REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów

Subskrybuj nas na Youtube
Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów
Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele firm produkujących tzw. recyklomaty podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” dyskutowali o stanie przygotowań do uruchomienia już za kilka miesięcy polskiego systemu kaucyjnego. 

W trakcie debaty przypomniano, że od 1 stycznia 2025 r. w Polsce ma wystartować tzw. system kaucyjny, czyli system zwrotu opakowań po napojach:
konsumenci kupując napój, zapłacą kaucję za jego opakowanie,
będzie to 1 zł za butelkę szklaną i 50 gr za butelkę plastikową albo puszkę,
kaucja w mniejszych sklepach będzie zwracana ręcznie,
w sklepach wielkopowierzchniowych kaucja będzie zwracana automatycznie, za pomocą automatów RVM - Reverse Vending Machines (automaty zwrotne) tzw. butelkomaty lub recyklomaty.

REKLAMA

Moderator debaty, wiceprezes zarządu Krajowego Systemu Kaucyjnego ZWROTKA Krzysztof Hornicki wyjaśniał:
Polacy przyzwyczaili się już do różnorodnych automatów sprzedających, pozwalających na bezobsługowe nabywanie żywności, napojów czy biletów, jednak już w przyszłym roku w przestrzeni publicznej pojawią się nowe urządzenia - RVM, które nie są jeszcze powszechnie znane polskim konsumentom.

Czym jest recyklomat?

Managing director, Tomra Collection Polska Konrad Robak:
recyklomat to strażnik poprawności działania całego systemu kaucyjnego, kluczowy komponent;
zwracanie butelek i puszek stanie się częścią rzeczywistości, stałym elementem zakupów, maszyny będą polem konkurencyjnym dla sieci sklepów;
technologia będzie nieodzowną częścią systemu kaucyjnego;
przy lokowaniu maszyn warto przyjąć współczynnik: jeden punkt dla tysiąca mieszkańców, co zagwarantuje wygodę obsługi.

Automat wyręczy pracownika

REKLAMA

Managing director, RVM Systems Polska Przemysław Stęślik:
automat nie męczy się, daje czas pracownikom na obsługę klientów, pracownicy sklepów nie muszą więc zajmować się nowymi zadaniami, wyręczy ich automat;
mamy algorytmy wykrywające potencjalne nadużycia, maszyna przerywa transakcję i wzywa obsługę w celu sprawdzenia, czy nie dochodzi do oszustwa, przykładowo, wielokrotne oddawanie takiego samego opakowania jest pierwszym sygnałem ostrzegawczym;
w pierwszym etapie tworzenia systemu kaucyjnego rozlokowanych zostanie około 20 tys. maszyn, jednak dostępność recyklomatów u producentów nie jest wąskim gardłem;
niestety brakuje precyzyjnych ustaleń legislacyjnych, dlatego start prac nad tworzeniem systemu oddala się w czasie;
ponadto producenci napojów muszą wprowadzić towary objęte kaucją;
poza tym wiele automatów trzeba wdrożyć, zintegrować, powodzenie zależy od wielu czynników.

Prezes zarządu firmy Sortbox Marcin Reimann:
recyklomat przyjmie butelkę typu PET bez korka, ma ustawioną tolerancję wagi opakowania, nie zwrócimy za to zgniecionej puszki;
powinna zostać utworzona państwowa organizacja parasolowa, żeby mieć pieczę nad organizacjami i producentami maszyn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Prezes zarządu, R3 Polska Dariusz Staszewski:
w kilku sieciach handlowych trwają testy butelkomatów, R3 Polska rozstawiła kilkadziesiąt automatów, niektóre zbierają 2,5 tys. opakowań dziennie, ale niektóre tylko 30, dlatego ważne jest dokładne przemyślenie lokalizacji maszyny;
moim zdaniem w Polsce jest miejsce na 20 tysięcy do 40 tys. recyklomatów;
recyklomaty zwracają kaucję, najpopularniejszym modelem jest wydruk kuponu do wypłaty gotówki w kasie sklepowej lub pomniejszenia kwoty kolejnych zakupów, możliwe są inne modele, np. wypłaty na kartę czy gotówka bezpośrednio z maszyny, jednak koszt obsługi gotówki może okazać się wyższy niż zysk.

Managing director, AKE Technologies Marcin Derenda:
zwroty bezgotówkowe zmuszają do zapytania: kto zapłaci za przelew, z kolei gotówka w maszynie naraża ją na próby dewastacji;
standardy mające obowiązywać w polskim systemie kaucyjnym powinny być jasno określone, żeby uczestnicy rynku mogli świadomie wybrać dostawcę urządzenia, to oznacza także przewidywalność logistyki, recyklingu.

Business development director, Envipco Poland Paweł Wróblewski:
ważne jest, żeby maszyna nie powodowała kolejek, działała jak najbardziej intuicyjne i szybko, dodatkowo butelkomat przyciągnie klientów do sklepu;
przy tworzeniu systemu kaucyjnego nie stać nas na eksperymenty, skorzystajmy z doświadczeń innych krajów, żeby ustrzec się błędów i wprowadzić od razu dobre rozwiązania.

Dyrektor do spraw rozwoju, Czysta Polska Recyklomaty Paweł Skwarczowski:
tworzenie systemu kaucyjnego rozpoczyna się od sieci dużych sklepów, ale niezbędny jest dalszy rozwój;
niemal 600 gmin nie ma wielkopowierzchniowego sklepu, kiedyś makulatury i butelek nie zbieraliśmy w sklepach, a przecież chcemy uzyskać jak najwięcej surowca;
opracowujemy rozwiązania dla ośrodków sportowych, dla małych sklepów, dla gmin, to będzie ważna część systemu kaucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA