REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko Marywilska 44. W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie! Jakie były najczęstsze przyczyny?

W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie
W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

O pożarze na Marywilskiej mówiła cala Polska. Ale to nie pierwszy taki przypadek. W ubiegłym roku strażacy odnotowali aż 2123 pożary w obiektach produkcyjnych i 862 w magazynach. Jakie były najczęstsze przyczyny, czy przedsiębiorstwa miały ubezpieczenia? 

Coraz więcej pożarów w obiektach produkcyjnych

Pożary w halach produkcyjnych czy magazynach to wcale nie taka rzadka rzecz, jak można by przypuszczać. Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że tylko w ubiegłym roku pożary dotknęły aż 2123 obiekty produkcyjne i 862 magazyny. Co oznacza średnio aż 8 interwencji dziennie. Przy czym 2023 rok pod względem statystyk wyglądał i tak lepiej niż 2022 r., który okazał się rekordowym pod względem liczby interwencji w 30-letniej historii Państwowej Straży Pożarnej. Duża liczba pożarów, które już miały miejsce w tym roku może spowodować, że to 2024 r. okaże się rekordowy. 

REKLAMA

Jak się zabezpieczyć przed pożarem

REKLAMA

Pożar w fali na Marywilskiej 44 sprawił, że przedsiębiorcy zainteresowali się tematem bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Specjaliści od BHP przestrzegają, że realne zagrożenie pożarowe dotyczy nie tylko branż szczególnie na nie narażonych, jak np. firmy zajmujące się obróbką drewna czy wykorzystujące przy produkcji materiały łatwopalne. 

Do najczęstszych przyczyn pożarów w halach produkcyjnych czy magazynach należą, m.in. awarie instalacji i urządzeń elektrycznych, nieprawidłowe użytkowanie i konserwacja urządzeń i maszyn, awaria sprzętu grzewczego, niewłaściwe przechowywanie materiałów łatwopalnych i substancji chemicznych czy palenie papierosów i otwarty ogień. 

– Wypełnienie wszystkich działań mających na celu zapobieganie pożarom to obowiązek, który w dużym stopniu pozwala na ochronę przedsiębiorstwa przed tym trudnym wydarzeniem. Należy jednak pamiętać, że nawet najbardziej zaawansowane zabezpieczenia nie dają stuprocentowej pewności. Zdarzenia losowe charakteryzują się swoją nieprzewidywalnością, stąd istotna rola ubezpieczeń w obniżaniu ryzyka. Dobrze zaprojektowana polisa pozwala na pokrycie kosztów odbudowy, napraw czy zakupu nowych urządzeń, co zapewnia przedsiębiorstwu skrócenie kryzysowego okresu i daje szansę na szybki powrót do działalności – mówi Grzegorz Wilk, kierownik Biura Likwidacji Szkód Korporacyjnych w TUZ Ubezpieczenia. 

Ubezpieczenie przed pożarem 

REKLAMA

Jak się ubezpieczyć, aby dostać odszkodowanie? Towarzystwa Ubezpieczeniowe zazwyczaj umożliwiają objęcie przedsiębiorstwa taką ochroną w ramach ubezpieczenia mienia firmy w opcji all risk (od wszystkich ryzyk) lub od ryzyk nazwanych – ze wskazaniem na ryzyko pożaru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków wypłaty odszkodowania jest spełnienie definicji pożaru. Ta sama w sobie jest dość szeroka i wynika z niej, że pożar to „ogień, który przedostał się poza palenisko lub powstał bez paleniska i rozprzestrzenił się o własnej sile, niezależnie czy pochodzi z zewnątrz czy z wnętrza maszyny lub urządzenia”. Ta definicja swoim zakresem obejmuje ochroną znamienitą większość szkód pożarowych w przedsiębiorstwach – mówi Grzegorz Wilk z TUZ Ubezpieczenia. 

Drugim warunkiem wypłaty należnego odszkodowania jest spełnienie obowiązków Ubezpieczonego lub Ubezpieczającego, które zawarte są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Do takich obowiązków należą, m.in. przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa mających na celu zapobieganie powstaniu szkody, w szczególności przepisów Prawa Budowlanego, o ochronie przeciwpożarowej, o budowie i eksploatacji urządzeń technicznych oraz wykonywaniu dozoru technicznego nad tymi urządzeniami.

Kiedy ubezpieczenie nie zadziała?

W pewnych sytuacjach odszkodowanie może nie być wypłacone. Brak wypłaty może wynikać z nieprzestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa, które mają na celu zapobieganie powstaniu szkód, daje Ubezpieczycielowi prawo do odmowy wypłaty odszkodowania. Najczęściej występującą przyczyną oddalenia roszczeń jest brak przeprowadzenia ustawowo wymaganych przeglądów instalacji elektrycznej w przypadku szkody, której ustaloną przyczyną było zwarcie danej instalacji. 

– Bardzo ważnym aspektem w toku likwidacji szkody jest ustalenie bezpośredniego związku przyczynowo skutkowego pomiędzy przyczyną szkody, a ustalonym zaniedbaniem lub zaniechaniem działania po stronie przedsiębiorcy. W powyższym przykładzie jest to brak przeprowadzonej kontroli instalacji elektrycznej mającej bezpośredni wpływ na powstanie szkody – dodaje Grzegorz Wilk z TUZ Ubezpieczenia.

Kontrole przeciwpożarowe 

Cyklicznie przeprowadzane kontrole p. poż., zwłaszcza przed sezonem grzewczym oraz przed uruchomieniem klimatyzatorów, są konieczne. Nie wolno ich zaniedbać, bo istotnie zmniejszają wystąpienie ryzyka pożaru.

Wyłączenie zdecydowanie rzadziej ma miejsce to wina umyślna reprezentantów Ubezpieczającego lub Ubezpieczonego. Jest to typowe wyłączenie jakie w swoich OWU posiadają Ubezpieczyciele na polskim rynku.

Ubezpieczenie firmy warto dostosować do jej specyfiki. Ubezpieczyciele umożliwiają ochronę w formule ryzyk nazwanych lub od wszelkiego ryzyka. Niezależnie od wyboru, ubezpieczenie w każdym przypadku chroni przed szkodami spowodowanymi nie tylko przez pożar, ale także wybuch, uderzenie pioruna, upadek statku powietrznego, zalanie, powódź, wiatr i oddziaływanie innych czynników atmosferycznych. Zakres polisy można jednak rozszerzyć w zależności od konkretnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. Specyficznych klauzul poszerzających ochronę będzie potrzebował przedsiębiorca prowadzący sklep, odmiennych hurtownię leków, a jeszcze innych zakład stolarski czy warsztat samochodowy.

Praktyczną formułą niezależnie od rodzaju prowadzonej dzielności jest all risk. Do głównych przewag takiej polisy należy to, że w przypadku szkody ubezpieczony nie musi dowodzić, że zdarzenie, które do niej doprowadziło mieści się w definicji zdarzeń objętych zakresem ubezpieczenia. Ten obowiązek leży po stronie Ubezpieczyciela.

Zobacz także: Pożar na Marywilskiej. Właściciele spalonej hali planują odbudowę obiektu. Miasto zaproponuje kupcom nowe miejsca
Wietnamscy przedsiębiorcy: Pożar Marywilskiej to wielkie straty dla kupców

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA