REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-maile przypominające o rejestracji strony www - co robić?

Bartosz Pudo
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Internet, prawo, fot. Fotolia
Internet, prawo, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co należy zrobić w sytuacji, gdy otrzymamy wiadomość z informacją, iż nasza strona www nie została zarejestrowana w rejestrze prowadzonym przez GIODO? Co mają na celu takie wezwania?

Bądźmy Legalni/Legalni z Prawem – co zrobić, gdy nam grożą?

W ostatnich tygodniach rośnie liczba przedsiębiorców, którzy otrzymali maila z… no właśnie, czy mail przesyłany przez osoby podające się za przedstawicieli stowarzyszeń Bądźmy Legalni oraz Legalni z Prawem są rzetelnym ostrzeżeniem, czy też traktować je należy raczej w kategoriach manipulacji obliczonej na zastraszenie adresata?

REKLAMA

O co chodzi z tymi mailami? Bądźmy Legalni/Legalni z Prawem wskazują adresatowi wiadomości, że jego strona www nie została zarejestrowana w rejestrze prowadzonym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Dodatkowo, autorzy maila pouczają adresata o mającym istnieć obowiązku rejestracji strony www posiadającej takie elementy jak newsletter, formularz kontaktowy, bądź moduł rejestracji/logowania. Całość wieńczy ultimatum – dokonanie stosownej rejestracji w terminie 3 dni lub uchybienie zostanie zgłoszone właściwym organom.

Coś się nie zgadza…

REKLAMA

W oczy rzuca się jednak części sformułowań użytych w tych budzących kontrowersje wiadomościach. Przede wszystkim, choć rzeczywiście na gruncie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych mówić możemy o obowiązku zgłoszenia do rejestracji, to obowiązek ten rozciąga się nie na strony www przedsiębiorców, ale na dane osobowe przez tych przedsiębiorców przetwarzane. I fakt, mogą to być dane osobowe zbierane za pośrednictwem strony www, takie jak np. adresy e-mail.

Brak jest natomiast wzmianki o tym, iż stosownie do treści art. 43 ust. 1 ustawy, szereg kategorii zbiorów wyłączona jest spod obowiązku rejestracyjnego. Co więcej, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1a ustawy, obowiązkowi rejestracji zbiorów danych nie podlega administrator danych, który powołał administratora bezpieczeństwa informacji (ABI).

Nieścisłości pojawiają się także w opisie sankcji, mających grozić adresatowi w przypadku niezastosowania się do tego swoistego wezwania. Autorzy maili wskazują bowiem, że GIODO może w przypadku naruszenia przepisów ustawy, nałożyć grzywnę w wysokości odpowiednio do 50 tys. zł oraz 200 tys. zł na osoby fizyczne i jednostki organizacyjne będące administratorami danych osobowych. Nikt jednak nie dodaje, że grzywny te nakładane być mogą wyłącznie w przypadku niezastosowania się administratora danych do decyzji administracyjnej wydanej przez GIODO i mają charakter grzywien nakładanych w celu przymuszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z tym począć?

REKLAMA

Właściwie nic… Najskuteczniejszą metodą radzenia sobie z tego typu korespondencją jest jej ignorowanie. Oczywiście trzeba przy tym pamiętać, że choć często podobne wezwania mogą mieć na celu wyłudzenie, bądź oszustwo, nie można z góry zakładać, że administrator danych, który mail taki otrzymał, spełnił wszystkie ustawowe obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych.

Jeżeli dostałeś więc maila, w którym wzywany jesteś do rejestracji zbioru przetwarzanych przez Ciebie danych osobowych nie panikuj, a po prostu sprawdź, czy prawo nakłada na Ciebie wspomniane obowiązki i czy realizujesz je w sposób należyty.

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych. 

Polecamy serwis: e-Firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA