REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
sektor MŚP inflacja zarządzanie zasobami ludzkimi rotacja pracowników
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

rozwiń >

Presja płacowa ze strony pracowników

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle w czwartym kwartale 2025 r., największym wyzwaniem kadrowym dla przedsiębiorców z sektora MŚP jest obecnie wysoka inflacja. Wpływa ona m.in. na rosnące oczekiwania płacowe ze strony pracowników. 

REKLAMA

Problem ten dotyczy 35,4 proc. badanych podmiotów, w tym przede wszystkim małych- (40 proc.) oraz mikro- (37,2 proc.) przedsiębiorstw, a także firm usługowych (41,4 proc. wskazań). 

Koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi

REKLAMA

Na drugim miejscu ankietowani wskazali rosnące koszty operacyjne, m.in. związane z zarządzaniem personelem. Mierzy się z nimi co czwarte przedsiębiorstwo, a ich skutki są szczególnie odczuwalne dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (35 proc. wskazań). 

- Warto mieć na uwadze, że presja płacowa to nie tylko efekt inflacji i rosnących kosztów życia pracowników, ale również połączenia tych czynników z niskim bezrobociem – wyjaśnia Ewelina Glińskia-Kołodziej, dyrektor operacyjna agencji zatrudnienia Trenkwalder Polska. - Niska podaż kandydatów jest z kolei przyczyną rosnącej konkurencji pomiędzy firmami, które chcą uzupełniać swoje braki kadrowe. W takiej sytuacji pracownicy, którzy nie czują się głębiej związani z organizacją, łatwo i chętnie zmieniają pracę, podążając za wyższym wynagrodzeniem, a pracodawcy wydają coraz więcej na przyciągnięcie i utrzymanie pracowników w swoim zespole – dodaje.

Wysoka rotacja pracowników

REKLAMA

Wysoka rotacja, która znalazła się na trzecim miejscu, to istotne wyzwanie dla nieco ponad 20 proc. podmiotów z sektora MŚP. Jak wynika z badania, problem ten rośnie wraz z wielkością zatrudnienia – zgłasza go 11,7 proc. mikroprzedsiębiorstw, 20,5 proc. małych podmiotów i aż 36 proc. średnich firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na rotację pracowników wpływa bardzo wiele czynników, począwszy od warunków zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia oraz oferowanych świadczeń pozapłacowych, poprzez atmosferę w miejscu pracy, w tym relacje z przełożonymi i współpracownikami, a skończywszy na możliwościach awansu, poczuciu stabilności czy satysfakcji z wykonywanych obowiązków – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle. – Jako firma sami wywodzimy się z sektora MŚP i mierzymy z bardzo podobnymi wyzwaniami kadrowymi co inni przedsiębiorcy. Z przeprowadzonych badań, ale również naszych doświadczeń, wynika, że jednym z kluczowych aspektów, które wpływają na ograniczanie rotacji, jest rozwijanie kultury organizacyjnej skoncentrowanej na człowieku, nastawionej na pozyskiwanie i utrzymywanie talentów; kultury słuchania, zrozumienia oraz wspierania pracowników dopasowanymi do ich potrzeb benefitami – dodaje. 

Z badania wynika, że rotacja kadr to w sektorze MŚP problem przede wszystkim firm z branży produkcyjnej (28,8 proc. wskazań). Jak zauważa Ewelina Glińskia-Kołodziej, zjawisku temu warto przyglądać się nie tylko z poziomu wskaźników firmy, ale także poszczególnych działów, stanowisk, grup wiekowych czy też stażu pracy. 

- Zwykle przyczyn rotacji upatruje się w wyższych zarobkach u innego pracodawcy. Jednak bardzo często powody są inne. Analiza wywiadów z odchodzącymi pracownikami (tzw. exit interview) czy ankiet pracowniczych, może wskazać rzeczywiste przyczyny i pomóc znaleźć rozwiązanie na zatrzymanie pracowników w organizacji – mówi Ewelina Glińskia-Kołodziej

Stres wśród pracowników

Jako istotne wyzwanie kadrowe badani przedsiębiorcy z sektora MŚP wskazują także wysoki poziom stresu wśród pracowników. Wskazuje na niego 19,4 proc. ankietowanych. 

- Stres to niestety obecnie jeden z dominujących aspektów naszego życia. Jak wynika z badań, 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres, a ponad ¼ stresuje się niemal codziennie. Aż 46 proc. pracowników dużych przedsiębiorstw w Polsce wskazuje na stres jako na jeden z istotnych czynników stwarzających im trudności w sferze zawodowej – mówi Joanna Skoczeń. - Dane zebrane przez Instytut Keralla Research w sektorze MŚP pokazują, że przedstawiciele 15,3 proc. firm produkcyjnych, 19,8 proc. przedsiębiorstw usługowych oraz 22 proc. podmiotów specjalizujących się w handlu postrzegają dzisiaj stres jako istotne wyzwanie kadrowe. Nic dziwnego. Zestresowany pracownik jest bowiem nie tylko mniej efektywny, ale także o wiele bardziej narażony na absencje chorobowe – dodaje.  

Jak zaznacza Joanna Skoczeń, pracodawcy powinni dążyć nie tylko do redukcji stresu w środowisku pracy, ale także wspierać członków zespołu w efektywnym radzeniu sobie z nim również w sferze prywatnej. Stres leży bowiem u podstaw wielu chorób, zarówno o charakterze somatycznym, jak i psychicznym. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jego redukcji jest aktywność fizyczna, dlatego coraz więcej firm stara się zachęcić pracowników do ruchu, m.in. poprzez zapewnienie im dostępu do kart sportowych. 

Niska motywacja i zaangażowanie pracowników

Na kolejnych pozycjach zestawienia wyzwań kadrowych, z który mierzą się obecnie przedsiębiorcy z sektora MŚP, znalazły się kwestie, takie jak spadek motywacji pracowników, niskie zaangażowanie w wykonywanie obowiązków, duża liczba absencji chorobowych oraz spadek efektywności. Problemy te sygnalizuje odpowiednio 18,2 proc., 17,6 proc., 16,6 proc. oraz 16,4 proc. ankietowanych.

- Często problemy te stanowią swoisty system naczyń połączonych, w którym kluczowym elementem jest niska motywacja do wykonywania obowiązków zawodowych lub wręcz jej całkowity brak. To z kolei przekłada się na spadek efektywności i zaangażowania – wyjaśnia Joanna Skoczeń. – Co alarmujące, według tegorocznego raportu Gallupa należymy do najmniej zaangażowanych pracowników w Europie. Zaangażowanie w pracy zadeklarowało bowiem zaledwie 10 proc. badanych Polaków, co uplasowało nas aż na 32. miejscu rankingu – dodaje. 

Co jeszcze trapi firmy z sektora MŚP

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie VanityStyle, przedstawiciele firm z sektora MŚP skarżą się także na: 

  • wysokie koszty rekrutacji i pozyskiwania kandydatów (15,4 proc. wskazań), 
  • nieskuteczny przepływ informacji w firmie (13,6 proc. wskazań) oraz 
  • niedobór zasobów personalnych w dziale HR (12 proc. wskazań). 

Tylko nieco ponad 11 proc. ankietowanych dostrzega problem braku zrozumienia potrzeb pracowników przez kadrę zarządzającą. Świadomość takiego stanu rzeczy mają najczęściej średnie przedsiębiorstwa (15 proc. wskazań). 

Źródło:

VanityStyle

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA