REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej

Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych i kogo dotyczy? W jaki sposób firmy działające w Europie będą musiały zadbać o większe bezpieczeństwo swoich platform? Prezentujemy najważniejsze informacje.

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych?

Akt o Usługach Cyfrowych (ang. Digital Services Act) zacznie w pełni obowiązywać 17 lutego 2024 roku. Rozporządzenie UE, zwane „konstytucją Internetu”, ma za zadanie stworzyć bezpieczniejszy i bardziej sprawiedliwy świat online dla użytkowników w każdym z krajów członkowskich UE. Nowe regulacje mają m.in.  ułatwić sposób zgłaszania nielegalnych treści i zapewnić większą przejrzystość reklam. DSA ma również kluczowe znaczenie dla wszystkich firm działających w Internecie, które zapewniają odbiorcom dostęp do treści, produktów i usług np. serwisów społecznościowych, platform handlowych, wyszukiwarek, a także dla wielu innych podmiotów. 

REKLAMA

Nowe obowiązki dla firm z rynku cyfrowego

REKLAMA

Akt o Usługach Cyfrowych nakłada odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych na wszystkie firmy działające w modelu dostawcy usług pośrednich – zapewniające użytkownikom dostęp do treści, produktów i usług. W praktyce zapisy dotyczą wszystkich podmiotów udostępniających treści, wyszukiwarek, stron handlowych, sieci społecznościowych, sklepów z aplikacjami, platform podróży czy zakwaterowania. Co więcej, nowe regulacje pozwolą lepiej kontrolować działanie globalnych serwisów i wyszukiwarek, na które nałożono dodatkowe obowiązki. Jednocześnie małe przedsiębiorstwa są zwolnione z części przepisów, których egzekwowanie mogłoby być bardziej obciążające.

- Ujednolicone prawodawstwo zapewni spójne, uporządkowane warunki świadczenia usług pośrednich na całym rynku, co dotąd było wyzwaniem, m.in. ze względu na zróżnicowane systemy prawne krajów członkowskich UE. Dzięki DSA kwestie podlegające dotąd rozbieżnym przepisom zostają uregulowane tak, by ułatwić zarówno ich egzekwowanie, jak i koordynację działań firm obecnych na rynku europejskim – przekonuje Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

Dla wielu firm branży internetowej kluczową wiadomością jest zmiana sposobu targetowania reklam i konieczność zadbania o zwiększenie ich transparentności.

REKLAMA

- W myśl nowych zapisów każda reklama prezentowana konkretnemu odbiorcy przez dostawców platform internetowych na ich interfejsach internetowych będzie musiała być oznaczona w sposób, który pozwoli mu jednoznacznie, zwięźle i w czasie rzeczywistym stwierdzić, że dany przekaz jest reklamą oraz to, jaki podmiot reprezentuje przekaz reklamowy i kto za ten przekaz zapłacił. Konstrukcja treści reklamowej ma także umożliwić użytkownikowi nie tylko znalezienie istotnych informacji na temat głównych parametrów wykorzystanych do określenia odbiorcy, ale i – w stosownych przypadkach – zmiany tych parametrów – komentuje Lidia Zamecka, Grupa Robocza ds. DSA IAB Polska. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawcy platform internetowych zostają także zobowiązani do zapewnienia odbiorcom usługi funkcji umożliwiającej złożenie oświadczenia czy przekazywane przez nich treści są informacją handlową lub czy takową zawierają. Zapis ten dotyczy podmiotów przekazujących treści, np. przedsiębiorców działających na platformach handlowych, którzy przekazują informacje handlowe, jak wiadomość o promocji cenowej dotyczącej ich produktów. Złożone przez nich oświadczenia mają gwarantować konsumentom przeglądającym platformy jasny komunikat, że dane treści są informacją handlową. 

Równie istotne dla firm przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych zakazują publikowania targetowanych treści reklamowych opartych o profilowanie danych wrażliwych i danych osób małoletnich. Do określenia grupy docelowej nie będzie można zatem przetwarzać informacji, ujawniających poglądy polityczne, religijne czy światopoglądowe, dotyczących zdrowia lub sfery seksualnej. 

W jaki sposób nowe regulacje odnoszą się do ogólnych rozporządzeń o ochronie danych RODO? Czy i na jakich zasadach dopuszczalne będzie prezentowanie reklam osobom małoletnim? Co w praktyce oznacza zwiększenie transparentności treści reklamowych? 

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znalazły się w „Przewodniku po DSA” dostępnym na stronie internetowej IAB Polska. – Jest to kompleksowy materiał, który tłumaczy wszystkie istotne kwestie związane z nadchodzącymi zmianami. Już teraz mogę śmiało stwierdzić, że powinna to być podstawowa lektura dla wszystkich podmiotów działających na rynku reklamy cyfrowej – mówi Szef Zespołu Zadaniowego ds. DSA przy IAB Polska, mecenas Xawery Konarski.

Eksperci IAB Polska przygotowali też szereg dokumentów wyjaśniających wybrane przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych.

Co DSA oznacza dla użytkowników?

Nadrzędnym celem DSA jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej sprawiedliwego świata online. Przepisy mają w równym stopniu chronić wszystkich użytkowników w Unii Europejskiej, zarówno w odniesieniu do ich podstawowych praw, jak i nielegalnych towarów, treści lub usług. Dzięki wprowadzeniu obowiązkowych, zrozumiałych dla użytkowników systemów oznaczania, łatwiej będzie zgłosić niedozwolone przez prawo produkty i praktyki, jak podrabiane towary, substancje szkodliwe dla zdrowia, język nienawiści, nakłanianie do popełnienia przestępstwa, itp. Nowe regulacje mają również zapewnić większą przejrzystość w zakresie reklamy czy zakaz stosowania niektórych rodzajów reklamy ukierunkowanej, takich jak przekazy wykorzystujące dane wrażliwe lub dane małoletnich. Istotnym celem Aktu o Usługach Cyfrowych jest zwalczanie przypadków dezinformacji i wprowadzania użytkowników w błąd przy użyciu reklamy i tzw. dark patterns, zwodniczych interfejsów manipulujących decyzjami odbiorców. 

– Jako instytucja działająca na rynku cyfrowym od 25 lat, zdajemy sobie sprawę, jak istotną kwestią jest bezpieczeństwo w Internecie. To aspekt tak samo ważny zarówno z perspektywy całej branży digitalowej jak i dla samych użytkowników. Dlatego też IAB Polska od początku zaangażował się w prace nad nowym aktem prawnym. Wspieraliśmy tworzenie zapisów m.in. przez wydawanie opinii i stanowisk naszych ekspertów, zarówno na poziomie krajowym, współpracując z Ministerstwem Cyfryzacji, jak i unijnym. DSA jest z pewnością jedną z najważniejszych regulacji branży internetowej ostatnich lat, która działa na rzecz bezpiecznego i budzącego zaufanie środowiska cyfrowego – mówi Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

REKLAMA

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

REKLAMA