REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem
Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

Wskaźnik koniunktury GUS. Największy wzrost zanotowano w przypadku zakwaterowania i gastronomii

GUS zaprezentował dane na temat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach w marcu br.

REKLAMA

Dane zaprezentowano w podziale na 8 obszarów: przetwórstwo przemysłowe, budownictwo, handel hurtowy, handel detaliczny, transport i gospodarkę magazynową, zakwaterowanie i gastronomię, informację i komunikację oraz finanse i ubezpieczenia.

REKLAMA

W stosunku do poprzedniego miesiąca wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w ujęciu miesięcznym (według danych niewyrównanych sezonowo) poprawił się w 5 branżach a pogorszył w 3. Największy wzrost zanotowano w przypadku zakwaterowania i gastronomii – wskaźnik poprawił się z minus 6,0 przed miesiącem do 2,7. Z kolei największy spadek – z 11,1 przed miesiącem do 9,4 obecnie – zanotowano w informacji i komunikacji.

W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, w niemal wszystkich branżach widoczna jest poprawa wskaźników. Największy wzrost (z minus 13,7 w marcu ubiegłego roku do 2,7 obecnie) wystąpił w zakwaterowaniu i gastronomii. Wskaźnik w ujęciu rocznym spadł w informacji i komunikacji – z 10,4 do 9,4.

Do grona branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia), dołączyło w marcu br. zakwaterowanie i gastronomia – wskaźnik klimatu koniunktury (niewyrównany sezonowo) w tej branży osiągnął w marcu br. poziom 2,7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźnik koniunktury gospodarczej w marcu 2024 roku

W marcu 2024 roku wskaźnik koniunktury (niewyrównany sezonowo) dla poszczególnych obszarów gospodarki wyglądał następująco:

  • przetwórstwo przemysłowe – wskaźnik koniunktury (minus 7,2) jest lepszy niż przed miesiącem (minus 8,2) i lepszy niż przed rokiem (minus 12,9)
  • budownictwo – wskaźnik (minus 4,0) jest lepszy niż przed miesiącem (minus 5,5) i lepszy niż przed rokiem (minus 16,9)
  • handel hurtowy – wskaźnik (minus 0,6) jest gorszy niż przed miesiącem (0,5) i lepszy niż przed rokiem (minus 3,1)
  • handel detaliczny – wskaźnik (minus 1,2) jest lepszy niż w ubiegłym miesiącu (minus 3,8) i lepszy niż rok temu (minus 5,5).
  • transport i gospodarka magazynowa – wskaźnik (minus 4,7) jest gorszy niż w lutym (minus 4,2) i lepszy niż przed rokiem (minus 5,6)
  • zakwaterowanie i gastronomia – wskaźnik (2,7) jest lepszy niż przed miesiącem (minus 6,0) i lepszy niż przed rokiem (minus 13,7).
  • informacja i komunikacja – wskaźnik (9,4) jest gorszy niż przed miesiącem (11,1) i gorszy niż przed rokiem (10,4)
  • finanse i ubezpieczenia – wskaźnik (21,3) jest lepszy niż przed miesiącem (18,9) i lepszy niż przed rokiem (15,3)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA