REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej oszczędzania i zwracania uwagi na ceny. Jaki był sezon wakacyjny na Pomorzu Zachodnim?

Więcej oszczędzania i zwracania uwagi na ceny. Jaki był sezon wakacyjny na Pomorzu Zachodnim?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wstępne podsumowania sezonu wakacyjnego przez przedsiębiorców Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie pozwalają wysnuć tezę, że to nie były ani najlepsze, ani najgorsze wakacje dla branży. 

„Najlepsze dopiero przed nami” – wstępne podsumowanie sezonu

Dobry lipiec, bardzo słaba pierwsza część sierpnia i lepsza druga połowa. Podobna ilość turystów z Polski, jak przed rokiem, mniej Niemców, ale znacznie więcej Czechów. Więcej oszczędzania i zwracania uwagi na ceny, zarówno kwater i hoteli, jak i gastronomii i usług turystycznych. Wstępne podsumowania sezonu wakacyjnego przez przedsiębiorców Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie pozwalają wysnuć tezę, że to nie były ani najlepsze, ani najgorsze wakacje dla branży. 

REKLAMA

Turyści z zagranicy doceniają polskie morze bardziej niż Polacy?

REKLAMA

15% całego PKB Pomorza Zachodniego to turystyka. Nie jest więc zaskoczeniem, że odbudowanie tej branży po trudnym czasie pandemii COVID-19 to jeden z priorytetów gospodarczych regionu. Jak to się udaje? Trudnością jest sytuacja gospodarcza, która zmusza Polaków do oszczędzania.

- Na podsumowania jeszcze pewnie przyjdzie czas. Wstępnie można jednak odetchnąć z ulgą, bo nie był to tak zły sezon wakacyjny, jak niektórzy się spodziewali. Obłożenie hoteli na Pomorzu Zachodnim szacujemy na ok. 70%. Z tym, że w wielu hotelach już w lipcu wprowadzono korektę cenową, a klienci mogli korzystać z atrakcyjnych promocji. Na pewno przebojem turystycznym jest Świnoujście. Gdyby nie nieudana pogoda w pierwszej połowie sierpnia moglibyśmy mówić o dobrym sezonie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Zaskoczeniem może być dynamicznie rosnąca pozycja turystyczna Polski na arenie międzynarodowej.

- Najlepsze dopiero przed nami. Jestem przekonana, że turyści z południa Europy będą odkrywać zalety naszego regionu. Piaszczyste plaże, atrakcje turystyczne, city-breakowy charakter Szczecina. Musimy być konsekwentni w promowaniu turystycznych atrakcji regionu i skupiać się na pozytywach – dodaje Hanna Mojsiuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szacuje się, że w tym roku o nawet 25% wzrosła ilość turystów z Czech w zachodniopomorskich kurortach. Za rok ten wskaźnik może być jeszcze większy. 

Ten sezon „sam się nie sprzedał”

Jak sezon oceniają przedstawiciele sektora hotelarskiego? Zdania są podzielone, ale dominuje opinia, że rośnie zainteresowanie Polską na świecie, a maleje zainteresowanie turystów krajowych.

- Sezon był dość ciężki. Udało nam się zwiększyć obrót o ok. 5%, ale nie możemy powiedzieć, że ten sezon „sprzedał się sam”. Niektórzy mieli obłożenie na poziomie 50-70%, a my tygodniami przekraczaliśmy 90%, co uznaję za sukces. Ludzie mają mniej pieniędzy. Najlepiej sprzedają się najdroższe i najtańsze obiekty. Widzimy także, że przybyło hoteli w pasie nadmorskim i jest większa konkurencja – mówi Magdalena Ziętek z Dune Beach Resort w Mielnie. 

Co ważne, dominowały wyjazdy nad morze na 2-4 dni, a nie 5-7 jak w latach ubiegłych. Wiele hoteli ratowało się turystami z zagranicy.

- Struktura naszych gości to w dominującej części turyści z Niemiec, którzy uważają Świnoujście za wspaniałe miejsce wypoczynku – mówi Roman Kucierski, dyrektor hotelu Hamilton. – Na pewno widzimy, że z sezonu na sezon walka o klienta jest coraz poważniejsza. Przedsiębiorcom nie sprzyja wzrost kosztów, a jednocześnie chęć zaspokojenia potrzeb klientów, którzy oszczędzają – dodaje Kucierski. 

Apartamenty nad morzem sprzedają i wynajmują się jak świeże bułeczki

REKLAMA

To był idealny sezon turystyczny dla przedsiębiorców posiadających nad morzem kwatery na wynajem lub apartamenty. Taka forma turystyki interesuje coraz większą ilość wypoczywających. Wynajem kawalerki lub apartamentu nad morzem bywa tańsze niż wypoczynek w hotelu. Daje możliwość oszczędności i poczucie niezależności.

- Klienci z którymi rozmawiałem mówią o obłożeniu na poziomie 100%. Apartamenty nad morzem były wynajmowane w sezonie od czerwca do końca sierpnia dzień w dzień. Tak forma wypoczynku nad morzem cieszy się zainteresowaniem, co może być problemem dla mniejszych hoteli i rozmaitych obiektów wypoczynkowych, które nie oferują dodatkowych atrakcji w ramach swojej struktury – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości. 

Jak dodaje Król w tym roku wzrosła ilość inwestorów zainteresowanych kupnem apartamentów na wynajem. – Niektóre biura nieruchomości sprzedały w tym roku więcej obiektów nad morzem niż w dużych miastach. To efekt wzrostu zainteresowania turystycznego wynajmem takich apartamentów – mówi Mirosław Król. 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA