| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > Dotacje > Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część I

Przygotuj plan rozwoju eksportu i zdobądź rynki zagraniczne – działanie 6.1 POIG – część I

Twoja firma dobrze prosperuje, jesteś zainteresowany wejściem na rynki zagraniczne? Na dobry początek możesz  otrzymać dofinansowanie na tego typu działania ze środków europejskich. Przewiduje to działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Mowa tu o „Paszporcie do eksportu” – działaniu, które wspiera przedsiębiorców w działalności eksportowej, przyczyniając się do promocji polskiej przedsiębiorczości na arenie międzynarodowej. Działanie to pozwala przedsiębiorcom uczestniczącym w wymianie handlowej na zwiększenie udziału eksportu w sprzedaży całkowitej, nawiązanie i zintensyfikowanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, zwiększenie rozpoznawalności polskich marek za granicą oraz udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. 

Ubieganie się o dotację przebiega w dwóch etapach. Przedsiębiorca zainteresowany tą formą pomocy musi w pierwszej kolejności przygotować plan rozwoju eksportu (etap I) a następnie wdrożyć go w życie (etap II). 

Kto może otrzymać dotację?

Z dofinansowania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy, posiadający siedzibę przedsiębiorstwa na terenie Polski i którzy w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go otrzymali dofinansowanie nie przekraczające równowartości 200 tys euro, uzyskali przychody ze sprzedaży zagranicznej w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożą wniosek o udzielenie wsparcia, w kwocie nie przekraczającej 30% całkowitej sprzedaży oraz nie zalegają z płatnościami zobowiązań publiczno – prawnych (np. ZUS).

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Etap I - Przygotowanie Planu rozwoju eksportu

W ramach etapu I refundacji będą podlegać koszty poniesione na opracowanie planu rozwoju eksportu jako wyniku usługi doradczej. Potencjalny wykonawca planu powinien zostać wybrany z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości. Plan powinien w sposób kompleksowy określać strategię eksportową przedsiębiorcy do realizacji w kolejnych dwóch latach. Plan ten powinien uwzględniać m.in. analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy, powinien badać wybrane rynki docelowe, wskazywać i uzasadniać wybór działań do realizacji w ramach strategii eksportowej, określać szacowaną wielkość kosztów niezbędnych do poniesienia w wyniku realizacji strategii, harmonogram wdrażania strategii eksportowej. Po zatwierdzeniu planu rozwoju eksportu, przedsiębiorca może przystąpić do jego realizacji (etap II) poprzez wdrożenie co najmniej dwóch działań rekomendowanych w dokumencie.

Zobacz także: Serwis Mała firma

Poziom dofinansowania w ramach przygotowania planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, natomiast maksymalna kwota dofinansowania możliwa do uzyskania na realizację projektu w ramach I etapu wynosi 10 000 PLN.

Firma X specjalizuje się w produkcji kosmetyków. Firma zamierza rozszerzyć swoją działalność poprzez wejście na rynki zagraniczne. Właściciel firmy złożył wniosek o dofinansowanie do Regionalnej Instytucji Finansującej w zakresie przygotowania planu rozwoju eksportu (PRE). Właściciel zamierza zlecić przygotowanie planu profesjonalnej firmie doradczej. Może liczyć na pokrycie 80% wydatków związanych z przygotowaniem PRE. W PRE przeanalizowano interesujący firmę X rynek docelowy, możliwe działania promocyjne, obowiązujące przepisy prawne oraz źródła finansowania. Właściciel firmy wraz z doradcą zadbał, aby plan zawierał realny i szczegółowy harmonogram realizacji. Ponadto udowodnił, że założone w planie działania przyczynia się do faktycznego wzrostu eksportu. PRE został przekazany do Regionalnej Instytucji Finansującej w celu weryfikacji. Po pozytywnej weryfikacji planu przez RIF, przedsiębiorca zawnioskował o dotację na jego realizację.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »