REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sektor MŚP inflacja zarządzanie zasobami ludzkimi rotacja pracowników
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?
rozwiń >

Presja płacowa ze strony pracowników

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle w czwartym kwartale 2025 r., największym wyzwaniem kadrowym dla przedsiębiorców z sektora MŚP jest obecnie wysoka inflacja. Wpływa ona m.in. na rosnące oczekiwania płacowe ze strony pracowników. 

REKLAMA

Problem ten dotyczy 35,4 proc. badanych podmiotów, w tym przede wszystkim małych- (40 proc.) oraz mikro- (37,2 proc.) przedsiębiorstw, a także firm usługowych (41,4 proc. wskazań). 

Koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi

REKLAMA

Na drugim miejscu ankietowani wskazali rosnące koszty operacyjne, m.in. związane z zarządzaniem personelem. Mierzy się z nimi co czwarte przedsiębiorstwo, a ich skutki są szczególnie odczuwalne dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (35 proc. wskazań). 

- Warto mieć na uwadze, że presja płacowa to nie tylko efekt inflacji i rosnących kosztów życia pracowników, ale również połączenia tych czynników z niskim bezrobociem – wyjaśnia Ewelina Glińskia-Kołodziej, dyrektor operacyjna agencji zatrudnienia Trenkwalder Polska. - Niska podaż kandydatów jest z kolei przyczyną rosnącej konkurencji pomiędzy firmami, które chcą uzupełniać swoje braki kadrowe. W takiej sytuacji pracownicy, którzy nie czują się głębiej związani z organizacją, łatwo i chętnie zmieniają pracę, podążając za wyższym wynagrodzeniem, a pracodawcy wydają coraz więcej na przyciągnięcie i utrzymanie pracowników w swoim zespole – dodaje.

Wysoka rotacja pracowników

REKLAMA

Wysoka rotacja, która znalazła się na trzecim miejscu, to istotne wyzwanie dla nieco ponad 20 proc. podmiotów z sektora MŚP. Jak wynika z badania, problem ten rośnie wraz z wielkością zatrudnienia – zgłasza go 11,7 proc. mikroprzedsiębiorstw, 20,5 proc. małych podmiotów i aż 36 proc. średnich firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na rotację pracowników wpływa bardzo wiele czynników, począwszy od warunków zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia oraz oferowanych świadczeń pozapłacowych, poprzez atmosferę w miejscu pracy, w tym relacje z przełożonymi i współpracownikami, a skończywszy na możliwościach awansu, poczuciu stabilności czy satysfakcji z wykonywanych obowiązków – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Jako firma sami wywodzimy się z sektora MŚP i mierzymy z bardzo podobnymi wyzwaniami kadrowymi co inni przedsiębiorcy. Z przeprowadzonych badań, ale również naszych doświadczeń, wynika, że jednym z kluczowych aspektów, które wpływają na ograniczanie rotacji, jest rozwijanie kultury organizacyjnej skoncentrowanej na człowieku, nastawionej na pozyskiwanie i utrzymywanie talentów; kultury słuchania, zrozumienia oraz wspierania pracowników dopasowanymi do ich potrzeb benefitami – dodaje. 

Z badania wynika, że rotacja kadr to w sektorze MŚP problem przede wszystkim firm z branży produkcyjnej (28,8 proc. wskazań). Jak zauważa Ewelina Glińskia-Kołodziej, zjawisku temu warto przyglądać się nie tylko z poziomu wskaźników firmy, ale także poszczególnych działów, stanowisk, grup wiekowych czy też stażu pracy. 

- Zwykle przyczyn rotacji upatruje się w wyższych zarobkach u innego pracodawcy. Jednak bardzo często powody są inne. Analiza wywiadów z odchodzącymi pracownikami (tzw. exit interview) czy ankiet pracowniczych, może wskazać rzeczywiste przyczyny i pomóc znaleźć rozwiązanie na zatrzymanie pracowników w organizacji – mówi Ewelina Glińskia-Kołodziej

Stres wśród pracowników

Jako istotne wyzwanie kadrowe badani przedsiębiorcy z sektora MŚP wskazują także wysoki poziom stresu wśród pracowników. Wskazuje na niego 19,4 proc. ankietowanych. 

- Stres to niestety obecnie jeden z dominujących aspektów naszego życia. Jak wynika z badań, 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres, a ponad ¼ stresuje się niemal codziennie. Aż 46 proc. pracowników dużych przedsiębiorstw w Polsce wskazuje na stres jako na jeden z istotnych czynników stwarzających im trudności w sferze zawodowej – mówi Joanna Skoczeń. - Dane zebrane przez Instytut Keralla Research w sektorze MŚP pokazują, że przedstawiciele 15,3 proc. firm produkcyjnych, 19,8 proc. przedsiębiorstw usługowych oraz 22 proc. podmiotów specjalizujących się w handlu postrzegają dzisiaj stres jako istotne wyzwanie kadrowe. Nic dziwnego. Zestresowany pracownik jest bowiem nie tylko mniej efektywny, ale także o wiele bardziej narażony na absencje chorobowe – dodaje.  

Jak zaznacza Joanna Skoczeń, pracodawcy powinni dążyć nie tylko do redukcji stresu w środowisku pracy, ale także wspierać członków zespołu w efektywnym radzeniu sobie z nim również w sferze prywatnej. Stres leży bowiem u podstaw wielu chorób, zarówno o charakterze somatycznym, jak i psychicznym. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jego redukcji jest aktywność fizyczna, dlatego coraz więcej firm stara się zachęcić pracowników do ruchu, m.in. poprzez zapewnienie im dostępu do kart sportowych. 

Niska motywacja i zaangażowanie pracowników

Na kolejnych pozycjach zestawienia wyzwań kadrowych, z który mierzą się obecnie przedsiębiorcy z sektora MŚP, znalazły się kwestie, takie jak spadek motywacji pracowników, niskie zaangażowanie w wykonywanie obowiązków, duża liczba absencji chorobowych oraz spadek efektywności. Problemy te sygnalizuje odpowiednio 18,2 proc., 17,6 proc., 16,6 proc. oraz 16,4 proc. ankietowanych.

- Często problemy te stanowią swoisty system naczyń połączonych, w którym kluczowym elementem jest niska motywacja do wykonywania obowiązków zawodowych lub wręcz jej całkowity brak. To z kolei przekłada się na spadek efektywności i zaangażowania – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Co alarmujące, według tegorocznego raportu Gallupa należymy do najmniej zaangażowanych pracowników w Europie. Zaangażowanie w pracy zadeklarowało bowiem zaledwie 10 proc. badanych Polaków, co uplasowało nas aż na 32. miejscu rankingu – dodaje. 

Co jeszcze trapi firmy z sektora MŚP

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, przedstawiciele firm z sektora MŚP skarżą się także na: 

  • wysokie koszty rekrutacji i pozyskiwania kandydatów (15,4 proc. wskazań), 
  • nieskuteczny przepływ informacji w firmie (13,6 proc. wskazań) oraz 
  • niedobór zasobów personalnych w dziale HR (12 proc. wskazań). 

Tylko nieco ponad 11 proc. ankietowanych dostrzega problem braku zrozumienia potrzeb pracowników przez kadrę zarządzającą. Świadomość takiego stanu rzeczy mają najczęściej średnie przedsiębiorstwa (15 proc. wskazań). 

Źródło:

VanityStyle

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA