REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit działalności nierejestrowanej 2025. Co jeśli przekroczę limit działalności nierejestrowanej? Czy trzeba mieć kasę fiskalną przy działalności nierejestrowanej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marzena Sarniewicz
Marzena Sarniewicz
Limit działalności nierejestrowanej 2025
Limit działalności nierejestrowanej 2025 do jakiej kwoty?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nierejestrowana działalność gospodarcza to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów w 2025? Czy trzeba mieć kasę fiskalną przy działalności nierejestrowanej?

rozwiń >

Co to jest działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana (niewidencjonowana) to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy. Możesz ją prowadzić, jeśli:

REKLAMA

REKLAMA

  • nie przekraczasz miesięcznego limitu przychodów,
  • w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziłeś działalności gospodarczej (lub była ona zawieszona).

Limit działalności nierejestrowanej 2025 – ile wynosi?

W 2025 roku limit miesięcznych przychodów z działalności nierejestrowanej wynosi:

3499,50 zł brutto

To dokładnie 75% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2025 roku. Przekroczenie tej kwoty choćby w jednym miesiącu oznacza obowiązek rejestracji działalności gospodarczej.

REKLAMA

Co zrobić jeśli przekroczysz limit działalności nierejestrowanej?

Jest 7 dni od przekroczenia przychodu, aby zrejestrować działalność w CEIDG. Można wtedy przejść na tzw. ulgę na start i być przez 6 miesięcy zwolnionym z części składek ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak obliczyć przychód działalności nierejestrowanej?

Do limitu wliczają się:

  • kwoty należne – wynikające z wystawionych rachunków i faktur (nawet jeśli klient jeszcze nie zapłacił),
  • zaliczki otrzymane przed sprzedażą.

Nie wliczają się natomiast:

  • wartości zwróconych towarów,
  • udzielone rabaty, bonifikaty, obniżki za uregulowanie płatności przed terminem (skont).

Dla celów podatkowych jako przychód uznaje się tylko to, co faktycznie wpłynęło na  konto lub zostało zapłacone gotówką przez klienta.

Kto może prowadzić działalność nierejestrowaną?

Tylko osoba fizyczna. Działalność nie może być prowadzona wspólnie z inną osobą ani w formie spółki. Nie trzeba mieć NIP ani REGON. Przepisy nie wskazują specjalnych ograniczeń co do wieku – działalność może prowadzić również osoba niepełnoletnia (z zastrzeżeniem innych przepisów, np. Kodeksu pracy).

Obowiązki w działalności nierejestrowanej

Choć firmy nie trzeba rejestrować, jest kilka obowiązków:

  • prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży,
  • rozliczenie się roczne w formularzu PIT-36,
  • przestrzeganie praw konsumentów (w tym 14-dniowego prawa zwrotu),
  • wystawianie rachunków lub faktur na żądanie klienta.

Jakie są korzyści działalności nierejestrowanej?

  • brak konieczności rejestracji firmy w CEIDG i zgłoszeń do GUS,
  • brak składek ZUS (społecznych i zdrowotnych),
  • brak zaliczek na podatek dochodowy,
  • brak VAT (jeśli przychody nie przekraczają 200 000 zł rocznie),
  • prosta księgowość (tylko ewidencja sprzedaży).

Czy trzeba mieć kasę fiskalną przy działalności nierejestrowanej?

Nie. Jeśli sprzedawane są towary/usługi dla osób fizycznych i nie przekroczone limity ustawowe. Są jednak wyjątki np. przy sprzedaży perfum czy usług kosmetycznych kasa może być wymagana wcześniej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA