REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe standardy dostępności: dla kogo nowe obowiązki a dla kogo największe korzyści
Nowe standardy dostępności: dla kogo nowe obowiązki a dla kogo największe korzyści
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

– Jej celem jest wyrównanie dostępu do technologii poprzez zwiększenie nacisku na spełnianie standardów dostępności. Ten obszar produktu, dziś często pomijany, stanie się jednym z kluczowych wymogów prawnych dla firm. Odpowiednio wczesna reakcja to nie tylko sposób na spełnienie kryteriów, ale też szansa na zdobycie przewagi konkurencyjnej – tłumaczy Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

REKLAMA

Kto skorzysta na nowych standardach dostępności

REKLAMA

Według WHO, około 15 proc. populacji świata, czyli 1 miliard ludzi, żyje z jakąś formą niepełnosprawności. To właśnie z myślą o tej grupie dyrektywa wprowadza jednolite standardy dostępności, obejmujące strony internetowe, aplikacje mobilne, terminale płatnicze czy automaty biletowe. Standard wyznaczy tu zestaw wytycznych WCAG 2.1 na poziomie A i AA.

Jak podkreśla Łukasz Okoński, dostępność to jednak coś więcej i dotyczy także osób z czasowymi ograniczeniami sprawności.
Rodzic z dzieckiem na ręku z pewnością zyska na zaprojektowaniu intuicyjnych gestów w aplikacji mobilnej. Mamy coraz chętniej korzystającą z produktów cyfrowych grupę seniorów – tu z pomocą przyjdzie dodanie poprawnego skalowania się treści i odpowiednich kontrastów. W rzeczywistości więc spełnianie standardów dostępności to sytuacja typu win–win, bo zastosowanie poprawnej i intuicyjnej nawigacji, właściwych kontrastów czy dodanie napisów do treści wideo poprawi jakość doświadczenia każdego użytkownika produktu – wyjaśnia Head of Product Design w Future Mind 

Jak się przygotować? Najpierw audyt – jak dostępność przedstawia się obecnie

Handel detaliczny, teraz określany zazwyczaj mianem branży retail, pamięta postrach, jaki siała (i wciąż sieje) dyrektywa Omnibus. Brak odpowiedniego przygotowania kosztował wiele firm znaczące kary finansowe.

–Wdrożenie zmian wynikających z EAA to proces wymagający czasu i właściwego podejścia. Szczególnie istotne jest to w przypadku aplikacji mobilnych, gdzie proste wtyczki czy standardowe narzędzia okazują się niewystarczające – podkreśla Łukasz Okoński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co więc zrobić? W ocenie Łukasza Okońskiego, pierwszym krokiem jest audyt dostępności na poziomie warstwy UX/UI i kodu produktu. Nieocenioną wartość stanowią tu testy z udziałem grup docelowych – to szybki sposób na realną weryfikację produktu z perspektywy osób, które w praktyce korzystają z rozwiązań wspierających dostępność.

Kolejnym etapem jest wdrożenie zmian – audytowane obszary należy przełożyć na konkretne zadania realizowane przez zespół deweloperski. Cały proces wymaga nieco czasu i zaangażowania, dlatego warto rozpocząć go z odpowiednim wyprzedzeniem – dodaje Head of Product Design w Future Mind.

Poprawa dostępności to realny wzrost liczby użytkowników

Łukasz Okoński  widzi to tak. Przywołana już tutaj skala sprawia, że poprawa obszaru dostępności przełoży się na realny wzrost liczby użytkowników.
– Dodatkowo, grupa ta gwarantuje wyższą lojalność. Podwyższona wrażliwość na aspekt dostępności sprawia, że tacy użytkownicy znacznie chętniej polecają produkty, które spełniają odpowiednie standardy, i sami pozostają w nich na dłużej. Jeśli jednak produkt jest niedostępny cyfrowo – nigdy więcej do niego nie wrócą – tłumaczy Head of Product Design w Future Mind.

Dostępność wpływa pozytywnie również na inne aspekty: poprawia widoczność w wyszukiwarkach i wzmacnia wizerunek marki jako inkluzywnej i dbającej o komfort korzystania z produktu.
Zignorowanie wymagań EAA będzie miało z kolei swoje negatywne konsekwencje. Poza karami finansowymi, ucierpi też zaufanie klientów i ulotni się szansa na powiększenie grona odbiorców produktu oraz poprawę jakości doświadczenia użytkownika.
Odpowiednie przygotowanie się do Europejskiego Aktu o Dostępności to zatem świetna szansa na osiągnięcie mierzalnych korzyści biznesowych. Wsparcie ekspertów pozwoli nie tylko spełnić wymogi prawne, ale też tworzyć produkty, które wyznaczają rynkowe trendy. Czerwiec 2025 już blisko, więc czas na działanie jest teraz – podsumowuje Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA