REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe standardy dostępności: dla kogo nowe obowiązki a dla kogo największe korzyści
Nowe standardy dostępności: dla kogo nowe obowiązki a dla kogo największe korzyści
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

– Jej celem jest wyrównanie dostępu do technologii poprzez zwiększenie nacisku na spełnianie standardów dostępności. Ten obszar produktu, dziś często pomijany, stanie się jednym z kluczowych wymogów prawnych dla firm. Odpowiednio wczesna reakcja to nie tylko sposób na spełnienie kryteriów, ale też szansa na zdobycie przewagi konkurencyjnej – tłumaczy Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

REKLAMA

Kto skorzysta na nowych standardach dostępności

REKLAMA

Według WHO, około 15 proc. populacji świata, czyli 1 miliard ludzi, żyje z jakąś formą niepełnosprawności. To właśnie z myślą o tej grupie dyrektywa wprowadza jednolite standardy dostępności, obejmujące strony internetowe, aplikacje mobilne, terminale płatnicze czy automaty biletowe. Standard wyznaczy tu zestaw wytycznych WCAG 2.1 na poziomie A i AA.

Jak podkreśla Łukasz Okoński, dostępność to jednak coś więcej i dotyczy także osób z czasowymi ograniczeniami sprawności.
Rodzic z dzieckiem na ręku z pewnością zyska na zaprojektowaniu intuicyjnych gestów w aplikacji mobilnej. Mamy coraz chętniej korzystającą z produktów cyfrowych grupę seniorów – tu z pomocą przyjdzie dodanie poprawnego skalowania się treści i odpowiednich kontrastów. W rzeczywistości więc spełnianie standardów dostępności to sytuacja typu win–win, bo zastosowanie poprawnej i intuicyjnej nawigacji, właściwych kontrastów czy dodanie napisów do treści wideo poprawi jakość doświadczenia każdego użytkownika produktu – wyjaśnia Head of Product Design w Future Mind 

Jak się przygotować? Najpierw audyt – jak dostępność przedstawia się obecnie

Handel detaliczny, teraz określany zazwyczaj mianem branży retail, pamięta postrach, jaki siała (i wciąż sieje) dyrektywa Omnibus. Brak odpowiedniego przygotowania kosztował wiele firm znaczące kary finansowe.

–Wdrożenie zmian wynikających z EAA to proces wymagający czasu i właściwego podejścia. Szczególnie istotne jest to w przypadku aplikacji mobilnych, gdzie proste wtyczki czy standardowe narzędzia okazują się niewystarczające – podkreśla Łukasz Okoński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co więc zrobić? W ocenie Łukasza Okońskiego, pierwszym krokiem jest audyt dostępności na poziomie warstwy UX/UI i kodu produktu. Nieocenioną wartość stanowią tu testy z udziałem grup docelowych – to szybki sposób na realną weryfikację produktu z perspektywy osób, które w praktyce korzystają z rozwiązań wspierających dostępność.

Kolejnym etapem jest wdrożenie zmian – audytowane obszary należy przełożyć na konkretne zadania realizowane przez zespół deweloperski. Cały proces wymaga nieco czasu i zaangażowania, dlatego warto rozpocząć go z odpowiednim wyprzedzeniem – dodaje Head of Product Design w Future Mind.

Poprawa dostępności to realny wzrost liczby użytkowników

Łukasz Okoński  widzi to tak. Przywołana już tutaj skala sprawia, że poprawa obszaru dostępności przełoży się na realny wzrost liczby użytkowników.
– Dodatkowo, grupa ta gwarantuje wyższą lojalność. Podwyższona wrażliwość na aspekt dostępności sprawia, że tacy użytkownicy znacznie chętniej polecają produkty, które spełniają odpowiednie standardy, i sami pozostają w nich na dłużej. Jeśli jednak produkt jest niedostępny cyfrowo – nigdy więcej do niego nie wrócą – tłumaczy Head of Product Design w Future Mind.

Dostępność wpływa pozytywnie również na inne aspekty: poprawia widoczność w wyszukiwarkach i wzmacnia wizerunek marki jako inkluzywnej i dbającej o komfort korzystania z produktu.
Zignorowanie wymagań EAA będzie miało z kolei swoje negatywne konsekwencje. Poza karami finansowymi, ucierpi też zaufanie klientów i ulotni się szansa na powiększenie grona odbiorców produktu oraz poprawę jakości doświadczenia użytkownika.
Odpowiednie przygotowanie się do Europejskiego Aktu o Dostępności to zatem świetna szansa na osiągnięcie mierzalnych korzyści biznesowych. Wsparcie ekspertów pozwoli nie tylko spełnić wymogi prawne, ale też tworzyć produkty, które wyznaczają rynkowe trendy. Czerwiec 2025 już blisko, więc czas na działanie jest teraz – podsumowuje Łukasz Okoński, Head of Product Design w Future Mind.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA