REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?

Warto wobec tego dobrze zastanowić się nad nazwą firmy - biorą pod uwagę zarówno kryteria formalne, jak i względy marketingowe.

REKLAMA

 Jak dopełnić formalności?

Bez nazwy ani rusz - i to dosłownie. Pierwszym krokiem do założenia działalności jest bowiem wypełnienie i złożenie w urzędzie gminy formularza CEIDG-1. Natomiast w druku tym znajduje się pozycja, w której należy zamieścić firmową nazwę.

REKLAMA

 Podstawowym warunkiem, który musi spełnić nazwa działalności gospodarczej osoby fizycznej, jest umieszczenie w niej imienia i nazwiska właściciela. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, aby nazwa nie wprowadzała w błąd i odróżniała nową działalność od już funkcjonujących na rynku.

 Powyższe zasady stanowią tak naprawdę jedyne sztywne granice, które wyznaczają zakres, w jakim można stworzyć nową nazwę. Jednakże, zanim przedsiębiorca popuści wodze fantazji, warto zastanowić się, czy bardzo skomplikowana nazwa nie będzie jednak zbyt problematyczna. Może się bowiem okazać, że udziwniona nazwa lub taka, której nie da się wpisać do komputera korzystając z polskiej klawiatury może zostać odrzucona przez system CEIDG. A jak wiadomo, z maszyną trudno się kłócić.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co z marketingiem?

Kiedy przedsiębiorca zna już ograniczenia, wynikające z przepisów i możliwości technicznych, warto zastanowić się nad marketingową wartością nazwy.

 Fakt, iż - jak już wspomniano - nazwa nie powinna wprowadzać w błąd, wydaje się być oczywisty. W zależności od tego, czy nowo zakładane przedsiębiorstwo będzie zajmowało się wyłącznie jedną, ścisłą dziedziną, czy też będzie oferowało bardziej kompleksowe usługi w jakimś zakresie, nazwa powinna być możliwie szczególna lub ogólna. Nigdy jednak nie powinna znacząco odbiegać od profilu prezentowanej działalności, ponieważ taki zabieg po prostu mija się z celem, jakim jest przyciągnięcie odpowiednich klientów.

 Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

REKLAMA

Inna kwestia dotyczy stopnia skomplikowania - niewiele mocno ekstrawaganckich i długich nazw zapada w pamięć. Jeśli pomysł na markę nie jest oszałamiająco błyskotliwy, najlepszym wyjściem będzie nazwa prosta i krótka. Jeśli dodatkowo zostanie ona przedstawiona w ciekawej formie graficznej - może nie w formularzu CEIDG-1, ale już np. na fakturach - prawdopodobnie szybciej i lepiej zostanie ona w głowach odbiorców.

 Pozostając przy formie graficznej - decydując się na nazwę, należy pamiętać, że mimo iż rzeczywiście jest ona niezwykle istotnym elementem firmy, to poza nią istnieje coś jeszcze. Przedsiębiorca ma bowiem do dyspozycji także różne grafiki, logo firmy, hasła i slogany reklamowe - tak więc nie tylko nazwa służy rozreklamowaniu i zapamiętaniu marki. Wobec tego nie warto z nią przesadzać, jeśli można poszaleć z wieloma innymi elementami faktur czy ulotek.

Zobacz: Wpis do CEIDG przez pełnomocnika

 Nazwa raz na zawsze?

Wybierając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa właściciel powinien skupić się na takim profilu, który obecnie ma obowiązywać w działalności. Jeśli kiedyś zakres usług się poszerzy - nazwę będzie można zmodyfikować. Co więcej, przedsiębiorca może wprowadzać zmiany także bez powodu.

Formalności związane ze zmianą nazwy dokonuje się przy pomocy tego samego formularza, który został wykorzystany dla zarejestrowania firmy - CEIDG-1. Nie ma w tej kwestii specjalnych ograniczeń poza terminami - wniosek musi zostać złożony do urzędu najpóźniej po siedmiu dniach od wprowadzenia zmiany w życie.

 Jak więc widać, nazwa firmy to bardzo istotna sprawa - może przyczynić się do sukcesu marketingowego, ale jednocześnie trzeba pamiętać o obowiązujących ograniczeniach. Z drugiej strony - przedsiębiorca powinien pamiętać, że raz wybraną nazwę zawsze może zmienić, nie ma więc potrzeby niepotrzebnie się stresować.

 Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

REKLAMA

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

REKLAMA

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

REKLAMA