REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od marketów - projekt ustawy

Podatek od marketów - projekt ustawy. /fot. Fotolia
Podatek od marketów - projekt ustawy. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że kwota wolna zapisana w projekcie o podatku od marketów ulegnie podwyższeniu. Dochody z podatku od marketów mają sięgnąć ok. 2 mld zł rocznie.

Jak podały źródła PAP w MF, projekt jest obecnie modyfikowany po piątkowych konsultacjach z kierowanym przez posła Abramowicza zespołem parlamentarnym. Według nich projekt nadal ma mieć tzw. odrębną ścieżkę legislacyjną i trafić do konsultacji międzyresortowych we wtorek lub środę.

REKLAMA

Źródła wskazały też, że główne założenia projektu miały pozostać niezmienione, w tym np. wyższe opodatkowanie handlu w niedziele.

REKLAMA

Tymczasem - jak powiedział PAP Abramowicz - to nie kwota wolna w podatku od marketów jest kwestią problematyczną w projekcie: "Kwota wolna była dogadana. Ministerstwo było tak dobre, że zwiększyło ją o 50 proc. (w porównaniu z pierwotnym postulatem 12 mln zł do 18 mln zł rocznie, czyli 1,5 mln zł miesięcznie-PAP). Tu żadnych protestów nie było". "Nie bardzo wiem, co chce ministerstwo osiągnąć w ten sposób. Przy 1,5 mln zł miesięcznie to w zasadzie wszystkie małe sklepy nie byłyby objęte tym podatkiem" - zaznaczył poseł. Jego zdaniem, jeśli rzeczywiście kwota wolna zostanie jeszcze podniesiona, to na pewno branża protestować nie będzie.

Abramowicz wskazał, że podczas piątkowego spotkania przedstawiciele branży wyrazili natomiast niezadowolenie z pomysłów opodatkowania przychodów w soboty i niedziele oraz z opodatkowania franczyzy w takiej formie, w jakiej chciało ministerstwo. "W przypadku sklepu osiedlowego, który załóżmy ma 200 tys. zł obrotów, a jest zrzeszony w różnych organizacjach - które to organizacje kupcy tworzyli przez wiele lat, żeby wspólnie działać na rynku i dzięki temu utrzymać się na nim - ministerstwo chciało opodatkować obrót całej organizacji. (...) Siłą rzeczy sklep o obrotach 200 tys. zł zapłaciłby taki sam podatek jak hipermarket. To co proponowało MF nie obejmowało specyfiki polskiej franczyzy" - tłumaczył.

I podkreślił: "Jeśli ministerstwo podniesie kwotę wolną, a tego nie zmieni, to problemu nie załatwi".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówił poseł, drugim problemem jest podatek od sprzedaży w weekendy. "To przecież skomplikuje system. Będzie trzeba prowadzić dodatkową rachunkowość" - argumentował i wyraził nadzieję, że projekt zostanie poprawiony.

REKLAMA

Zgodnie z pierwotną propozycją MF, która trafiła do kancelarii premiera 25 stycznia, podatek ma mieć trzy stawki. Stawka 0,7 proc. ma obciążać przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych. Stawka 1,3 proc. ma być płacona od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu. Stawka 1,9 proc. ma obowiązywać od przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy (to ostatnie kryterium odnosić się będzie do tych sprzedawców detalicznych, którzy na mocy przepisów będą prowadzili sprzedaż w takie dni).

"Podatnikami nowej daniny będą wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni. Przedmiotem opodatkowania będzie miesięczny przychód ze sprzedaży towarów. Kwota wolna od opodatkowania to 1,5 mln zł netto miesięcznie (18 mln zł rocznie - PAP). Podatnicy, którzy nie przekroczą tej kwoty będą zwolnieni z podatku i nie będą obowiązani do składania deklaracji podatkowych" - głosił komunikat resortu finansów z 25 stycznia.

Projekt miałby wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Podatek od marketów ma być jednym z dodatkowych źródeł dochodów, z których sfinansowany ma być, według programu PiS, m.in. program 500+. W myśl projektu budżetu na 2016 rok dochody z podatku od marketów powinny wynieść ok. 2 mld zł rocznie.

Źródło: PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA