REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w delegowaniu pracowników nie zaszkodzą firmom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Parlament Europejski przyjął nową dyrektywę dotyczącą delegowania pracowników. Nowe przepisy mają poprawić ochronę praw pracowników, uregulować środki kontroli w firmach delegujących do pracy oraz wprowadzić zmiany w sektorze budownictwa, czyli tzw. odpowiedzialność solidarną wykonawców.

Przyjęta kompromisowa wersja dyrektywy nie pozbawia polskich przedsiębiorców możliwości delegowania pracowników, a było takie zagrożenie - uważa Konfederacja Lewiatan.

REKLAMA

Po przyjęciu dyrektywy nowe prawo zacznie obowiązywać w państwach członkowskich wiosną 2016 roku. Uważa się, że został osiągnięty kompromis - nowe przepisy zapewnią delegowanym ochronę prawną, nie utrudniając przy tym świadczenia usług w Unii Europejskiej (na czym bardzo zależało polskim przedsiębiorcom). Nowe przepisy wprowadzają m.in. mechanizm solidarnej odpowiedzialności wykonawców w sektorze budownictwa, zakładający np. kary dla firm zamawiających usługi, jeśli podwykonawca nie płaci wynagrodzeń delegowanym pracownikom. Dodatkowo kraje członkowskie będą mogły wprowadzić alternatywne rozwiązania w postaci sankcji finansowych nakładanych na wykonawcę. Państwa będą zobowiązane do uznawania kar finansowych nakładanych na przedsiębiorcę w innym kraju UE.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Czy minimalne wynagrodzenie od zlecenia jest potrzebne?

REKLAMA

- Trudne negocjacje dotyczyły porozumienia w sprawie środków kontrolnych stosowanych przez kraje UE wobec zagranicznych usługodawców. Zgodnie z uzgodnieniami państwa członkowskie będą miały pełną swobodę w ich doborze, pod warunkiem, że instrumenty te będą uzasadnione i proporcjonalne. Komisja Europejska ma prawo zbadać ich zgodność z prawem unijnym - mówi dr Grzegorz Baczewski, dyrektor departamentu dialogu i stosunków pracy Konfederacji Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Polskie firmy obawiały się wprowadzenia przepisu uniemożliwiającego wysyłanie na stanowiska, które wcześniej były już zajęte przez innego delegowanego pracownika. W praktyce mogło to oznaczać jednorazowość danego miejsca pracy. Ostatecznie do dyrektywy wdrożeniowej dołączono deklarację potwierdzającą, że zastępowalność jest dozwolona i nie świadczy o nielegalności delegowania.

Z punktu widzenia biznesu dyrektywa została wypracowana przez polski rząd na dobrych warunkach świadczących o wolności handlu i usług w UE. Niemniej nasi przedsiębiorcy spotykają się z przykładami dyskryminacji. Z taką sytuacją mają do czynienia się m.in. polskie firmy świadczące usługi na rynku francuskim. Problem dotyczy głównie sektora budowlanego, przewozowego oraz agencji pracy tymczasowych. Przykład? Francuska Federacja Budowlana rozesłała list, w którym lokalne firmy zachęca się do walki z pracownikami delegowanymi za pomocą donosów składanych do inspekcji pracy. Do Polskiej Izby Handlu docierają informacje o wzmożonych i często nieuzasadnionych kontrolach, którym poddawane są polskie firmy świadczące usługi na francuskim rynku. W związku z tym ważne jest aby teraz monitorować wdrażanie dyrektywy w poszczególnych krajach, aby nie dochodziło do nadużyć polegających np. nieuzasadnionego i nieproporcjonalnego stosowania że instrumenty kontrolnych w poszczególnych krajach.

Delegowanie pracowników jest wprowadzone po to, by realizować najbardziej fundamentalny filar rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, jakim jest swoboda przepływu usług. Dzięki niemu polski pracodawca, który ma do wykonania zlecenie np. na terenie Francji może wysłać swoich pracowników tymczasowo do pracy i nie musi ich zgłaszać do ubezpieczeń społecznych we Francji. Jest to rozwiązanie korzystne dla pracowników, którzy pracując u jednego pracodawcy, ale wykonując pracę w różnych państwach członkowskich, przez cały czas są ubezpieczeni w tym samym państwie. W przeciwnym wypadku podlegaliby ubezpieczeniu w różnych państwach na krótkie okresy czasu. Byłoby to przyczyną wielu komplikacji zarówno dla samych pracowników, jak i dla pracodawcy i samych instytucji zabezpieczenia społecznego.

Polskie przedsiębiorstwa usługowe bardzo szybko wyrosły na lidera w transgranicznym świadczeniu usług w Europie. Szacuje się, że w całej Unii pracuje ok. 1 milion pracowników delegowanych, z czego co najmniej 230 tysięcy delegowanych jest przez polskie przedsiębiorstwa. To daje nam pierwsze miejsce. Na drugim i trzecim miejscu są Francja (220 tys.) i Niemcy (200 tys.) Polskie usługi to jedna z niewielu przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki w UE.

W krajach Europy Zachodniej firmy delegujące często oskarża się o dumping socjalny (zaniżanie ceny przez zaniżone standardy socjalne dot. warunków pracy, wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne) - są to często zarzuty polityczne propagujące i utrwalające szkodliwe stereotypy. W rzeczywistości zachodni kontrahenci decydują się na współpracę z polskimi firmami usługowymi, ponieważ polscy pracownicy są świetnie wykwalifikowani, doświadczeni i mają bardzo wysoką motywację do pracy. Nie bez znaczenia jest fakt, że polskie usługi mają konkurencyjne ceny, ale twierdzenie, że Polacy wygrywają wyłącznie ceną jest szkodliwym stereotypem. Przedsiębiorcy wielokrotnie wypowiadali się, że zachodni partnerzy często gotowi są płacić im więcej, niż lokalnym firmom, ponieważ Polacy oferują wyższą jakość i potrafią elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby.

Podróż służbową można rozliczyć w kosztach firmowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA