REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracownicy nie zgłaszają luk w firmowych zabezpieczeniach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
cyberbezpieczeństwo firma
cyberbezpieczeństwo firma
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ogromne fundusze przeznaczane na cyberbezpieczeństwo to jedna kwestia, ale jest jeszcze błąd ludzki. Pomyłka lub świadome zaniechanie działania popełnione przez pracownika może skutkować poważnymi wizerunkowymi i finansowymi stratami. Okazuje się, że nawet co drugi pracownik ma obawy przed zgłaszaniem luk w zabezpieczeniach. 

Najbardziej niebezpieczne zachowania

REKLAMA

Z badania przeprowadzonego przez Think Cyber wśród specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa wynika, że nawet połowa pracowników obawia się zgłosić błąd w zabezpieczeniu organizacji. Mimo rosnącej liczby ataków oraz podnoszenia świadomości dotyczącej cybernetycznych zagrożeń w ramach szkoleń dla pracowników, sytuacja bezpieczeństwa w firmach maluje się w ciemnych barwach. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa pytani o największe obawy, jeśli chodzi o zachowania pracowników związane z bezpieczeństwem, wskazali przede wszystkim: klikanie linków w wiadomościach e-mail, udostępnianie danych firmowych na zewnętrz oraz udostępnianie nazw użytkowników i haseł. Zgłaszała je mniej więcej połowa ankietowanych. 

REKLAMA

Mimo ogromnego nacisku na przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa, pracownicy nie zachowują się zgodnie z procedurami. Dodatkowo aż 60 proc. ankietowanych przyznaje, że szkolenia dotyczące cyfrowego bezpieczeństwa w ich organizacjach odbywają się zdecydowanie zbyt rzadko, bo raz na kilka miesięcy lub nawet raz w ciągu roku. Tymczasem zagrożenia stają się coraz częstsze i coraz bardziej skomplikowane.  

– Sytuacja związana z cyberbezpieczeństwem zmienia się z tak dużą dynamiką, że szkolenia ledwo nadążają za nowymi wyzwaniami. Tym bardziej wiedzę dotyczącą cyfrowego bezpieczeństwa należy aktualizować na bieżąco, aby organizacje były po prostu mniej podatne na zagrożenia. Zwłaszcza, że niebezpieczeństw jest coraz więcej. Pracownicy powinni wiedzieć, jak mają zachowywać się na co dzień, aby nie narazić swojego pracodawcy na kryzys. To kwestia nie tylko bezpieczeństwa, ale także zgodności z wymaganiami regulatora - tłumaczy Paweł Ładna, Cybersecurity Consultant z firmy Safesqr, specjalizującej się w cyberbezpieczeństwie. 

Luźne podejście do bezpieczeństwa

REKLAMA

Z jakimi wyzwaniami mierzą się organizacje? To monitoring zabezpieczeń oraz mierzenie i śledzenie postępów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jak jednak wynika z opinii ankietowanych, nie jest to łatwe. Aż 42 proc. specjalistów deklaruje, że ich firma nie jest w stanie wykazać, że szkolenia, które oferuje pracownikom, są w jakimkolwiek stopniu skuteczne. To pokazuje, że pracownicy nie wierzą, że szkolenia mogą być efektywne, a to może wpływać na ich zaangażowanie. 

Badanie wykazało dodatkowo zadziwiająco beztroskie podejście do zagadnień związanych z bezpieczeństwem, zwłaszcza wśród szeregowych pracowników. Tylko niewiele ponad połowa (51 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że większość osób zatrudnionych w ich organizacji koncentruje się na bezpieczeństwie, a 39 proc., że robi to tylko kadra kierownicza i zespoły, które się w tym specjalizują. Natomiast połowa stwierdziła, że obawia się reperkusji wywołanych zgłoszeniem błędu lub luki w systemie zabezpieczeń firmy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strach przed zgłoszeniem błędu

Pracownicy mogą nie chcieć zgłaszać błędów, ponieważ obawiają się kary, upokorzenia lub utraty pracy, zwłaszcza jeśli zagrożenie wynikało z ich działania. Powodem może być także brak zaufania, transparentności i odpowiedniej komunikacji. Pracownicy mogą też uważać, że ich wysiłki są niedoceniane lub ignorowane. Ostatni czynnik to brak szkoleń i odpowiednich procedur – osoby, które nawet wiedzą, jak rozpoznać zagrożenie, mogą po prostu nie wiedzieć, jakie podjąć kroki.  

Ekspercka Safesqr podkreśla ważną rolę procedur tworzących bezpieczne środowisko do zgłaszania wszelkich problemów i podsuwają rozwiązania, jakie mogą zachęcić pracowników do współdziałania: – Organizacje mogą np. wprowadzić politykę anonimowego zgłaszania błędów i zapewniać, że wszelkie tego typu informacje będą traktowane z odpowiednią wagą i bez represji. Dodatkowo istotne jest stworzenie kultury organizacyjnej, w której błędy nie są powodem do karania, ale okazją do nauki i poprawy, to może skutecznie zmniejszyć obawy pracowników. Firmy przede wszystkim powinny skupić się na rozwoju i poprawie procesów, zamiast szukaniu winnych – kończy Natalia Zajic, Cybersecurity Consultant.  

Aby skutecznie zachęcić pracowników do zgłaszania problemów z zabezpieczeniami, konieczne jest zrozumienie ich obaw oraz wprowadzenie konkretnych działań, które te obawy zmniejszą lub zlikwidują. Tylko w ten sposób można zapewnić, że firmowe systemy bezpieczeństwa będą skutecznie monitorowane i doskonalone, co w dzisiejszym świecie cyfrowym jest po prostu konieczne.  

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA