tak, aby kupujący w łatwy sposób mógł odnaleźć interesujący go produkt – podkreśla Beata Wojtkowiak z PMT Marketing System. – Przykładowo, artykuły do opalania ustawia się rosnąco według filtrów, a z ekspozycji wyodrębnia się produkty do opalania dla dzieci czy balsamy po opalaniu.

Produkty sezonowe wyróżnia się także poprzez wystawianie całych linii na specjalnych standach, umieszczanie asortymentu w koszach, na paletach czy na tzw. końcówkach, czyli obu końcach regału – tłumaczy Wojtkowiak. Asortyment układany jest na półkach według określonych planogramów, czyli wzorów pokazujących w jaki sposób produkty powinny być umieszczone na półkach czy dodatkowych ekspozycjach. Stosuje się także powtórzenie np. poprzez ustawianie obok siebie produktów w opakowaniach o tym samym kolorze czy fakturze tworząc tzw. plamy produktów. Uwagę kupującego przyciągają również kontrasty – umieszczone jeden przy drugim artykuły o różnych cechach np. odmiennych barwach – lub towary ułożone od najjaśniejszych barw do najciemniejszych. Podczas sezonu wiosenno-letniego merchandiserzy przeznaczają również więcej czasu na serwis produktów, na które zapotrzebowanie jest zwiększone w tym okresie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Gierszewska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »