| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > ABC funduszy unijnych > Zasady budowania projektu Metodą Fiszek

Zasady budowania projektu Metodą Fiszek

Budowanie struktury projektu można rozpocząć, stosując Metodę Fiszek. Metoda ta opiera się na przygotowaniu dla każdego z działań fiszki według określonych zasad.

Zasada 1. Minimalny czas zadań

Ze względu na pozycje kosztowe minimalny czas zadań nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc.

Zasada 2. Dostosowanie do kwartałów

Ze względu na strukturę wniosków o dofinansowanie projektów ważne jest, aby zadania pokrywały się z kwartałami, półroczami lub latami kalendarzowymi. Zdecydowanie odradza się budowanie zadań „siedzących okrakiem” na kwartale (np. zadanie X trwa od stycznia do maja) lub latach (np. zadanie Y trwa od listopada 2010 do kwietnia 2011). Spowoduje to niepotrzebne utrudnienia w montażu finansowym projektu, ponieważ wzory dokumentów aplikacyjnych wymagają planowania finansowego z dokładnością do kwartałów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Zasada 3. Charakterystyka zasobów

Charakterystyka zasobów powinna obejmować koszty jednostkowe oraz liczbę jednostek danego zasobu niezbędną do zrealizowania zadania. Zasoby obejmują zarówno środki trwałe, materiały, wyposażenie, jak i zatrudnienie pracowników.

Zasada 4. Poziom kosztów jednostkowych

Poziom kosztów jednostkowych jest szczególnie drażliwym i trudnym tematem. Warto pamiętać, że koszty powinny odzwierciedlać przeciętne wartości rynkowe, w przypadku rozbieżności in plus, ale także in minus doradza się dodatkowe uzasadnienia.

Zasada 5. Przejrzystość struktury działań

W ramach projektu może zdarzyć się, że niektóre działania realizowane są równolegle, sugeruje się jednak, aby ze względu na potrzebę czytelności projektu nie nadużywać zbytnio tej formuły.

Zasada 6. Spójność wewnętrzna działań

Działania powinny być spójnie wewnętrznie i najlepiej, aby obejmowały podobne grupy pozycji kosztowych. Raczej odradza się łączenie w ramach jednego działania zróżnicowanych i odległych od siebie pozycji kosztów.

Zasada 7. Liczba działań

Oczywiście nie ma „jedynej słusznej” liczby zadań, warto jednakże pamiętać, aby nie było ich zbyt dużo, ponieważ mocno utrudni to dalsze efektywne prace nad wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Polecamy: Jaką drogą pozyskiwać fundusze unijne

Kończąc część analityczną Metody Fiszek: wnioskodawca dysponuje wartościowym zestawieniem, które obejmuje charakterystykę działań, analizę zagrożeń, strukturę kosztów, czas trwania działania, strukturę zasobów. Po zakończeniu analiz można przejść do zbudowania harmonogramu działań.

Harmonogram projektu przedstawia kolejność i czas trwania poszczególnych działań na osi czasowej, w niektórych przypadkach sugerowane (a nawet wymagane) jest, aby w ramach działań wyodrębnione zostały etapy. Przykładowy harmonogram przedstawiono poniżej.

Pracując nad harmonogramem, warto pamiętać o brzmieniu drugiej zasady Metody Fiszek i dostosować czas trwania poszczególnych działań do kwartałów. Zbudowanie harmonogramu projektu umożliwia wnioskodawcy rozpoczęcie prac nad kosztorysem projektu.

Polecamy: Regulamin przeprowadzenia konkursu

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »