REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami i nie musi wykazywać, że wady zostały spowodowane nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną.
Zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami i nie musi wykazywać, że wady zostały spowodowane nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Przepisy regulujące rękojmię mają szczególne znaczenie praktyczne, ponieważ realizacja uprawnień wynikających z tej instytucji rodzi szczególnie dużo konfliktów między firmami remontowo – budowlanymi a ich klientami. Dobra znajomość przepisów o rękojmi z pewnością może dodać pewności siebie w czasie trudnych rozmów z kontrahentami.

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmie za wady reguluje art. 637. § 1 kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.

Z przepisu tego wynika, że zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami, przy czym nie musi wykazywać, że wady te spowodowane zostały nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną. Może się zdarzyć sytuacja, gdy od początku wiadomo, że wad nie można usunąć, albo że dziełobiorca nie zdoła ich usunąć w rozsądnym czasie. Przypadki takie uregulowane zostały w § 2 omawianego artykułu, przy czym przepis ten rozróżnia sytuacje, kiedy wady są istotne, jak również kiedy wady istotne nie są. W pierwszym przypadku (kiedy wady są istotne) inwestor może odstąpić od umowy, w drugim zaś może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. Tak samo inwestor (zamawiający) może postąpić, gdy ekipa remontowo – budowlana nie usunęła wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

W orzecznictwie i nauce prawa przyjęło się że wady są istotne, jeżeli czynią dzieło niezdatnym do zwykłego użytku, albo które sprzeciwiają się wyraźnej umowie. Powstaje również pytanie, co znaczy obniżenie wynagrodzenia w odpowiednim stosunku.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Trzeba przyjąć, że jest to obniżenie wynagrodzenia o koszt usunięcia wad. W praktyce może się zdążyć, że wady dzieła ujawnią się po pewnym czasie od jego odbioru, lub też że inwestor dopiero po pewnym czasie od odbioru może w pełni zapoznać się z jego właściwościami. W związku z tym Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 listopada 2002 r.IV CKN 1474/2000 LexPolonica nr 379456 stwierdził, że przyjęcie dzieła, mimo nieosiągnięcia jednego z umówionych parametrów, nie pozbawia zamawiającego prawa późniejszego żądania obniżenia wynagrodzenia za dzieło (art. 637 § 2 kc), niezależnie od tego, czy w chwili odbioru żądanie takie zgłosił, czy nie. A co wtedy, jeżeli wadliwością dotknięta jest jedynie część dzieła?

W wyroku z dnia 15 lipca 1974 r. I CR 358/74 LexPolonica nr 320082 Sąd Najwyższy stwierdził, że jeżeli część świadczenia okaże się wadliwa, należy tak postąpić, jak w przypadku wadliwości całego świadczenia (art. 637 kc). Dotyczy to szczególnie przypadku jednoczesnego skutecznego odstąpienia od reszty umowy. Wtedy bowiem część świadczona jest całym dziełem w sensie art. 637 kc. W przepisie tym odróżniono wady istotne od nieistotnych oraz usuwalne od nieusuwalnych; od rodzaju wad uzależniono postępowanie stron, ale nie przewidziano, aby zamawiający musiał przyjąć wadliwe dzieło.

Art. 638 stanowi, że jeżeli z artykułów poprzedzających nie wynika nic innego, do rękojmi za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Moim zdanie odpowiednie stosowanie przepisów o rękojmi przy sprzedaży do umów o dzieło zawieranych przez firmy remontowo – budowlane, oznacza stosowanie w bardzo ograniczonym zakresie. Chodzi mianowicie o modyfikację zasad odpowiedzialności z tytułu rękojmi oraz o zastosowanie przepisów o terminach zawitych do dochodzenia uprawnień z tytułu rękojmi. Na podstawie przepisów o rękojmi przy sprzedaży istnieje możliwość zmodyfikowania odpowiedzialności firmy remontowo - budowlanej w sposób przewidziany w art. 558 kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych. Z kolei § 2 omawianego przepisu stanowi, że wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca (w tym przypadku firma budowlana) zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: ustalenie sposobu wynagrodzenia

Zastosowanie znajdą również przewidziane dla umowy sprzedaży przepisy dotyczące terminów zawitych dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi, a mianowicie art. 563. § 1, który stanowi, że kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Z kolejnych paragrafów omawianego artykułu wynika , że przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu.

Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.

Należy zwrócić także uwagę na przepis art. 568 kodeksu cywilnego. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Jednak upływ ww. terminów nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony także po upływie tych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA