REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracownicy nie zgłaszają luk w firmowych zabezpieczeniach?

cyberbezpieczeństwo firma
cyberbezpieczeństwo firma
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ogromne fundusze przeznaczane na cyberbezpieczeństwo to jedna kwestia, ale jest jeszcze błąd ludzki. Pomyłka lub świadome zaniechanie działania popełnione przez pracownika może skutkować poważnymi wizerunkowymi i finansowymi stratami. Okazuje się, że nawet co drugi pracownik ma obawy przed zgłaszaniem luk w zabezpieczeniach. 

Najbardziej niebezpieczne zachowania

Z badania przeprowadzonego przez Think Cyber wśród specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa wynika, że nawet połowa pracowników obawia się zgłosić błąd w zabezpieczeniu organizacji. Mimo rosnącej liczby ataków oraz podnoszenia świadomości dotyczącej cybernetycznych zagrożeń w ramach szkoleń dla pracowników, sytuacja bezpieczeństwa w firmach maluje się w ciemnych barwach. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa pytani o największe obawy, jeśli chodzi o zachowania pracowników związane z bezpieczeństwem, wskazali przede wszystkim: klikanie linków w wiadomościach e-mail, udostępnianie danych firmowych na zewnętrz oraz udostępnianie nazw użytkowników i haseł. Zgłaszała je mniej więcej połowa ankietowanych. 

REKLAMA

REKLAMA

Mimo ogromnego nacisku na przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa, pracownicy nie zachowują się zgodnie z procedurami. Dodatkowo aż 60 proc. ankietowanych przyznaje, że szkolenia dotyczące cyfrowego bezpieczeństwa w ich organizacjach odbywają się zdecydowanie zbyt rzadko, bo raz na kilka miesięcy lub nawet raz w ciągu roku. Tymczasem zagrożenia stają się coraz częstsze i coraz bardziej skomplikowane.  

– Sytuacja związana z cyberbezpieczeństwem zmienia się z tak dużą dynamiką, że szkolenia ledwo nadążają za nowymi wyzwaniami. Tym bardziej wiedzę dotyczącą cyfrowego bezpieczeństwa należy aktualizować na bieżąco, aby organizacje były po prostu mniej podatne na zagrożenia. Zwłaszcza, że niebezpieczeństw jest coraz więcej. Pracownicy powinni wiedzieć, jak mają zachowywać się na co dzień, aby nie narazić swojego pracodawcy na kryzys. To kwestia nie tylko bezpieczeństwa, ale także zgodności z wymaganiami regulatora - tłumaczy Paweł Ładna, Cybersecurity Consultant z firmy Safesqr, specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie. 

Luźne podejście do bezpieczeństwa

Z jakimi wyzwaniami mierzą się organizacje? To monitoring zabezpieczeń oraz mierzenie i śledzenie postępów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jak jednak wynika z opinii ankietowanych, nie jest to łatwe. Aż 42 proc. specjalistów deklaruje, że ich firma nie jest w stanie wykazać, że szkolenia, które oferuje pracownikom, są w jakimkolwiek stopniu skuteczne. To pokazuje, że pracownicy nie wierzą, że szkolenia mogą być efektywne, a to może wpływać na ich zaangażowanie. 

REKLAMA

Badanie wykazało dodatkowo zadziwiająco beztroskie podejście do zagadnień związanych z bezpieczeństwem, zwłaszcza wśród szeregowych pracowników. Tylko niewiele ponad połowa (51 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że większość osób zatrudnionych w ich organizacji koncentruje się na bezpieczeństwie, a 39 proc., że robi to tylko kadra kierownicza i zespoły, które się w tym specjalizują. Natomiast połowa stwierdziła, że obawia się reperkusji wywołanych zgłoszeniem błędu lub luki w systemie zabezpieczeń firmy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strach przed zgłoszeniem błędu

Pracownicy mogą nie chcieć zgłaszać błędów, ponieważ obawiają się kary, upokorzenia lub utraty pracy, zwłaszcza jeśli zagrożenie wynikało z ich działania. Powodem może być także brak zaufania, transparentności i odpowiedniej komunikacji. Pracownicy mogą też uważać, że ich wysiłki są niedoceniane lub ignorowane. Ostatni czynnik to brak szkoleń i odpowiednich procedur – osoby, które nawet wiedzą, jak rozpoznać zagrożenie, mogą po prostu nie wiedzieć, jakie podjąć kroki.  

Ekspercka Safesqr podkreśla ważną rolę procedur tworzących bezpieczne środowisko do zgłaszania wszelkich problemów i podsuwają rozwiązania, jakie mogą zachęcić pracowników do współdziałania: – Organizacje mogą np. wprowadzić politykę anonimowego zgłaszania błędów i zapewniać, że wszelkie tego typu informacje będą traktowane z odpowiednią wagą i bez represji. Dodatkowo istotne jest stworzenie kultury organizacyjnej, w której błędy nie są powodem do karania, ale okazją do nauki i poprawy, to może skutecznie zmniejszyć obawy pracowników. Firmy przede wszystkim powinny skupić się na rozwoju i poprawie procesów, zamiast szukaniu winnych – kończy Natalia Zajic, Cybersecurity Consultant.  

Aby skutecznie zachęcić pracowników do zgłaszania problemów z zabezpieczeniami, konieczne jest zrozumienie ich obaw oraz wprowadzenie konkretnych działań, które te obawy zmniejszą lub zlikwidują. Tylko w ten sposób można zapewnić, że firmowe systemy bezpieczeństwa będą skutecznie monitorowane i doskonalone, co w dzisiejszym świecie cyfrowym jest po prostu konieczne.  

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA