| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Jak sformułować pytania w ankietach on-line?

Jak sformułować pytania w ankietach on-line?

Ankiety marketingowe polegają na zadawaniu pytań ankietowanym. Odpowiedzi na większość pytań są dla firm bardzo cenne, gdyż mogą one rozwijać się w kierunku, w którym podążają potencjalni klienci. Niestety w większości przypadków ankiety są niemiarodajne, a główną przyczyną są przede wszystkim źle dobrane pytania. Jak więc formułować pytania, aby ankieta była w jak największym stopniu skuteczna?

Po pierwsze i najważniejsze, układając zestaw pytań do ankiety należy używać jedynie neutralnych sformułowań, które w żadnym stopniu nie sugerują ankietowanemu odpowiedzi. Należy więc stosować rozpoczęcia pytań typu: W jaki sposób…? Jak ważne…? Jak postrzegasz…? Czy uważasz, że…? Etc. Stosowanie innych form pytań z naciskiem na potwierdzenie lub zaprzeczenie może być niejasne i kierować uwagę odbiorcy w kierunku konkretnej odpowiedzi. Wyniki takiej ankiety mogą być błędnie interpretowane.

Formułując pytania należy używać najprostszej możliwej składni. Należy pamiętać, aby formuła pytania była możliwe najprostsza, jednoznaczna i jednocześnie zrozumiała. Pytania nie mogą budzić wątpliwości, a już tym bardziej nie powinny być podchwytliwe. Ankieta to nie zabawa w kalambury, tylko projekt mający za zadanie zebrać obiektywną opinię na dany temat. Krótkie i konkretne pytania nie tylko zwiększą wiarygodność ankiety, ale również oszczędzą czas ankietowanemu.

Sprawdź również: Jak zdywersyfikować przychody w e-biznesie?

W ankiecie powinniśmy unikać dużej ilości otwartych pytań. Zamknięte pytania z gotowymi odpowiedziami i jedną lub kilkoma możliwościami do wyboru są o wiele łatwiejsze do interpretacji i szybsze w odpowiedzi niż pytania otwarte wymagające od ankietowanego konkretnej odpowiedzi. Poza tym późniejsza interpretacja ankiety i zbieranie informacji jest o wiele szybsze i łatwiejsze w przypadku ankiet z pytaniami zamkniętymi. Większość respondentów preferuje pytania zamknięte. Pytanie otwarte może dotyczyć np. ogólnej opinii na temat ankiety.

Pytania ogólne należy stosować zawsze na początku, przed pytaniami szczegółowymi. Pytania ogólne wprowadzają respondenta w temat i pozwalają mu rozwinąć opinię. Jeśli więc zamierzamy spytać o coś konkretnego, na przykład o to czy obsługa pomogła w wyborze towaru, warto poprzedzić takie pytanie, pytaniem o ogólną jakość obsługi w sklepie internetowym. Powolne wprowadzanie ankietera w temat pozwoli nam uzyskać konkretne i szczegółowe odpowiedzi.

Jeśli chcemy poznać opinię ankietowanego na konkretny temat musimy uważać, jakie pytania stawiamy oraz jakie dajemy możliwości. W niektórych przypadkach prośba o uzasadnienie wyboru na TAK lub na NIE może sprawić, że respondent zmieni decyzję tylko dlatego, że będzie mu łatwiej to wyjaśnić. Jeśli więc chcemy uniknąć błędnych interpretacji, warto ułożyć pytania w taki sposób, aby nie wprawić respondenta w zakłopotanie. 

Zobacz również: Przeskalowanie biznesu i konta premium – czy to ma sens?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brokerska CDS

CDS działa jako kancelaria doradcza, której misją jest ochrona interesów przewoźników i spedytorów poprzez świadczenie usług w zakresie obsługi ubezpieczeń transportowych (OC przewoźnika, OC spedytora i Cargo) oraz pozasądowej i sądowej obsługi roszczeń i szkód powstałych w transporcie. Świadczymy również usługi związane z zarządzaniem ryzykiem transportowym, a także przeprowadzamy audyty i szkolenia z zakresu prawa przewozowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »