REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO: obowiązek informacyjny (wzór)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Czub-Kiełczewska
Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych
Kto ma obowiązek informacyjny?
Kto ma obowiązek informacyjny?

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązek informacyjny można wypełnić bezpośrednio w formularzu pozyskiwania danych, w szczególności przy treści zgody na przetwarzanie danych. Najłatwiej oraz najwygodniej wypełnić go bezpośrednio w regulaminie świadczenia usług.

Zaktualizuj regulamin pod RODO

REKLAMA

Obowiązek informacyjny to nic innego, jak udzielenie osobie, której dane dotyczą informacji o zasadach przetwarzania jej danych oraz o tym, jakie prawa jej przysługują. Mówiąc krótko, żeby miała poczucie, że nawet jeżeli jej dane są przekazywane do podmiotu, który ma uprzywilejowaną pozycję (duża/bogata firma, urząd, szpital) to ma ona prawo do kontroli tego, czy jej dane są prawidłowo przetwarzane (w tym zabezpieczone) oraz może dochodzić swoich praw (co więcej może zrobić to w jej imieniu organ nadzoru).

REKLAMA

Te informacje są przekazywane podczas zbierania danych, a także wtedy gdy są uzyskiwane od innego podmiotu (np. podczas zakupu legalnej bazy marketingowej). Informacji udziela ten kto otrzymał dane. W przypadku bezpośredniego pozyskania danych, jeżeli te informacje są już znane osobie, której dane dotyczą, nie ma obowiązku udzielania niezbędnych informacji (Art. 13 ust. 4 RODO), np. w przypadku zawarcia umowy z tą osobą, uzasadnione jest stwierdzenie, że ma ona już wiedzę o przetwarzaniu jej danych, gdy wynika ono bezpośrednio z celu zawarcia umowy.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Podmiot, który pozyskał dane z innego źródła, zgodnie z art. 14 ust. 5 RODO nie będzie musiał wypełniać obowiązku informacyjnego m.in. także jeżeli jego wypełnienie byłoby niemożliwe lub wynikało bezpośrednio z przepisu prawa.

Co do zasady obowiązek informacyjny można wypełnić bezpośrednio w formularzu pozyskiwania danych (w szczególności przy treści zgody na przetwarzanie danych). Najłatwiej oraz najwygodniej wypełnić go bezpośrednio w regulaminie świadczenia usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny zamieszczamy w szczególności w (dotyczy pozyskania danych bezpośrednio od podmiotu danych):

  • regulaminie konkursu
  • regulaminie świadczenia usług drogą elektroniczną
  • regulaminie wydarzenia
  • regulaminie biblioteki
  • regulaminie sklepu internetowego
  • regulaminie newslettera

Szczególnie dobrym momentem na aktualizację regulaminu jest konieczność zamieszczenia nowego obowiązku już pod RODO.

Wystarczy w regulaminie dodać paragraf dotyczący informacji o danych osobowych, w którym zostaną zamieszczone niezbędne informacje wymagane w art. 13 RODO.

Przykładowy obowiązek informacyjny (proszę zwrócić uwagę, że nie wszystkie punkty będą miały zawsze zastosowanie, informację należy przygotować pod konkretny proces przetwarzania):

Informacje o przetwarzaniu danych

  1. Administratorem Pani/a danych osobowych jest xxxxxx z siedzibą xxxxxxxxxxxxxx, e-mail: xxxxxxxxxxxxxxx (jeżeli dochodzi do współadministrowania, należy wskazać administratorów, zalecam także wskazanie podziału odpowiedzialności oraz zdań pomiędzy poszczególnymi administratorami)
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail xxxxxxxxxxxxxxx
  3. Dane będą przetwarzane w celu xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx na podstawie xxxxxxxxxxxxxx (proszę wskazać przesłankę legalizującą, np. zgoda, konkretny przepis prawa)
  4. Dane mogą być udostępniane ……………………. w celu prawidłowej realizacji usług określonych w regulaminie (tylko jeżeli ma zastosowanie, inaczej jest to dozwolone tylko na podstawie odrębnie wyrażonej zgody)
  5. Dane mogą być przekazane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub organizacji międzynarodowej (jakiej/gdzie). Administrator informuje, że w tym celu zostały zastosowane zabezpieczenia ………………., w celu uzyskania kopii danych proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych.
  6.  dane będą przechowywane przez okres xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofanie. Skorzystanie  prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Ma Pan/i także prawo do przenoszenia danych (w szczególności historii transakcji)
  10. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (można wskazać dane organu)
  11. Administrator informuje także o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu na zasadach………………. w celu ……………………… (proszę określić także jakie niesie konsekwencje dla tej osoby)

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA