REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Akt o Usługach Cyfrowych oznacza nowe obowiązki dla wielu firm branży internetowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych i kogo dotyczy? W jaki sposób firmy działające w Europie będą musiały zadbać o większe bezpieczeństwo swoich platform? Prezentujemy najważniejsze informacje.

Czym jest Akt o Usługach Cyfrowych?

Akt o Usługach Cyfrowych (ang. Digital Services Act) zacznie w pełni obowiązywać 17 lutego 2024 roku. Rozporządzenie UE, zwane „konstytucją Internetu”, ma za zadanie stworzyć bezpieczniejszy i bardziej sprawiedliwy świat online dla użytkowników w każdym z krajów członkowskich UE. Nowe regulacje mają m.in.  ułatwić sposób zgłaszania nielegalnych treści i zapewnić większą przejrzystość reklam. DSA ma również kluczowe znaczenie dla wszystkich firm działających w Internecie, które zapewniają odbiorcom dostęp do treści, produktów i usług np. serwisów społecznościowych, platform handlowych, wyszukiwarek, a także dla wielu innych podmiotów. 

REKLAMA

Nowe obowiązki dla firm z rynku cyfrowego

REKLAMA

Akt o Usługach Cyfrowych nakłada odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych na wszystkie firmy działające w modelu dostawcy usług pośrednich – zapewniające użytkownikom dostęp do treści, produktów i usług. W praktyce zapisy dotyczą wszystkich podmiotów udostępniających treści, wyszukiwarek, stron handlowych, sieci społecznościowych, sklepów z aplikacjami, platform podróży czy zakwaterowania. Co więcej, nowe regulacje pozwolą lepiej kontrolować działanie globalnych serwisów i wyszukiwarek, na które nałożono dodatkowe obowiązki. Jednocześnie małe przedsiębiorstwa są zwolnione z części przepisów, których egzekwowanie mogłoby być bardziej obciążające.

- Ujednolicone prawodawstwo zapewni spójne, uporządkowane warunki świadczenia usług pośrednich na całym rynku, co dotąd było wyzwaniem, m.in. ze względu na zróżnicowane systemy prawne krajów członkowskich UE. Dzięki DSA kwestie podlegające dotąd rozbieżnym przepisom zostają uregulowane tak, by ułatwić zarówno ich egzekwowanie, jak i koordynację działań firm obecnych na rynku europejskim – przekonuje Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

Dla wielu firm branży internetowej kluczową wiadomością jest zmiana sposobu targetowania reklam i konieczność zadbania o zwiększenie ich transparentności.

REKLAMA

- W myśl nowych zapisów każda reklama prezentowana konkretnemu odbiorcy przez dostawców platform internetowych na ich interfejsach internetowych będzie musiała być oznaczona w sposób, który pozwoli mu jednoznacznie, zwięźle i w czasie rzeczywistym stwierdzić, że dany przekaz jest reklamą oraz to, jaki podmiot reprezentuje przekaz reklamowy i kto za ten przekaz zapłacił. Konstrukcja treści reklamowej ma także umożliwić użytkownikowi nie tylko znalezienie istotnych informacji na temat głównych parametrów wykorzystanych do określenia odbiorcy, ale i – w stosownych przypadkach – zmiany tych parametrów – komentuje Lidia Zamecka, Grupa Robocza ds. DSA IAB Polska. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawcy platform internetowych zostają także zobowiązani do zapewnienia odbiorcom usługi funkcji umożliwiającej złożenie oświadczenia czy przekazywane przez nich treści są informacją handlową lub czy takową zawierają. Zapis ten dotyczy podmiotów przekazujących treści, np. przedsiębiorców działających na platformach handlowych, którzy przekazują informacje handlowe, jak wiadomość o promocji cenowej dotyczącej ich produktów. Złożone przez nich oświadczenia mają gwarantować konsumentom przeglądającym platformy jasny komunikat, że dane treści są informacją handlową. 

Równie istotne dla firm przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych zakazują publikowania targetowanych treści reklamowych opartych o profilowanie danych wrażliwych i danych osób małoletnich. Do określenia grupy docelowej nie będzie można zatem przetwarzać informacji, ujawniających poglądy polityczne, religijne czy światopoglądowe, dotyczących zdrowia lub sfery seksualnej. 

W jaki sposób nowe regulacje odnoszą się do ogólnych rozporządzeń o ochronie danych RODO? Czy i na jakich zasadach dopuszczalne będzie prezentowanie reklam osobom małoletnim? Co w praktyce oznacza zwiększenie transparentności treści reklamowych? 

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znalazły się w „Przewodniku po DSA” dostępnym na stronie internetowej IAB Polska. – Jest to kompleksowy materiał, który tłumaczy wszystkie istotne kwestie związane z nadchodzącymi zmianami. Już teraz mogę śmiało stwierdzić, że powinna to być podstawowa lektura dla wszystkich podmiotów działających na rynku reklamy cyfrowej – mówi Szef Zespołu Zadaniowego ds. DSA przy IAB Polska, mecenas Xawery Konarski.

Eksperci IAB Polska przygotowali też szereg dokumentów wyjaśniających wybrane przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych.

Co DSA oznacza dla użytkowników?

Nadrzędnym celem DSA jest stworzenie bezpieczniejszego i bardziej sprawiedliwego świata online. Przepisy mają w równym stopniu chronić wszystkich użytkowników w Unii Europejskiej, zarówno w odniesieniu do ich podstawowych praw, jak i nielegalnych towarów, treści lub usług. Dzięki wprowadzeniu obowiązkowych, zrozumiałych dla użytkowników systemów oznaczania, łatwiej będzie zgłosić niedozwolone przez prawo produkty i praktyki, jak podrabiane towary, substancje szkodliwe dla zdrowia, język nienawiści, nakłanianie do popełnienia przestępstwa, itp. Nowe regulacje mają również zapewnić większą przejrzystość w zakresie reklamy czy zakaz stosowania niektórych rodzajów reklamy ukierunkowanej, takich jak przekazy wykorzystujące dane wrażliwe lub dane małoletnich. Istotnym celem Aktu o Usługach Cyfrowych jest zwalczanie przypadków dezinformacji i wprowadzania użytkowników w błąd przy użyciu reklamy i tzw. dark patterns, zwodniczych interfejsów manipulujących decyzjami odbiorców. 

– Jako instytucja działająca na rynku cyfrowym od 25 lat, zdajemy sobie sprawę, jak istotną kwestią jest bezpieczeństwo w Internecie. To aspekt tak samo ważny zarówno z perspektywy całej branży digitalowej jak i dla samych użytkowników. Dlatego też IAB Polska od początku zaangażował się w prace nad nowym aktem prawnym. Wspieraliśmy tworzenie zapisów m.in. przez wydawanie opinii i stanowisk naszych ekspertów, zarówno na poziomie krajowym, współpracując z Ministerstwem Cyfryzacji, jak i unijnym. DSA jest z pewnością jedną z najważniejszych regulacji branży internetowej ostatnich lat, która działa na rzecz bezpiecznego i budzącego zaufanie środowiska cyfrowego – mówi Prezes Zarządu IAB Polska, Włodzimierz Schmidt.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA