REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie tylko Marywilska 44. W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie! Jakie były najczęstsze przyczyny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie
W ubiegłym roku paliło się średnio 8 obiektów przemysłowych dziennie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

O pożarze na Marywilskiej mówiła cala Polska. Ale to nie pierwszy taki przypadek. W ubiegłym roku strażacy odnotowali aż 2123 pożary w obiektach produkcyjnych i 862 w magazynach. Jakie były najczęstsze przyczyny, czy przedsiębiorstwa miały ubezpieczenia? 

Coraz więcej pożarów w obiektach produkcyjnych

Pożary w halach produkcyjnych czy magazynach to wcale nie taka rzadka rzecz, jak można by przypuszczać. Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że tylko w ubiegłym roku pożary dotknęły aż 2123 obiekty produkcyjne i 862 magazyny. Co oznacza średnio aż 8 interwencji dziennie. Przy czym 2023 rok pod względem statystyk wyglądał i tak lepiej niż 2022 r., który okazał się rekordowym pod względem liczby interwencji w 30-letniej historii Państwowej Straży Pożarnej. Duża liczba pożarów, które już miały miejsce w tym roku może spowodować, że to 2024 r. okaże się rekordowy. 

REKLAMA

Jak się zabezpieczyć przed pożarem

REKLAMA

Pożar w fali na Marywilskiej 44 sprawił, że przedsiębiorcy zainteresowali się tematem bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Specjaliści od BHP przestrzegają, że realne zagrożenie pożarowe dotyczy nie tylko branż szczególnie na nie narażonych, jak np. firmy zajmujące się obróbką drewna czy wykorzystujące przy produkcji materiały łatwopalne. 

Do najczęstszych przyczyn pożarów w halach produkcyjnych czy magazynach należą, m.in. awarie instalacji i urządzeń elektrycznych, nieprawidłowe użytkowanie i konserwacja urządzeń i maszyn, awaria sprzętu grzewczego, niewłaściwe przechowywanie materiałów łatwopalnych i substancji chemicznych czy palenie papierosów i otwarty ogień. 

– Wypełnienie wszystkich działań mających na celu zapobieganie pożarom to obowiązek, który w dużym stopniu pozwala na ochronę przedsiębiorstwa przed tym trudnym wydarzeniem. Należy jednak pamiętać, że nawet najbardziej zaawansowane zabezpieczenia nie dają stuprocentowej pewności. Zdarzenia losowe charakteryzują się swoją nieprzewidywalnością, stąd istotna rola ubezpieczeń w obniżaniu ryzyka. Dobrze zaprojektowana polisa pozwala na pokrycie kosztów odbudowy, napraw czy zakupu nowych urządzeń, co zapewnia przedsiębiorstwu skrócenie kryzysowego okresu i daje szansę na szybki powrót do działalności – mówi Grzegorz Wilk, kierownik Biura Likwidacji Szkód Korporacyjnych w TUZ Ubezpieczenia. 

Ubezpieczenie przed pożarem 

REKLAMA

Jak się ubezpieczyć, aby dostać odszkodowanie? Towarzystwa Ubezpieczeniowe zazwyczaj umożliwiają objęcie przedsiębiorstwa taką ochroną w ramach ubezpieczenia mienia firmy w opcji all risk (od wszystkich ryzyk) lub od ryzyk nazwanych – ze wskazaniem na ryzyko pożaru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z warunków wypłaty odszkodowania jest spełnienie definicji pożaru. Ta sama w sobie jest dość szeroka i wynika z niej, że pożar to „ogień, który przedostał się poza palenisko lub powstał bez paleniska i rozprzestrzenił się o własnej sile, niezależnie czy pochodzi z zewnątrz czy z wnętrza maszyny lub urządzenia”. Ta definicja swoim zakresem obejmuje ochroną znamienitą większość szkód pożarowych w przedsiębiorstwach – mówi Grzegorz Wilk z TUZ Ubezpieczenia. 

Drugim warunkiem wypłaty należnego odszkodowania jest spełnienie obowiązków Ubezpieczonego lub Ubezpieczającego, które zawarte są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Do takich obowiązków należą, m.in. przestrzeganie powszechnie obowiązujących przepisów prawa mających na celu zapobieganie powstaniu szkody, w szczególności przepisów Prawa Budowlanego, o ochronie przeciwpożarowej, o budowie i eksploatacji urządzeń technicznych oraz wykonywaniu dozoru technicznego nad tymi urządzeniami.

Kiedy ubezpieczenie nie zadziała?

W pewnych sytuacjach odszkodowanie może nie być wypłacone. Brak wypłaty może wynikać z nieprzestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa, które mają na celu zapobieganie powstaniu szkód, daje Ubezpieczycielowi prawo do odmowy wypłaty odszkodowania. Najczęściej występującą przyczyną oddalenia roszczeń jest brak przeprowadzenia ustawowo wymaganych przeglądów instalacji elektrycznej w przypadku szkody, której ustaloną przyczyną było zwarcie danej instalacji. 

– Bardzo ważnym aspektem w toku likwidacji szkody jest ustalenie bezpośredniego związku przyczynowo skutkowego pomiędzy przyczyną szkody, a ustalonym zaniedbaniem lub zaniechaniem działania po stronie przedsiębiorcy. W powyższym przykładzie jest to brak przeprowadzonej kontroli instalacji elektrycznej mającej bezpośredni wpływ na powstanie szkody – dodaje Grzegorz Wilk z TUZ Ubezpieczenia.

Kontrole przeciwpożarowe 

Cyklicznie przeprowadzane kontrole p. poż., zwłaszcza przed sezonem grzewczym oraz przed uruchomieniem klimatyzatorów, są konieczne. Nie wolno ich zaniedbać, bo istotnie zmniejszają wystąpienie ryzyka pożaru.

Wyłączenie zdecydowanie rzadziej ma miejsce to wina umyślna reprezentantów Ubezpieczającego lub Ubezpieczonego. Jest to typowe wyłączenie jakie w swoich OWU posiadają Ubezpieczyciele na polskim rynku.

Ubezpieczenie firmy warto dostosować do jej specyfiki. Ubezpieczyciele umożliwiają ochronę w formule ryzyk nazwanych lub od wszelkiego ryzyka. Niezależnie od wyboru, ubezpieczenie w każdym przypadku chroni przed szkodami spowodowanymi nie tylko przez pożar, ale także wybuch, uderzenie pioruna, upadek statku powietrznego, zalanie, powódź, wiatr i oddziaływanie innych czynników atmosferycznych. Zakres polisy można jednak rozszerzyć w zależności od konkretnych potrzeb danego przedsiębiorstwa. Specyficznych klauzul poszerzających ochronę będzie potrzebował przedsiębiorca prowadzący sklep, odmiennych hurtownię leków, a jeszcze innych zakład stolarski czy warsztat samochodowy.

Praktyczną formułą niezależnie od rodzaju prowadzonej dzielności jest all risk. Do głównych przewag takiej polisy należy to, że w przypadku szkody ubezpieczony nie musi dowodzić, że zdarzenie, które do niej doprowadziło mieści się w definicji zdarzeń objętych zakresem ubezpieczenia. Ten obowiązek leży po stronie Ubezpieczyciela.

Zobacz także: Pożar na Marywilskiej. Właściciele spalonej hali planują odbudowę obiektu. Miasto zaproponuje kupcom nowe miejsca
Wietnamscy przedsiębiorcy: Pożar Marywilskiej to wielkie straty dla kupców

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA