REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chat GPT – czy to koniec innowacji technologicznych z garażu?

Andrzej Targosz
Partner Bitspiration Booster
Chat GPT – czy to koniec innowacji technologicznych z garażu?
Chat GPT – czy to koniec innowacji technologicznych z garażu?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Takiej popularności, lub jak młodzi mówią „hype’u” na AI nikt się nie spodziewał jeszcze rok temu. O ChatGPT i OpenAI, które za nim stoi, słyszeli chyba już wszyscy, którzy przeglądają internet. Najwięcej mówi się w tym kontekście o zagrożeniach związanych z likwidacją miejsc pracy, “świadomością” maszyn, przejmowaniem danych i opcją zagłady świata.

Te dywagacje zostawiam ekspertom, filozofom i fanom powieści science-fiction. Ja natomiast, na przykładzie OpenAI, zastanawiam się nad innym zjawiskiem - innowacje przeniosły się z przydomowych garaży do podziemi dużych korporacji technologicznych. To ciekawa obserwacja, która podaje w wątpliwość niezależne powstawanie innowacji bez udziału dużych graczy.

REKLAMA

Trudno ukryć się przed dużymi graczami

REKLAMA

Wnioski nie są jednoznaczne. Z całą pewnością dzisiaj trudniej robić innowację w ukryciu przed oczami wielkich braci. Każdy wpis w wyszukiwarkę, każdy rosnący trend jest od razu dostrzeżony przez analityków wspomnianych gigantów. Co więcej, mają oni środki na zatrudnianie skautów czy tworzenie programów dotacji i wsparcia, które ułatwiają wyłapywanie nowych pomysłów.

Znam polski “inteligentny CRM”, który tak kręcił, nie do końca zasadnie, licznikami bezpłatnych kredytów w chmurze tech giganta, wykazywał duży potencjał ruchu, że finalnie został zasilony dużą inwestycją od niego. Nie oceniam czy to było uzasadnione, natomiast bardziej ciekawi mnie historia OpenAI i tego, że mocnym udziałowcem w tej rewolucji jest duża firma na M. Kiedyś się może dowiemy i mam nadzieję, że founderzy byli przygotowani do starcia z gigantem, bo aby z nim dobrze negocjować, trzeba rozumieć jak działa, jak podejmuje decyzje, jak bardzo złożone są jego struktury, gdzie są białe plamy odpowiedzialności pomiędzy działami. W tym bezcenne jest doświadczenie pracy w korporacji.

Ja go nie mam, ale moi Partnerzy z Funduszu mają i często powtarzają, że trzeba działać szybko, zwinnie, atakować obszary, które są na granicy odpowiedzialności. Patentować wtedy, kiedy trzeba, bo nie zawsze szybka ekspozycja pomoże founderom. To nie jest równa walka. Szanse na przetrwanie są małe, a ryzyko duże.

OpenAi jest koronnym przykładem tego, że korporacje doskonale rozumieją innowatorów, potrafią ich szukać, ale też nauczyły się uderzać w najbardziej czułe obszary founderów i walka o niezależność wydaje się ważniejsza niż dywagacje na temat zagłady. To mocna lekcja dla wszystkich inwestorów, że jak chcą być częścią rewolucji, to muszą wybierać dobre projekty i szybko zdecydować o zaangażowaniu bo okazja nie będzie czekać miesiącami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy AI można traktować jak zagrożenie?

REKLAMA

Gigantyczny skok informacyjny (specjalnie nie piszę „technologiczny”, bo pracę nad AI obserwujemy od kilkunastu lat), budzi wątpliwości. Dla przykładu, czy chciałbym, aby moje dane biometryczne zostały przekazane do maszyny i wykorzystane do uczenia wzorców? Pewnie nie, ale czy to jest zagrożenie? W mojej ocenie do czasu, aż nie zostaniemy obiektami zainteresowania przestępców czy organów, to jest to zupełnie niegroźne. Dotyczy to wszelkich kroków zwiększających cyfryzację. Danych jest zbyt dużo, aby zostały skutecznie wykorzystane nawet przez sztuczną inteligencję, bo ona też musiałaby mieć zdefiniowany jasny cel związany z daną osobą.

Uważam, że na ten czas przeceniane jest zagrożenie płynące z aktualnego stanu AI. Ostatnio w USA został przeprowadzony eksperyment, gdzie działko sterowane przez AI miało wyeliminować żołnierzy zanim oni dotrą do celu i je unieszkodliwią. Wybrano 10 żołnierzy. Ilu dotarło? Wszyscy, żaden nie zginął. Jeden przebrał się za drzewo, inny koziołkował. Niestandardowych zachowań, wyjątków, anomalii, jakich nikt się nie spodziewa i nie ma w zbiorze treningowym, ten po prostu nie rozpozna.

 Autorem artykułu jest Andrzej Targosz, Partner Bitspiration Booster

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA