REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku sztuczna inteligencja ma opanować także reklamy. Billboardy i gry komputerowe na początek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Inteligentne billboardy działają jak dynamiczne grupy fokusowe, dobierając treści na podstawie spostrzeżeń w czasie rzeczywistym, przyczyniając się do tworzenia treści, które odpowiadają różnorodnym preferencjom obecnej w pobliżu publiczności
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na tradycyjne reklamy jesteśmy już uodpornieni. Niechętnie oglądamy je w telewizji, szybko przewijamy na stronach internetowych. Teraz więc wystarczy, że podjedziemy na sklepowy parking, by otrzymać spersonalizowaną porcję informacji i zachęt do zakupu. Nawet powinno nas dziwić, że przekaz dotyczy dokładnie tych produktów, po które przyjechaliśmy.

To są już efekty działania sztucznej inteligencji – AI.

REKLAMA

Skąd billboard wie co chcemy kupić

REKLAMA

Jak to ma działać? Dzięki narzędziu uzbrojonemu w sztuczną inteligencję marketerzy mogą wykorzystywać dane o odbiorcach i spostrzeżenia kontekstowe z interakcji w świecie rzeczywistym, dzięki czemu ich reklamy dotrą do właściwych odbiorców we właściwym czasie. Zdecydowanie łatwiej będzie można też mierzyć skuteczność samych kampanii.

Tyle teorii, a praktyka? Według firmy reklamy zewnętrzne stworzone przez AOM – obserwują, uczą się i dostosowują. Dzięki wbudowanej technologii AI nośniki stają się centrami informacji. Gromadzą anonimowe i cenne dane na temat otoczenia billboardu, w tym natężenie ruchu, czas przebywania w ruchu w określonych porach dnia, wyłapują wzorce, analizują wpływ wydarzeń, warunki środowiskowe i rodzaj przejazdu. 

– Dane te umożliwiają markom strategiczne umieszczanie inteligentnych billboardów w miejscach o dużym wpływie w celach reklamowych i zwiększających skuteczność treści. Dzięki tej wiedzy firmy mogą zabezpieczyć najlepsze lokalizacje, co gwarantuje, że ich przekaz trafi w dziesiątkę – komentuje Oskar Kolmasiak, ekspert ZnajdźReklamę.pl.

REKLAMA

Jak to działa? Gdy na parking wjeżdża duża liczba samochodów o określonym typie np. rodzinne SUV-y, to cyfrowe nośniki reklam dość szybko mogą zoptymalizować treść przekazu. Podobnie wykryją dużą liczbę osób w określonym wieku. Nie chodzi jednak tylko o samą sprzedaż, ale też o stworzenie doświadczenia, które doskonale rezonują z konsumentem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Te inteligentne billboardy nie są nachalne, ale podnoszą jakość zakupów. Działają jak dynamiczne grupy fokusowe, inteligentnie dobierając treści na podstawie spostrzeżeń w czasie rzeczywistym, przyczyniając się do tworzenia treści, które odpowiadają różnorodnym preferencjom przechodzącej publiczności – wyjaśnia Oskar Kolmasiak.

Billboardy przy drogach – jak odcinkowy pomiar prędkości

Przykłady australijskie nie są jedyne, a inteligentne reklamy wykorzystywane są już np. w Wielkiej Brytanii. Na brytyjskich drogach wykorzystywany jest system skanujący tablice rejestracyjne.
Gdy kamery systemu rozpoznawania tablic uchwyciły kierowcę danego typu samochodu, to reklama ustawiona nieco dalej dynamicznie zmieniała swój przekaz. Co innego widział kierowca auta rodzinnego a co innego ten, który jechał samochodem sportowym.

Na podobny krok decydują się też inni. Virgin Trains, brytyjski przewoźnik kolejowy, który wykorzystywał dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, aby pokazać kierowcom, o ile szybsza mogłaby być ich podróż pociągiem. Reklama kolei nie jest wyświetlana, gdy przejazd przez miasto jest płynny. Jest gorąco? Na billboardach mogą pojawić się informacje o napojach chłodzących, a gdy pogoda nie sprzyja,

Billboardy pojawiają się w grach komputerowych

Co ciekawe billboardy coraz częściej – jako konsumenci – widzimy nie tylko w miejscach poza domem, ale też w świecie wirtualnym. Co prawda przychody z takich reklam zapewne są księgowane w rubryczce “reklama cyfrowa”, ale sama efektywność (i efektowność) tego nośnika, wykorzystywana jest w grach wideo. 

Reklamy w grach oczywiście muszą się z nią wiązać kontekstowo i być dopasowane do środowiska gry. Wiele gier swoją akcję prowadzi w przestrzeni miasta, więc wirtualny billboard nadaje się do prezentacji przekazu idealnie. 

Różnice z tradycyjnym nośnikiem? Autorzy muszą zadbać o odpowiedni kontrast, a także pamiętać, że zbytnia szczegółowość w tym wypadku nie zda egzaminu. Najważniejsza jest ekspozycja logo i samego produktu. 

– Gry są zdecydowanie bardziej dynamiczne od naszego życia. Gracz swoją uwagę skupia na zadaniu, więc jest to odwrotna sytuacja niż ta w realnym życiu. Na co dzień billboard lub inny nośnik reklamy zewnętrznej, zyskuje na znaczeniu, gdy siedzimy w środkach komunikacji publicznej, stoimy w korku czy po prostu spacerujemy. W dość biernych sytuacjach mamy sporą szansę zyskać uwagę odbiorcy. W grach wideo celem jest, aby gracz zobaczył reklamę, ale nie powinna ona zakłócać zaangażowanej rozgrywki, bo chwila nieuwagi może spowodować przegraną i irytację na taką reklamę – tłumaczy Katarzyna Kociubińska ze ZnajdźReklamę.pl. 

Przed billboardami nie sposób się uchronić

Tradycyjne billboardy nadal są podstawą tego sektora. Jak wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej, w trzecim kwartale 2023 wartość tego rynku przekroczyła 170 milionów złotych.
W analogicznym okresie rok temu branża odnotowała aż o 25% mniejsze przychody. Również w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku mamy imponujący wzrost.

Według danych Izby najwięcej miejsca na nośnikach zewnętrznych zajął handel (18%), a za nim kampanie społeczne i polityczne (14%),  oraz reklamy film telekomunikacyjnych  (13%). 

– Sam wzrost na pewno został nakręcony przez polityków, którzy tradycyjnie decydowali się na tę formę przypomnienia o sobie wyborcom ze swoich okręgów. Kandydaci przez dłuższy czas byli widoczni praktycznie w każdym miejscu w Polsce – mówi Katarzyna Kociubińska.

To dlatego billboardy w coraz większym stopniu wykorzystują zdobycze technologiczne. Już nie tylko ciekawa forma czy hasło mogą stać się viralem przekazywanym w świecie wirtualnym. To także sposób, aby przekazać jeszcze więcej informacji, choćby przy użyciu kodów QR czy tagów NFC. Działa to też w drugą stronę, bo billboardy same uczą się swoich odbiorców.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA