REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na rynku usług pocztowych tradycyjne listy wciąż mają się dobrze, głównie za sprawą poleconych z urzędów
Na rynku usług pocztowych tradycyjne listy wciąż mają się dobrze, głównie za sprawą poleconych z urzędów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Z udziałem w rynku usług pocztowych na poziomie 36,9 proc. w ogólnej liczbie zrealizowanych usług, pozostają one drugim najważniejszym filarem rynku.

REKLAMA

Rynek usług pocztowych wciąż z dwucyfrowym wzrostem, listy trzymają się mocno

Najnowszy raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczący rynku pocztowego w Polsce wskazuje na 13-procentowy wzrost wartości sektora oraz 5,4-procentowy wzrost ogólnego wolumenu zrealizowanych usług. To kolejny rok, w którym rynek odnotował dwucyfrową dynamikę wzrostu wartości.
Na podstawie danych przekazanych przez 98 operatorów świadczących usługi pocztowe w Polsce, UKE opublikował coroczną edycję raportu o stanie rynku pocztowego. Dokument ponownie analizuje strukturę sektora oraz przedstawia szczegółowe dane dotyczące jego segmentów odpowiadających za realizację ponad 2 miliardów usług w 2024 roku.

Listów nie ubywa, ale dodatnie wolumeny tylko w przesyłkach kurierskich

REKLAMA

Mimo ogólnego wzrostu wartości rynku, dodatnią dynamikę wolumenów rok do roku odnotowały wyłącznie usługi kurierskie, które utrzymują swoją dominującą pozycję w sektorze pocztowym. W porównaniu z rokiem 2023 liczba przesyłek kurierskich wzrosła o ponad 15 proc., a przychody – o ponad 16 proc.
W przeciwieństwie do tego segmentu, pozostałe obszary rynku zanotowały spadki wolumenów, a także wartości. Wyjątkiem są przesyłki listowe, które pomimo 5,6-procentowego spadku liczby nadań, zanotowały dodatni przyrost wartości o blisko 6 proc. Tym samym tradycyjne formy przekazu pozostają drugim najważniejszym segmentem rynku, co świadczy o utrzymującym się znaczeniu tego kanału komunikacji w wielu branżach.

- Na obecny kształt rynku wpływają przede wszystkim postępująca cyfryzacja oraz dynamiczny rozwój handlu elektronicznego. Prognozy wskazują, że przesyłki kurierskie nadal będą dominować, a ich pozycja będzie umacniana przez rosnącą wartość sektora e-commerce, który niezmiennie generuje najwyższe zapotrzebowanie na tego typu usługi. Warto jednak odnotować, że pomimo znaczącej przewagi tego segmentu, istotną pozycję utrzymują przesyłki listowe. Analizując naszą własną strukturę sprzedaży widzimy, że tradycyjne formy przekazu nadal potrzebne są w takich branżach jak telekomunikacja, finanse i bankowość czy windykacja, a także administracja publiczna – mówi Janusz Konopka, prezes zarządu operatora pocztowego Speedmail.

REKLAMA

Za realizację usług powszechnych w Polsce odpowiedzialny jest operator wyznaczony, którym od 2016 roku jest Poczta Polska.
Przesyłki, wchodzące w zakres usługi powszechnej, mogą być już jednak obsługiwane przez innych operatorów. Najczęściej są to pisma urzędowe, umowy czy korespondencja rozliczeniowa. Choć w tym obszarze rynek jest zliberalizowany, w praktyce świadczeniem tego typu usług zajmuje się dwóch operatorów – Poczta Polska oraz prywatny operator Speedmail.
Jak podaje raport UKE, w 2024 roku oba podmioty odpowiadały łącznie za 99,3 proc. wolumenu oraz 99 proc. przychodów w tym obszarze. Operatorzy na rynku krajowym jak i zagranicznym zrealizowali łącznie 430,5 mln usług, co przełożyło się na przychody w wysokości 1 380 mln zł. Choć wartość tego segmentu rosła, to w porównaniu z 2023 rokiem odnotowano spadek wolumenu o 4,1 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dysproporcja między dynamiką wolumenu a przychodów wynika częściowo ze zmian cen za świadczone usługi, które są efektem rosnących kosztów operacyjnych, ponoszonych przez operatorów.
Natomiast jeśli spojrzymy na strukturę wolumenów w segmencie usług wchodzących w zakres usług powszechnych, wyraźnie widać dominację przesyłek listowych – stanowią one niemal 97 proc. wszystkich nadań. Z kolei realizacja usługi paczka pocztowa ma charakter marginalny - na coraz mniejsze jej znaczenie wpływa rosnąca popularność i dostępność usług kurierskich. – dodaje Janusz Konopka

Listy: przesyłki reklamowe nadal w cenie

Wśród pozostałych usług pocztowych wyróżniamy przekazy pocztowe, przesyłki reklamowe, druki bezadresowe oraz takie formaty jak przesyłki hybrydowe.
W raporcie UKE szczególną uwagę poświęcono dwóm typom usług, które generują zdecydowanie najwyższy wolumen w tym segmencie – przesyłkom reklamowym odpowiadającym za prawie 69 proc. wolumenu oraz przekazom pocztowym których udział wynosi nieco ponad 28 proc.

- Statystki pozostałych usług pocztowych świadczą o niesłabnącej popularności direct mailingu. Ta forma komunikacji marketingowej, oparta na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą, uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych metod reklamy. Przedsiębiorstwa, dostrzegając jej potencjał, chętnie realizują swoje kampanie z wykorzystaniem przesyłek doręczanych bezpośrednio do skrzynek pocztowych. To z kolei przekłada się na ciągle wysoki wolumen realizowanej usługi - dodaje Maciej Frukacz prezes firmy EDC, specjalizującej się w komunikacji bezpośredniej.
Obecna sytuacja na polskim rynku pocztowym wpisuje się w globalne trendy – usługi kurierskie zdecydowanie dominują w strukturze sektora, podczas gdy operatorzy specjalizujący się w usługach listowych dostosowują swoje modele biznesowe do zmieniających się oczekiwań klientów.
Mimo spadków wolumenów, dane zaprezentowane w raporcie o stanie rynku pocztowego potwierdzają, że zapotrzebowanie na korespondencje listową, było, jest i będzie potrzebne. Segment listowy nadal pozostaje istotny w strukturach rynku pocztowego i stanowi jeden z jego głównych filarów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

REKLAMA