REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Michalak
licencjonowany doradca restrukturyzacyjny, ekonomista, biegły sądowy
Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?
Pre-pack – korzyść dla dłużnika, ale czy dla wierzycieli?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pre-pack, czyli przygotowana likwidacja polega na ogłoszeniu upadłości dłużnika z równoległym wskazaniem przez sąd nabywcy, ceny i innych warunków sprzedaży majątku dłużnika.

Wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży majątku może obejmować – w zależności od potrzeb inwestora – całość przedsiębiorstwa dłużnika, jego zorganizowaną część lub też składniki majątkowe stanowiące znaczną część przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada optymalizacji

Zasada optymalizacji, wyrażona w art. 2 prawa upadłościowego determinuje nasz sposób myślenia o wszelkich aspektach postępowania upadłościowego, w tym o instytucji przygotowanej likwidacji (pre-pack). W przypadku pre-pack jednak często podkreśla się korzyści inwestorów czy zachowanie przedsiębiorstwa upadłego, co niesie ze sobą szereg dalszych wymiernych korzyści.

Nie jest jednak prawidłowym myśleniem, że wierzyciele nie odnoszą istotnych korzyści z przygotowanej likwidacji bądź są przez nią pokrzywdzeni. Częstym zarzutem względem procedowanej już przed sądem przygotowanej likwidacji jest zaniżenie wartości aktywów - przedmiotu przygotowanej likwidacji. I rzeczywiście wartość aktywów w takim kontekście jest najczęściej niższa niż w warunkach rynkowych, ale jest to głębokie uzasadnione, a też i konieczne, ale nie wolno tracić z pola widzenia innych okoliczności.

Pre-pack a oferta

Po pierwsze pre-pack to zwykle jedyna oferta na stole - innymi słowy: lepszej oferty nie ma i trzeba się pogodzić z tym, a już między bajki włożyć opowieści, że „syndyk sprzeda drożej”. Nie sprzeda dużo drożej, co najwyżej odrobinę drożej, ale jednocześnie poniesie duże koszty postępowania (o czym niżej), co i tak sprawi, że zaspokojenie wierzycieli będzie niższe.

REKLAMA

Koszty postępowania upadłościowego

Po drugie koszty postępowania upadłościowego w wariancie klasycznym są na tyle wyższe od wariantu pre-pack (różnice sięgają często kwot milionowych), że nawet legendarne „syndyk sprzeda drożej” niczego tu nie zmienia. I znów może tu się pojawić kolejna historia: „ale syndyk wydzierżawi” i osiągnie z tego tytułu nie wiadomo jak wielkie wpływy do masy upadłości. Jest to jednak zwykle twierdzenie niemające realnych podstaw, a też należy pamiętać, że postępowanie upadłościowe ma służyć szybkiej likwidacji aktywów upadłego, a nie wieloletniemu prowadzeniu działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co z pieniędzmi?

Po trzecie pre-pack to pieniądze na stole, a nie wyimaginowane „wielkie” wpływy do masy upadłości w toku klasycznego postępowania upadłościowego, czy też obarczone sporymi ryzykami wykonanie układu zawartego z wierzycielami. Oferta pre-packowa to dla wierzycieli konkretny pieniądz dzisiaj, a nie nadzieja na przyszłe większe pieniądze, tym bardziej w kontekście niepewności co do rezultatów postępowania upadłościowego.

Po czwarte - wszyscy powtarzamy, że czas to pieniądz i sentencja ta znajduje też potwierdzenie w naukach ekonomicznych i rozumieniu wartości pieniądza w czasie – dzisiaj uzyskana jedna złotówka (zwłaszcza w okresie wysokiej inflacji) jest czasem warta tyle, co 1,50 zł wypłacone za kilka lat (gdy już doczekamy się planu podziału).

Podsumowanie

Reasumując pre-pack to najczęściej rozwiązanie najkorzystniejsze dla wierzycieli i warto jest to zrozumieć. Pre-pack to wprawdzie najczęściej rezygnacja z części wierzytelności, jednak trzeba na to często spojrzeć przez pryzmat powiedzenia „lepszy wróbel w garści, niż gołąb na dachu”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA