REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów

Subskrybuj nas na Youtube
Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów
Wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego w styczniu 2025 r. wymaga wprowadzenia i korzystania z recyklomatów
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele firm produkujących tzw. recyklomaty podczas debaty eksperckiej „Technologia w służbie ochrony środowiska” dyskutowali o stanie przygotowań do uruchomienia już za kilka miesięcy polskiego systemu kaucyjnego. 

W trakcie debaty przypomniano, że od 1 stycznia 2025 r. w Polsce ma wystartować tzw. system kaucyjny, czyli system zwrotu opakowań po napojach:
konsumenci kupując napój, zapłacą kaucję za jego opakowanie,
będzie to 1 zł za butelkę szklaną i 50 gr za butelkę plastikową albo puszkę,
kaucja w mniejszych sklepach będzie zwracana ręcznie,
w sklepach wielkopowierzchniowych kaucja będzie zwracana automatycznie, za pomocą automatów RVM - Reverse Vending Machines (automaty zwrotne) tzw. butelkomaty lub recyklomaty.

REKLAMA

REKLAMA

Moderator debaty, wiceprezes zarządu Krajowego Systemu Kaucyjnego ZWROTKA Krzysztof Hornicki wyjaśniał:
Polacy przyzwyczaili się już do różnorodnych automatów sprzedających, pozwalających na bezobsługowe nabywanie żywności, napojów czy biletów, jednak już w przyszłym roku w przestrzeni publicznej pojawią się nowe urządzenia - RVM, które nie są jeszcze powszechnie znane polskim konsumentom.

Czym jest recyklomat?

Managing director, Tomra Collection Polska Konrad Robak:
recyklomat to strażnik poprawności działania całego systemu kaucyjnego, kluczowy komponent;
zwracanie butelek i puszek stanie się częścią rzeczywistości, stałym elementem zakupów, maszyny będą polem konkurencyjnym dla sieci sklepów;
technologia będzie nieodzowną częścią systemu kaucyjnego;
przy lokowaniu maszyn warto przyjąć współczynnik: jeden punkt dla tysiąca mieszkańców, co zagwarantuje wygodę obsługi.

Automat wyręczy pracownika

Managing director, RVM Systems Polska Przemysław Stęślik:
automat nie męczy się, daje czas pracownikom na obsługę klientów, pracownicy sklepów nie muszą więc zajmować się nowymi zadaniami, wyręczy ich automat;
mamy algorytmy wykrywające potencjalne nadużycia, maszyna przerywa transakcję i wzywa obsługę w celu sprawdzenia, czy nie dochodzi do oszustwa, przykładowo, wielokrotne oddawanie takiego samego opakowania jest pierwszym sygnałem ostrzegawczym;
w pierwszym etapie tworzenia systemu kaucyjnego rozlokowanych zostanie około 20 tys. maszyn, jednak dostępność recyklomatów u producentów nie jest wąskim gardłem;
niestety brakuje precyzyjnych ustaleń legislacyjnych, dlatego start prac nad tworzeniem systemu oddala się w czasie;
ponadto producenci napojów muszą wprowadzić towary objęte kaucją;
poza tym wiele automatów trzeba wdrożyć, zintegrować, powodzenie zależy od wielu czynników.

REKLAMA

Prezes zarządu firmy Sortbox Marcin Reimann:
recyklomat przyjmie butelkę typu PET bez korka, ma ustawioną tolerancję wagi opakowania, nie zwrócimy za to zgniecionej puszki;
powinna zostać utworzona państwowa organizacja parasolowa, żeby mieć pieczę nad organizacjami i producentami maszyn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes zarządu, R3 Polska Dariusz Staszewski:
w kilku sieciach handlowych trwają testy butelkomatów, R3 Polska rozstawiła kilkadziesiąt automatów, niektóre zbierają 2,5 tys. opakowań dziennie, ale niektóre tylko 30, dlatego ważne jest dokładne przemyślenie lokalizacji maszyny;
moim zdaniem w Polsce jest miejsce na 20 tysięcy do 40 tys. recyklomatów;
recyklomaty zwracają kaucję, najpopularniejszym modelem jest wydruk kuponu do wypłaty gotówki w kasie sklepowej lub pomniejszenia kwoty kolejnych zakupów, możliwe są inne modele, np. wypłaty na kartę czy gotówka bezpośrednio z maszyny, jednak koszt obsługi gotówki może okazać się wyższy niż zysk.

Managing director, AKE Technologies Marcin Derenda:
zwroty bezgotówkowe zmuszają do zapytania: kto zapłaci za przelew, z kolei gotówka w maszynie naraża ją na próby dewastacji;
standardy mające obowiązywać w polskim systemie kaucyjnym powinny być jasno określone, żeby uczestnicy rynku mogli świadomie wybrać dostawcę urządzenia, to oznacza także przewidywalność logistyki, recyklingu.

Business development director, Envipco Poland Paweł Wróblewski:
ważne jest, żeby maszyna nie powodowała kolejek, działała jak najbardziej intuicyjne i szybko, dodatkowo butelkomat przyciągnie klientów do sklepu;
przy tworzeniu systemu kaucyjnego nie stać nas na eksperymenty, skorzystajmy z doświadczeń innych krajów, żeby ustrzec się błędów i wprowadzić od razu dobre rozwiązania.

Dyrektor do spraw rozwoju, Czysta Polska Recyklomaty Paweł Skwarczowski:
tworzenie systemu kaucyjnego rozpoczyna się od sieci dużych sklepów, ale niezbędny jest dalszy rozwój;
niemal 600 gmin nie ma wielkopowierzchniowego sklepu, kiedyś makulatury i butelek nie zbieraliśmy w sklepach, a przecież chcemy uzyskać jak najwięcej surowca;
opracowujemy rozwiązania dla ośrodków sportowych, dla małych sklepów, dla gmin, to będzie ważna część systemu kaucyjnego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA