REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

Kiedy SI wkracza do firmy, apetyt na nią rośnie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

Firmy dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji

REKLAMA

Rok 2023 był dla sztucznej inteligencji przełomowy i wszystko wskazuje na to, że jej ekspansja będzie rosła. Firmy, które zdecydowały się na wdrożenie sztucznej inteligencji, szybko dostrzegają jej bezpośredni wpływ na poprawę efektywności operacyjnej i wprowadzanie innowacji. Badania przeprowadzone na zlecenie IBM, Global AI Adoption Index 2023, wskazują, że 42% ankietowanych firm aktywnie korzysta z SI. Co więcej, wśród tych przedsiębiorstw aż 59% planuje zwiększyć swoje inwestycje w inteligentne algorytmy. — To świadczy o rosnącym przekonaniu do potencjału, jaki niesie za sobą sztuczna inteligencja — uważa Paweł Rutkowski, Director, Product Development & Research w BPSC — Nie jest to nic nowego, ponieważ w IT, jak w życiu, najtrudniej jest zacząć — tłumaczy ekspert z polskiej spółki IT. 

REKLAMA

Świat można podzielić na pionierów i obserwatorów. Kraje takie jak Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur i Chiny, z ich imponującymi wskaźnikami aktywności - 59%, 58%, 53% i 50% - to prawdziwi cyfrowi sprinterzy. Ich podejście do SI jest jak bieg przez przeszkody, gdzie każda innowacja to kolejna bariera do pokonania, a technologia to sprzymierzeniec w globalnym wyścigu o przewagę konkurencyjną.

Na drugim biegunie mamy Europę, z Hiszpanią i Francją, gdzie tempo adopcji SI plasuje się na poziomie 28-29%. To nie tyle bieg, co raczej ostrożny spacer po niepewnym terenie innowacji. Ta różnica w tempie może wydawać się niepokojąca, ale kryje w sobie również szansę dla Polski. Ekspert z BPSC uważa, że konieczna jest rewizja strategii: — To, co przed nami, to nie tylko wyścig technologiczny, ale przede wszystkim wyzwanie adaptacyjne. Europa, a w szczególności Polska, stoi przed szansą, aby przekształcić ostrożność w ciekawość, a obserwację w akcję. Musimy zacząć traktować sztuczną inteligencję nie jak zagadkę do rozwikłania, ale jak narzędzie, które może przemodelować gospodarkę, podnieść konkurencyjność firm i poprawić jakość życia obywateli — uważa Rutkowski.

Co jest przeszkodą dla rozwoju sztucznej inteligencji

REKLAMA

Żeby wdrożyć, trzeba wiedzieć jak. Pomimo entuzjazmu, istnieją wyzwania hamujące szybszy rozwój SI, w tym ograniczone umiejętności w zakresie SI, złożoność danych i obawy etyczne. Co trzeci pytany zwraca uwagę, że główną barierą utrudniającą skuteczną adopcję SI w przedsiębiorstwach jest ograniczona wiedza i umiejętności dotyczące sztucznej inteligencji. — Sztuczna inteligencja, mimo że dużo się o niej mówi, a sama technologia rozwija się błyskawicznie, nadal znajduje się we wczesnym stadium rozwoju. Co oznacza, że dopiero się jej uczymy. Niewielu pracowników jest z nią zaznajomionych i stąd ten deficyt. Potrzebujemy strategicznego podejścia i rozwiązań, aby umożliwić szerszą adopcję i wykorzystanie SI — tłumaczy ekspert z BPSC. 

Znaczący wzrost inwestycji i przyspieszenie wdrożeń SI zaobserwowano w ostatnich 24 miesiącach, szczególnie w Chinach, Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Można spekulować, że popularność narzędzi takich jak ChatGPT mogła przyczynić się do zwiększenia zainteresowania SI na szczeblu zarządzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA