REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część I

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
działanie 6.1 POIG
działanie 6.1 POIG

REKLAMA

REKLAMA

Twoja firma dobrze prosperuje, jesteś zainteresowany wejściem na rynki zagraniczne? Na dobry początek możesz  otrzymać dofinansowanie na tego typu działania ze środków europejskich. Przewiduje to działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Mowa tu o „Paszporcie do eksportu” – działaniu, które wspiera przedsiębiorców w działalności eksportowej, przyczyniając się do promocji polskiej przedsiębiorczości na arenie międzynarodowej. Działanie to pozwala przedsiębiorcom uczestniczącym w wymianie handlowej na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży całkowitej, nawiązanie i zintensyfikowanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, zwiększenie rozpoznawalności polskich marek za granicą oraz udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. 

REKLAMA

Ubieganie się o dotację przebiega w dwóch etapach. Przedsiębiorca zainteresowany tą formą pomocy musi w pierwszej kolejności przygotować plan rozwoju eksportu (etap I) a następnie wdrożyć go w życie (etap II). 

Kto może otrzymać dotację?

Z dofinansowania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy, posiadający siedzibę przedsiębiorstwa na terenie Polski i którzy w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go otrzymali dofinansowanie nie przekraczające równowartości 200 tys euro, uzyskali przychody ze sprzedaży zagranicznej w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożą wniosek o udzielenie wsparcia, w kwocie nie przekraczającej 30% całkowitej sprzedaży oraz nie zalegają z płatnościami zobowiązań publiczno – prawnych (np. ZUS).

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu

W ramach etapu I refundacji będą podlegać koszty poniesione na opracowanie planu rozwoju eksportu jako wyniku usługi doradczej. Potencjalny wykonawca planu powinien zostać wybrany z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości. Plan powinien w sposób kompleksowy określać strategię eksportową przedsiębiorcy do realizacji w kolejnych dwóch latach. Plan ten powinien uwzględniać m.in. analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy, powinien badać wybrane rynki docelowe, wskazywać i uzasadniać wybór działań do realizacji w ramach strategii eksportowej, określać szacowaną wielkość kosztów niezbędnych do poniesienia w wyniku realizacji strategii, harmonogram wdrażania strategii eksportowej. Po zatwierdzeniu planu rozwoju eksportu, przedsiębiorca może przystąpić do jego realizacji (etap II) poprzez wdrożenie co najmniej dwóch działań rekomendowanych w dokumencie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Serwis Mała firma

REKLAMA

Poziom dofinansowania w ramach przygotowania planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, natomiast maksymalna kwota dofinansowania możliwa do uzyskania na realizację projektu w ramach I etapu wynosi 10 000 PLN.

Firma X specjalizuje się w produkcji kosmetyków. Firma zamierza rozszerzyć swoją działalność poprzez wejście na rynki zagraniczne. Właściciel firmy złożył wniosek o dofinansowanie do Regionalnej Instytucji Finansującej w zakresie przygotowania planu rozwoju eksportu (PRE). Właściciel zamierza zlecić przygotowanie planu profesjonalnej firmie doradczej. Może liczyć na pokrycie 80% wydatków związanych z przygotowaniem PRE. W PRE przeanalizowano interesujący firmę X rynek docelowy, możliwe działania promocyjne, obowiązujące przepisy prawne oraz źródła finansowania. Właściciel firmy wraz z doradcą zadbał, aby plan zawierał realny i szczegółowy harmonogram realizacji. Ponadto udowodnił, że założone w planie działania przyczynia się do faktycznego wzrostu eksportu. PRE został przekazany do Regionalnej Instytucji Finansującej w celu weryfikacji. Po pozytywnej weryfikacji planu przez RIF, przedsiębiorca zawnioskował o dotację na jego realizację.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA