REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ESG w branży finansowej ma coraz większe znaczenie

ESG = environment (środowisko) social (odpowiedzialność społeczna) governance (ład korporacyjny)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Już nie tylko finanse odgrywają kluczową rolę w instytucjach finansowych. Na równi stawiane są dziś kwestie niefinansowe, których wdrażanie, a także raportowanie obejmie wkrótce wiele firm na rynku. Rzetelna edukacja, wsparcie merytoryczne i transparentność w świecie finansów powinny być nade wszystko priorytetem w kontekście działań ESG wobec wszystkich konsumentów na polskim rynku. Jakie wyzwania i cele powinny postawić sobie firmy z sektora finansowego, by zaopiekować wszystkie aspekty obejmujące środowisko, obszary społeczne i ład korporacyjny? 

REKLAMA

Rośnie świadomość finansowa Polaków. W 2022 r. blisko 30% badanych pozytywnie oceniło swoją wiedzę w zakresie wiedzy finansowej i ekonomicznej. To duża zmiana – wobec 12% z 2021 r. Ponadto blisko 6 na 10 Polaków twierdzi, że zwiększyła się ich gotowość do długoterminowego oszczędzania lub inwestowania, na co wskazuje badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2022” wydane przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW.

REKLAMA

Jedną z naczelnych sił napędowych tych pozytywnych zmian jest fokus instytucji finansowych na edukowanie, rzetelne informowanie konsumentów w tematach finansów, inwestycji, zadłużeń, ryzyk i potencjalnych wyzwań. Takie działania z poszanowaniem i pogłębianiem świadomości odbiorcy w konsekwencji buduje rynek klientów odpornych na oszustwa, wyłudzenia, cyberprzestępczość. Co więcej, firmy, które przyjęły taką strategię, też budują zaufanie wśród klientów, stają się partnerem. I właśnie taki kierunek rozwoju przyjęło również ERIF i dziś akcentuje znaczenie tego typu działań wśród swoich partnerów, czyli wśród innych instytucji z sektora finansowego. 

Finanse to nie wszystko

REKLAMA

Raportowanie działań finansowych jest oczywistością w biznesie. Raportowanie niefinansowe jeszcze nie. Trwa proces transformacji, którego celem jest zrównanie znaczenia działań finansowych i niefinansowych przedsiębiorstw, a to oznacza potężne zmiany i rozłożenie ciężaru koncentracji już nie tylko na wynikach finansowych, ale także na wpływ środowiskowy, znaczenie społeczne – socjalne, jak również ład wewnątrzorganizacyjny. 

Naszym celem jest minimalizacja negatywnego wpływu na ekosystemy poprzez podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju. Dbamy też o budowanie świadomości ESG u naszych pracowników. Wspieramy różnorodność i równość w miejscu pracy, tworząc motywujące środowisko, w którym każdy może rozwijać swoje umiejętności. Fundamentami strategii ESG ERIF jest przejrzystość, uczciwość oraz zgodność z najwyższymi standardami etycznymi i prawnymi – mówi Piotr Badura, prezes ERIF BIG S.A. oraz wiceprezes CRIF Polska.

Takie holistyczne podejście nie tylko pozwala firmie na rozwój, ale również realnie wpływa na świat, otoczenie i klimat, w którym funkcjonujemy. Wzajemne wspieranie się biznesu na drodze do rozszerzenia ESG jest bardzo ważne, jeszcze ważniejsza jest dbałość o dobro zarówno pracowników, ich rodzin, jak również klientów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dbałość o środowisko

Jednym z trzech podstawowych obszarów ESG jest dbałość o środowisko i świadomość śladu węglowego oraz minimalizowanie negatywnego oddziaływania firmy na planetę. ERIF BIG świadomy swojego wpływu na środowisko podejmuje szereg działań, których zadaniem jest redukowanie negatywnych skutków śladu węglowego, w tym m.in. aktywna segregacja odpadów, ograniczenie zużycia papieru, digitalizacja materiałów, ograniczenie podróży służbowych czy bazowanie na ekologicznych/biodegradowalnych surowcach w przypadku produkcji gadżetów reklamowych. 

Jednym z podstawowych atrybutów siedziby ERIF BIG w Warszawie jest posiadanie przez budynek, w którym znajduje się nasze biuro, certyfikatu BREEAM International In-Use: Commercial na poziomie „Excellent” z wynikiem 70,4%. Natomiast biurowiec, w którym mieści się wrocławska siedziba firmy, posiada certyfikat LEED Core & Shell na poziomie Platinum, który potwierdza spełnienie najwyższych standardów zrównoważonego budownictwa. Obie przestrzenie ERIF są miejscami przyjaznymi pracownikom, skoncentrowane na wygodzie i ich zdrowiu – podkreśla Piotr Badura.

Systemy mające na celu oszczędzanie wody, lampy LED – ograniczające zużycie prądu, dbałość o odpowiednią temperaturę, czystość powietrza czy ograniczenie plastiku m.in. za sprawą redukcji plastikowych butelek z przestrzeni firmy, pozwalają na wzniesienie jej na wyższy poziom dbałości środowiskowej. 

Widzieć więcej

Najważniejszym aspektem ESG z perspektywy ERIF BIG są ludzie, zatem szczególnie zaopiekowany jest obszar społeczny. W tym zakresie firma podejmuje i inspiruje inne biznesy do szeregu działań m.in.:

  • prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie finansów – kierowanych do różnych grup docelowych, 
  • uczestnictwo w wydarzeniach w obrębie tematyki zrównoważonego rozwoju, 
  • prowadzenie webinarów i szkoleń, podcastów dot. zrównoważonej pracy, ekologii, 
  • aktywne zachęcanie pracowników do proponowania własnych inicjatyw wspierających obszar ESG. 

Ponadto firma oferując szereg benefitów – koncentruje się na pełnym i holistycznym rozwoju swoich pracowników i ich rodzin. Przez podejmowane działania zaopiekowane są również dwie inne ważne potrzeby – potrzeba bezpieczeństwa i potrzeba rozwoju fizycznego. 

Główną problematyką na której koncentrujemy naszą uwagę w obszarze społecznym są działania edukacyjne. Szczególny nacisk kładziemy na edukację i szerzenie wiedzy wśród społeczeństwa na tematy finansów, zarządzania budżetem, długów czy windykacji. ERIF włącza się w obchody takich inicjatyw jak Dzień Bez Długów, Dzień Informacji Pozytywnej, Dzień Praw Konsumenta. Takimi działaniami chcemy podkreślić wagę tych tematów i zwiększać świadomość społeczeństwa, by m.in. uchronić przed problemami finansowymi lub potencjalnym oszustwem – mówi prezes ERIF BIG.

W portfolio produktów ERIF są także takie, mające na celu ochronę przed oszustwem. Za sprawą np. monitoringu informacji gospodarczych, klienci zyskują szansę reakcji w momencie, gdy następuje próba dokonania przestępstwa. 

Akcent biznesowy

Ostatnim obszarem w ramach ESG wspieranym przez ERIF jest obszar ładu biznesowego. W ramach tych działań ERIF prężnie działa na rzecz doskonałej organizacji swojej pracy i funkcjonowania firmy. Będąc członkiem Związku Przedsiębiorstw Finansowych – zachęca i wspiera inne podmioty do dołączenia do tej inicjatywy, która propaguje m.in. etykę, wysoką jakość w branży finansowej, czy przestrzeganie dobrych praktyk. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA