REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych i kogo dotyczy? W jaki sposób firmy działające w Europie będą musiały zadbać o większe bezpieczeństwo swoich platform? Prezentujemy najważniejsze informacje.

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych?

Akt o Usługach Cyfrowych (ang. Digital Services Act) zacznie w pełni obowiązywać 17 lutego 2024 roku. Rozporządzenie UE, zwane „konstytucją Internetu”, ma za zadanie stworzyć bezpieczniejszy i bardziej sprawiedliwy świat online dla użytkowników w każdym z krajów członkowskich UE. Nowe regulacje mają m.in.  ułatwić sposób zgłaszania nielegalnych treści i zapewnić większą przejrzystość reklam. DSA ma również kluczowe znaczenie dla wszystkich firm działających w Internecie, które zapewniają odbiorcom dostęp do treści, produktów i usług np. serwisów społecznościowych, platform handlowych, wyszukiwarek, a także dla wielu innych podmiotów. 

REKLAMA

REKLAMA

Nowe obowiązki dla firm z rynku cyfrowego

Akt o Usługach Cyfrowych nakłada odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych na wszystkie firmy działające w modelu dostawcy usług pośrednich – zapewniające użytkownikom dostęp do treści, produktów i usług. W praktyce zapisy dotyczą wszystkich podmiotów udostępniających treści, wyszukiwarek, stron handlowych, sieci społecznościowych, sklepów z aplikacjami, platform podróży czy zakwaterowania. Co więcej, nowe regulacje pozwolą lepiej kontrolować działanie globalnych serwisów i wyszukiwarek, na które nałożono dodatkowe obowiązki. Jednocześnie małe przedsiębiorstwa są zwolnione z części przepisów, których egzekwowanie mogłoby być bardziej obciążające.

- Ujednolicone prawodawstwo zapewni spójne, uporządkowane warunki świadczenia usług pośrednich na całym rynku, co dotąd było wyzwaniem, m.in. ze względu na zróżnicowane systemy prawne krajów członkowskich UE. Dzięki DSA kwestie podlegające dotąd rozbieżnym przepisom zostają uregulowane tak, by ułatwić zarówno ich egzekwowanie, jak i koordynację działań firm obecnych na rynku europejskim – przekonuje Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

Dla wielu firm branży internetowej kluczową wiadomością jest zmiana sposobu targetowania reklam i konieczność zadbania o zwiększenie ich transparentności.

REKLAMA

- W myśl nowych zapisów każda reklama prezentowana konkretnemu odbiorcy przez dostawców platform internetowych na ich interfejsach internetowych będzie musiała być oznaczona w sposób, który pozwoli mu jednoznacznie, zwięźle i w czasie rzeczywistym stwierdzić, że dany przekaz jest reklamą oraz to, jaki podmiot reprezentuje przekaz reklamowy i kto za ten przekaz zapłacił. Konstrukcja treści reklamowej ma także umożliwić użytkownikowi nie tylko znalezienie istotnych informacji na temat głównych parametrów wykorzystanych do określenia odbiorcy, ale i – w stosownych przypadkach – zmiany tych parametrów – komentuje Lidia Zamecka, Grupa Robocza ds. DSA IAB Polska. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawcy platform internetowych zostają także zobowiązani do zapewnienia odbiorcom usługi funkcji umożliwiającej złożenie oświadczenia czy przekazywane przez nich treści są informacją handlową lub czy takową zawierają. Zapis ten dotyczy podmiotów przekazujących treści, np. przedsiębiorców działających na platformach handlowych, którzy przekazują informacje handlowe, jak wiadomość o promocji cenowej dotyczącej ich produktów. Złożone przez nich oświadczenia mają gwarantować konsumentom przeglądającym platformy jasny komunikat, że dane treści są informacją handlową. 

Równie istotne dla firm przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych zakazują publikowania targetowanych treści reklamowych opartych o profilowanie danych wrażliwych i danych osób małoletnich. Do określenia grupy docelowej nie będzie można zatem przetwarzać informacji, ujawniających poglądy polityczne, religijne czy światopoglądowe, dotyczących zdrowia lub sfery seksualnej. 

W jaki sposób nowe regulacje odnoszą się do ogólnych rozporządzeń o ochronie danych RODO? Czy i na jakich zasadach dopuszczalne będzie prezentowanie reklam osobom małoletnim? Co w praktyce oznacza zwiększenie transparentności treści reklamowych? 

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znalazły się w „Przewodniku po DSA” dostępnym na stronie internetowej IAB Polska. – Jest to kompleksowy materiał, który tłumaczy wszystkie istotne kwestie związane z nadchodzącymi zmianami. Już teraz mogę śmiało stwierdzić, że powinna to być podstawowa lektura dla wszystkich podmiotów działających na rynku reklamy cyfrowej – mówi Szef Zespołu Zadaniowego ds. DSA przy IAB Polska, mecenas Xawery Konarski.

Eksperci IAB Polska przygotowali też szereg dokumentów wyjaśniających wybrane przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych.

Co DSA oznacza dla użytkowników?

Nadrzędnym celem DSA jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej sprawiedliwego świata online. Przepisy mają w równym stopniu chronić wszystkich użytkowników w Unii Europejskiej, zarówno w odniesieniu do ich podstawowych praw, jak i nielegalnych towarów, treści lub usług. Dzięki wprowadzeniu obowiązkowych, zrozumiałych dla użytkowników systemów oznaczania, łatwiej będzie zgłosić niedozwolone przez prawo produkty i praktyki, jak podrabiane towary, substancje szkodliwe dla zdrowia, język nienawiści, nakłanianie do popełnienia przestępstwa, itp. Nowe regulacje mają również zapewnić większą przejrzystość w zakresie reklamy czy zakaz stosowania niektórych rodzajów reklamy ukierunkowanej, takich jak przekazy wykorzystujące dane wrażliwe lub dane małoletnich. Istotnym celem Aktu o Usługach Cyfrowych jest zwalczanie przypadków dezinformacji i wprowadzania użytkowników w błąd przy użyciu reklamy i tzw. dark patterns, zwodniczych interfejsów manipulujących decyzjami odbiorców. 

– Jako instytucja działająca na rynku cyfrowym od 25 lat, zdajemy sobie sprawę, jak istotną kwestią jest bezpieczeństwo w Internecie. To aspekt tak samo ważny zarówno z perspektywy całej branży digitalowej jak i dla samych użytkowników. Dlatego też IAB Polska od początku zaangażował się w prace nad nowym aktem prawnym. Wspieraliśmy tworzenie zapisów m.in. przez wydawanie opinii i stanowisk naszych ekspertów, zarówno na poziomie krajowym, współpracując z Ministerstwem Cyfryzacji, jak i unijnym. DSA jest z pewnością jedną z najważniejszych regulacji branży internetowej ostatnich lat, która działa na rzecz bezpiecznego i budzącego zaufanie środowiska cyfrowego – mówi Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA