| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > W biurze > Od dziś Pan Dyrektor

Od dziś Pan Dyrektor

Znacie się do wielu lat. Pracujecie razem, ale też lubicie się prywatnie. Nawet dwa razy wyjechaliście wspólnie na wakacje zabierając całe rodziny. Wszystko się zmieniło, kiedy jeden z was awansował.

Awans zawodowy wiąże się ze zmianą zakresu obowiązków, ale też ze zmianą stosunków panujących w zespole. Jeśli jedna z osób była do tej pory równoprawnym członkiem zespołu, a od następnego dnia ma być jego szefem struktura zespołu ulega przetasowaniu.

Zostałeś szefem

Od dawna chciałeś przewodzić tej grupie. Dobrze zorganizowałeś pracę kolegów i rozdzieliłeś między nich obowiązki. Skrupulatnie pilnowałeś, by dotrzymywali ustalonych terminów. Dzięki temu wasza grupa zyskała miano najlepiej zorganizowanej i najbardziej efektywnej, a ty zyskałeś stanowisko kierownicze. Do tej pory pełniłeś je trochę społecznie, ale od jutra przestaniesz być „Panem Jarkiem”, czy po prostu „Jarkiem”, będziesz „Panem Kierownikiem”. Wracasz po pracy do domu i zastanawiasz się jak to będzie? Masz kierować zespołem osób, które dobrze znasz, czy powinieneś nalegać, by zwracali się do ciebie mówiąc „Panie Kierowniku”? Z jednej strony jest radość, a z drugiej obawa, by podwładni nie zarzucili ci stronniczości i wywyższania się.

Polecamy: Relacje między szefem a podwładnym

Jak rozpocząć pracę jako przełożony byłych kolegów?

To, że zostałeś szefem nie znaczy, że przestałeś być kolegą. Po prostu twoje nowe stanowisko wymaga byś nadzorował pracę zespołu. Koleżeńskie więzi nikogo nie powinny zwalniać z wywiązywania się z zadań i przestrzegania terminów. Nie możesz stosować taryfy ulgowej dla bliższych znajomych. Już pierwszego dnia w nowej roli spotkaj się z kolegami, teraz twoimi podwładnymi, i przedstaw swoje wymagania, zaznacz, że dotychczasowe sympatie i antypatie nie będą miały wpływu na twoje decyzje. Musisz sam się nauczyć oddzielać pracę od kontaktów towarzyskich. Musisz liczyć się z tym, że niektórzy przestaną być twoimi kolegami, inni będą nadmiernie krytykować twoje posunięcia. Taka jest ludzka natura – zawiść i zazdrość też są jej elementami. Na szczęście będą i tacy, którzy szczerze cieszą się z twojego sukcesu i będą z tobą wzorowo współpracować.

Kiedy twój kolega został twoim przełożonym

Początkowo może ci się wydawać, że w chwili, gdy twój kolega awansował bardzo się zmienił. Przybrał oficjalny ton, rozlicza cię z każdego niedociągnięcia. Jeśli jednak spojrzysz na tę sytuację z dystansu zauważysz, że on inaczej nie może postępować. Zachowuje się tak samo wobec ciebie jak i innych, tak naprawdę to wcale się nie zmienił – otrzymał tylko inny zakres obowiązków. Jeśli chcesz nadal utrzymywać z nim kontakty towarzyskie przede wszystkim szanuj go jako swojego przełożonego i sumiennie wykonuj swoja pracę – to że przełożonym jest kolega nie znaczy, że masz wykorzystywać tę sytuację.

Zobacz serwis: W biurze

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

WebHat

WebHat to prężnie rozwijająca się firma tworząca interaktywny video e-learning.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »