REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na rynku usług pocztowych tradycyjne listy wciąż mają się dobrze, głównie za sprawą poleconych z urzędów
Na rynku usług pocztowych tradycyjne listy wciąż mają się dobrze, głównie za sprawą poleconych z urzędów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Z udziałem w rynku usług pocztowych na poziomie 36,9 proc. w ogólnej liczbie zrealizowanych usług, pozostają one drugim najważniejszym filarem rynku.

REKLAMA

Rynek usług pocztowych wciąż z dwucyfrowym wzrostem, listy trzymają się mocno

Najnowszy raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczący rynku pocztowego w Polsce wskazuje na 13-procentowy wzrost wartości sektora oraz 5,4-procentowy wzrost ogólnego wolumenu zrealizowanych usług. To kolejny rok, w którym rynek odnotował dwucyfrową dynamikę wzrostu wartości.
Na podstawie danych przekazanych przez 98 operatorów świadczących usługi pocztowe w Polsce, UKE opublikował coroczną edycję raportu o stanie rynku pocztowego. Dokument ponownie analizuje strukturę sektora oraz przedstawia szczegółowe dane dotyczące jego segmentów odpowiadających za realizację ponad 2 miliardów usług w 2024 roku.

Listów nie ubywa, ale dodatnie wolumeny tylko w przesyłkach kurierskich

REKLAMA

Mimo ogólnego wzrostu wartości rynku, dodatnią dynamikę wolumenów rok do roku odnotowały wyłącznie usługi kurierskie, które utrzymują swoją dominującą pozycję w sektorze pocztowym. W porównaniu z rokiem 2023 liczba przesyłek kurierskich wzrosła o ponad 15 proc., a przychody – o ponad 16 proc.
W przeciwieństwie do tego segmentu, pozostałe obszary rynku zanotowały spadki wolumenów, a także wartości. Wyjątkiem są przesyłki listowe, które pomimo 5,6-procentowego spadku liczby nadań, zanotowały dodatni przyrost wartości o blisko 6 proc. Tym samym tradycyjne formy przekazu pozostają drugim najważniejszym segmentem rynku, co świadczy o utrzymującym się znaczeniu tego kanału komunikacji w wielu branżach.

- Na obecny kształt rynku wpływają przede wszystkim postępująca cyfryzacja oraz dynamiczny rozwój handlu elektronicznego. Prognozy wskazują, że przesyłki kurierskie nadal będą dominować, a ich pozycja będzie umacniana przez rosnącą wartość sektora e-commerce, który niezmiennie generuje najwyższe zapotrzebowanie na tego typu usługi. Warto jednak odnotować, że pomimo znaczącej przewagi tego segmentu, istotną pozycję utrzymują przesyłki listowe. Analizując naszą własną strukturę sprzedaży widzimy, że tradycyjne formy przekazu nadal potrzebne są w takich branżach jak telekomunikacja, finanse i bankowość czy windykacja, a także administracja publiczna – mówi Janusz Konopka, prezes zarządu operatora pocztowego Speedmail.

REKLAMA

Za realizację usług powszechnych w Polsce odpowiedzialny jest operator wyznaczony, którym od 2016 roku jest Poczta Polska.
Przesyłki, wchodzące w zakres usługi powszechnej, mogą być już jednak obsługiwane przez innych operatorów. Najczęściej są to pisma urzędowe, umowy czy korespondencja rozliczeniowa. Choć w tym obszarze rynek jest zliberalizowany, w praktyce świadczeniem tego typu usług zajmuje się dwóch operatorów – Poczta Polska oraz prywatny operator Speedmail.
Jak podaje raport UKE, w 2024 roku oba podmioty odpowiadały łącznie za 99,3 proc. wolumenu oraz 99 proc. przychodów w tym obszarze. Operatorzy na rynku krajowym jak i zagranicznym zrealizowali łącznie 430,5 mln usług, co przełożyło się na przychody w wysokości 1 380 mln zł. Choć wartość tego segmentu rosła, to w porównaniu z 2023 rokiem odnotowano spadek wolumenu o 4,1 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dysproporcja między dynamiką wolumenu a przychodów wynika częściowo ze zmian cen za świadczone usługi, które są efektem rosnących kosztów operacyjnych, ponoszonych przez operatorów.
Natomiast jeśli spojrzymy na strukturę wolumenów w segmencie usług wchodzących w zakres usług powszechnych, wyraźnie widać dominację przesyłek listowych – stanowią one niemal 97 proc. wszystkich nadań. Z kolei realizacja usługi paczka pocztowa ma charakter marginalny - na coraz mniejsze jej znaczenie wpływa rosnąca popularność i dostępność usług kurierskich. – dodaje Janusz Konopka

Listy: przesyłki reklamowe nadal w cenie

Wśród pozostałych usług pocztowych wyróżniamy przekazy pocztowe, przesyłki reklamowe, druki bezadresowe oraz takie formaty jak przesyłki hybrydowe.
W raporcie UKE szczególną uwagę poświęcono dwóm typom usług, które generują zdecydowanie najwyższy wolumen w tym segmencie – przesyłkom reklamowym odpowiadającym za prawie 69 proc. wolumenu oraz przekazom pocztowym których udział wynosi nieco ponad 28 proc.

- Statystki pozostałych usług pocztowych świadczą o niesłabnącej popularności direct mailingu. Ta forma komunikacji marketingowej, oparta na bezpośrednim kontakcie z odbiorcą, uznawana jest za jedną z najskuteczniejszych metod reklamy. Przedsiębiorstwa, dostrzegając jej potencjał, chętnie realizują swoje kampanie z wykorzystaniem przesyłek doręczanych bezpośrednio do skrzynek pocztowych. To z kolei przekłada się na ciągle wysoki wolumen realizowanej usługi - dodaje Maciej Frukacz prezes firmy EDC, specjalizującej się w komunikacji bezpośredniej.
Obecna sytuacja na polskim rynku pocztowym wpisuje się w globalne trendy – usługi kurierskie zdecydowanie dominują w strukturze sektora, podczas gdy operatorzy specjalizujący się w usługach listowych dostosowują swoje modele biznesowe do zmieniających się oczekiwań klientów.
Mimo spadków wolumenów, dane zaprezentowane w raporcie o stanie rynku pocztowego potwierdzają, że zapotrzebowanie na korespondencje listową, było, jest i będzie potrzebne. Segment listowy nadal pozostaje istotny w strukturach rynku pocztowego i stanowi jeden z jego głównych filarów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA